Indhold fra partner Hvad er dette?
Alle private virksomheder med 50-249 ansatte skal have etableret en whistleblowerordning inden den 17. december 2023. Virksomheder med 250 eller flere ansatte er allerede i gang og skulle have oprettet ordningen senest den 17. december 2021.
Kravene til, at virksomheder skal have en whistleblowerordning, er på baggrund af et EU-direktiv.
Hovedformålet er at gøre det nemt og sikkert at indberette overtrædelser - og hermed opdage graverende fejl og forsømmelser
Whistleblowerordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation i virksomheden.
Hvad kan man indberette om?
En whistleblowerordning omfatter oplysninger om alvorlige forhold, som er af betydning for varetagelsen af virksomhedens opgaver.
Det kan for eksempel være:
- Strafbare forhold, f.eks. tyveri, svig, underslæb, bedrageri eller bestikkelse
- Hacking, aflytning, optagelse af samtaler
- Seksuel chikane
- Grov chikane f.eks. på grund af race, køn, religion
- Tilsidesættelse af faglige standarder, der vil kunne medføre en risiko for personers sikkerhed og sundhed
Oplysninger om øvrige forhold som eksempelvis overtrædelser af interne retningslinjer af mindre alvorlig karakter og mindre alvorlige personrelaterede konflikter på arbejdspladsen er ikke omfattet af ordningen. Det kan for eksempel være interne retningslinjer om sygefravær eller rygning. Oplysninger om disse forhold skal som udgangspunkt håndteres via nærmeste leder, HR eller tillidsrepræsentanten/AMO.
Hvem kan være whistleblowerenhed?
En whistleblower-modtager kan både være intern og ekstern. Der er nogle bestemte kriterier, en whistleblowerenhed skal leve op til. Det første kriterium er, at enheden skal kunne modtage og følge op på indberetninger, hvor de ligeledes skal kunne give feedback til whistlebloweren om deres indberetning.
Virksomhedsdrift

Forebyg sygefravær og hovedpine med kun lidt træning
Det er ikke noget nyt og overraskende, at det er godt at bevæge sig. Men det har endda vist sig, at der ikke skal ret meget træning til at mindske både sygefraværet og hovedpine.
Indhold fra partner
Branchen

Arbejdsmiljøkurser 2023
Find dit kursus i vores nye katalog for 2023. Der er masser af inspiration at hente.
Indhold fra partner
Branchen

Velkommen tilbage til endnu en medarbejder
Det er med stor glæde, at vi kan informere om, at vi har fået endnu en af vores tidligere og meget kompetente medarbejdere tilbage efter nogle års afstikker hos andre arbejdsmiljørådgivere.
Indhold fra partner
Virksomhedsdrift

Rigtig godt nytår – vi håber, du kom godt og sikkert ind i 2023
Overgangen til et nyt år er altid en god anledning til at reflektere over hverdagen og eventuelt foretage ændringer i ens måde at agere på fremover. Har du tænkt over sikkerheden på din arbejdsplads og vigtigheden heraf?
Indhold fra partner
Branchen

Velkommen tilbage til en ”gammel” kending
Det er med stor glæde, at vi kan informere om, at vi har genansat Steffan Lykke Eskildsen som arbejdsmiljøkonsulent og kundeansvarlig i Østjylland.
Indhold fra partner
Branchen

Glædelig jul og tak for i år
Snart er endnu et år gået, og vi skal sige farvel til 2022.
Indhold fra partner