22.03.2023  |  EL  |  Branchen

Er I klar med en whistleblowerordning?

Indhold fra partner Hvad er dette?

Alle private virksomheder med 50-249 ansatte skal have etableret en whistleblowerordning inden den 17. december 2023. Virksomheder med 250 eller flere ansatte er allerede i gang og skulle have oprettet ordningen senest den 17. december 2021.

Kravene til, at virksomheder skal have en whistleblowerordning, er på baggrund af et EU-direktiv.

Hovedformålet er at gøre det nemt og sikkert at indberette overtrædelser - og hermed opdage graverende fejl og forsømmelser 

Whistleblowerordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation i virksomheden.


Hvad kan man indberette om?

En whistleblowerordning omfatter oplysninger om alvorlige forhold, som er af betydning for varetagelsen af virksomhedens opgaver. 

Det kan for eksempel være:

  • Strafbare forhold, f.eks. tyveri, svig, underslæb, bedrageri eller bestikkelse
  • Hacking, aflytning, optagelse af samtaler
  • Seksuel chikane
  • Grov chikane f.eks. på grund af race, køn, religion
  • Tilsidesættelse af faglige standarder, der vil kunne medføre en risiko for personers sikkerhed og sundhed


Oplysninger om øvrige forhold som eksempelvis overtrædelser af interne retningslinjer af mindre alvorlig karakter og mindre alvorlige personrelaterede konflikter på arbejdspladsen er ikke omfattet af ordningen. Det kan for eksempel være interne retningslinjer om sygefravær eller rygning. Oplysninger om disse forhold skal som udgangspunkt håndteres via nærmeste leder, HR eller tillidsrepræsentanten/AMO.


Hvem kan være whistleblowerenhed?

En whistleblower-modtager kan både være intern og ekstern. Der er nogle bestemte kriterier, en whistleblowerenhed skal leve op til. Det første kriterium er, at enheden skal kunne modtage og følge op på indberetninger, hvor de ligeledes skal kunne give feedback til whistlebloweren om deres indberetning.

 
Vil I vide, hvem der kan hjælpe jer i gang og finde links til ydeligere information, så læs hele artiklen her.

Tags: Avidenz A/S

Mere fra Avidenz A/S

Avidenz A/S

www.avidenz.dk

Avidenz er autoriseret arbejdsmiljørådgiver. Vi rådgiver og hjælper med professionelle løsninger inden for alle arbejdsmiljø- og miljø-områder.Det hele er baseret på de høje faglige kompetencer, som vores konsulenter har opbygget gennem mange års praktisk erfaring.Vi er en landsdækkende virksomhed. Vi har hovedkontor i Odense, men har konsulenter på arbejdspladser fordelt over hele landet…

Se virksomhedsprofil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere