Få styr på hvad VVS-fremtiden byder på
Den 22. til 26. marts 2021 vil store dele af verdens sanitets- og HVAC-fagfolk se mod Frankfurt am Main – i hvert fald digitalt. Her bliver verdens største VVS-messe ISH på grund af coronapandemien som noget helt nyt afholdt som en digital messe.
Så har vi set det med. Industrier har i årtier afholdt messer, hvor fagfolk har mødt fagfolk og drøftet nye produkter, løsninger og tendenser. Det handler om at udveksle håndtryk, visitkort, kontakter, idéer, inspirationer, viden og leads til salg – og det foregår derude på messegulvet, ved standene, i konferencelokaler, i spisestederne, i møderum og på gangene. Der bliver snakket, lyttet, læst, kigget, og vi bruger alle vores sanser til at samle indtryk. Det har virussen fra Wuhan for en stund sat en stopper for – og hvad gør man så, hvis man er en stor messearrangør som for eksempel Messe Frankfurt, der i mange år har afholdt VVS-messen ISH? Jo, man disrupter sig selv og kaster sig over at udvikle en digital udgave af messen. Det har arrangørerne af ISH gjort, og resultatet af den digitale satsning kan du se med egne øjne på din egen skærm i dagene den 22.-26. marts. Ligesom meget af indholdet vil være tilgængeligt i tiden efter den 26. marts.
Der vil være tre hovedtemaer på messen: 1) Varmeindustrien er klar til grønne løsninger, 2) covid-19 krisen viser, at indeklima er vigtigere end nogensinde, og 3) drikkevandshygiejne, badeværelser samt smarte teknologier præger sanitetsverdenen i 2021.
Varme, indeklima og sanitet
Energi- og varmesektionen på IHS vil have fokus på the Green Deal. Energi- og varmeløsninger er en meget stor del af arbejdet med at reducere klimabelastningen, som både består i tekniske systemer og produkter samt politiske initiativer.
IHS vil også have stor fokus på den markante betydning udluftning og et godt indeklima har for bygninger og brugeres sundhed – ikke mindst set i lyste af covid-19 pandemien. Ventilationsteknologi kan bidrage til reducere og filtrere koncentrationen af luftbårne coronavira ved en høj grad af udluftning, hvor indeluft bliver blandet med frisk udeluft.
Vandsektionen på IHS vil fokusere på drikkevandshygiejne and tendenser inden for hygiejne på badeværelset. Snavs- og bakterieresistente overflader og håndfrie armaturer samt elektroniske bideter kan bidrage til højere hygiejne på badeværelser på og i hoteller, erhvervsbygninger, offentlige bygninger og privatboliger. Et tiltag på IHS hedder ”Pop up my Bathroom”, og det vil præsentere tre langtidsholdbare sanitetstendenser, nemlig: Smart Bathroom, Green Bathroom og Living Bathroom.
Digital platform for forretningskontakt
Det er naturligvis en gigantisk opgave for messearrangørerne at digitalisere den ellers meget fysiske netværksinteraktion og mødeaktivitet, der er så central en del af en messe. ISH tilbyder to moduler som basis for messeaktiviterne, nemlig henholdsvis ISH Contactor og the ISH digital platform.
ISS Contactor er en digital søgemaskine for vand, sanitet, varme og indeklima, og den kan findes på ish.messefrankfurt.com. Det vil være en meget omfattende guide til alverdens produkter, løsninger og leverandører inden for området.
The ISH digital platform vil fungere som platform for online arrangementer fra den 22. til 26. marts. Her vil besøgende kunne finde et væld af udstilleraktiviteter og officielle webinarer samt konferencer.
”Vi ved, at alle virksomheder udarbejder deres egne, individuelle og professionelle præsentationer. ISH digital giver alle fagfolk en mulighed for at mødes digitalt og uafhængigt af grænser og på den måde etablere nye kontakter – du finder ikke denne enestående mulighed andre steder”, fortæller Stefan Seitz, der er Director ISH Brand Management, Messe Frankfurt.