Flere jobmuligheder og mere i lønposen
Han har som 51-årig kastet sig ud i en treårig elinstallatøruddannelse på deltid. ”Jeg kan tage uddannelsen ved siden af mit faste job, og jeg kan se frem til masser af godt kolleganetværk, faglig udvikling og en højere løn”, fortæller Michael Poulsen.
Skubbet kom med den nye installationsbekendtgørelse, som i 2017 afløste stærkstrømsbekendtgørelsen og trådte endeligt i kraft 1. juli 2019. ”Den gav mig en anledning til at tage skridtet og uddanne mig til elinstallatør på en treårig deltidsuddannelse, som jeg gennemfører samtidig med, at jeg passer mit job hos Haderslev Forsyning”.
Michael Poulsen er uddannet elektriker fra 1989 samt elektrotekniker fra 1990 og har arbejdet som servicetekniker i Haderslev Forsyning siden 1992, hvor han arbejder en del med automation og it samt styring af et netværk af underleverandører.
”Jeg har arbejdet meget med svagstrøm, elektronik, automation og it. Da den tidligere stærkstrømsbekendtgørelse blev erstattet med den nye installationsbekendtgørelse, syntes jeg, det var på tide at få opgraderet mine elfaglige kompetencer på stærkstrømsområdet. Jeg foreslog derfor min leder, at jeg tog elinstallatøruddannelsen på deltid, hvor jeg stadig kan passe mit job. Det var min arbejdsplads heldigvis meget positivt stemt for”, fortæller Michael Poulsen og tilføjer:
”Haderslev Forsyning er en halvoffentlig virksomhed, og her er det nødvendigt at have papir på kompetencer, hvis man som medarbejder skal stige i løntrin. Så udsigten til højere løn er da også en del af min motivation for at videreuddanne mig”.
En stor mundfuld
Han går i skole på Solar School i Vejen en til to dage om ugen og arbejder som normalt de øvrige af ugens dage. Der er cirka én dags lektier for hver undervisningsdag, så sammenlagt har Michael Poulsen en længere arbejds- og uddannelsesuge end normalt. Han lægger da heller ikke skjul på, at det er en stor mundfuld at gennemføre uddannelsen.
”Vi tager ét modul ad gangen, og et modul består af 5-10 dage på skolebænken, som fordeler sig over cirka halvanden måned. Men så er der en pæn mængde hjemmearbejde, der skal læses, og det, må jeg indrømme, kræver en stor indsats. Men det er indsatsen værd”, fortæller han.
Han fremhæver, at uddannelsen giver ham helt ny faglig sparring fra kollegaer fra andre virksomheder, hvor han i hverdagen fagligt set er temmelig Palle-alene-i-verden og selv må finde ud af tingene. På den anden side fremhæver han også, at hans mange års praktiske erfaring er en stor fordel for at forstå det teoretisk-faglige indhold i uddannelsen.
… særligt fordi jeg i kaffepauserne får god mulighed for at drøfte problemstillinger med kollegaer, der bøvler med nogle af de samme udfordringer som jeg selv
Michael Poulsen
God udveksling med fagfæller
”Uddannelsen giver mig en masse hård teori, som jeg så kan relatere til min egen arbejdsmæssige hverdag. Det fungerer godt for mig, særligt fordi jeg i kaffepauserne får god mulighed for at drøfte problemstillinger med kollegaer, der bøvler med nogle af de samme udfordringer som jeg selv”, fortæller han.
Det er lige præcis det, der ifølge uddannelseschef ved Solar School Danni Baltzer Vinding, er pointen og værdien ved deltidsuddannelsen: ”Deltidsuddannelsen er en komprimeret uddannelse på i alt 60 ECTS-point, hvor den traditionelle heltidsuddannelse til elinstallatør omfatter 120 ECTS-point. Årsagen er den enkle, at deltidsuddannelsen forudsætter en relevant elteknisk erhvervsuddannelse og mindst to års relevant erhvervserfaring hvilket giver de sidst 60 ECTS point.
De studerende fra begge uddannelseslinjer har efter endt uddannelse samme autorisationsniveau, og er derved ligestillet i ansvarsmuligheder. De studerende har deres eget praktiske laboratorium på arbejdspladsen, og her på skolen får de en masse teori og et rum til faglige refleksioner, som de så kan prøve af i hverdagen”.
Solar School blev etableret i 2003 som en vidensafdeling på Solars hovedkvarter i Vejen i Sydjylland. Fra 2017 har afdelingen fungeret som en 100 procent uddannelsesinstitution med tre ansatte og et undervisernetværk, der består af Solars egne tekniske specialister, konsulenter og undervisere fra erhvervsakademierne.
Oser af håndværkerkultur
”Vi har et tæt samarbejde med erhvervsakademierne, som leverer undervisere til vores akademi-uddannelser. Det sikrer, at undervisningen har en høj professionel kvalitet, og at der er fuld compliance med nye regler og love, som elinstallationsområdet er meget præget af. Vi lægger stor vægt på, at vores uddannelser er 100 procent orienteret mod faglighed og er blottet for kommercielle forbindelser til Solars forretning”, fortæller Danni Baltzer Vinding og tilføjer:
”Vi har den fordel, at vi kender installatør- og håndværkerverdenen, og vi kan tilbyde et miljø og en kommunikation, der virker bekendt og forståelig for vores studerende. Her er det helt ok at dukke op i firmabil, arbejdstøj og sikkerhedssko, fordi man måske senere på dagen skal ud og klargøre arbejdsopgaver til næste dag. Man skal ikke undervurdere det med kulturen og stemningen, det har en meget større betydning end, mange lige forestiller sig. Vi gør meget ud af at være tæt på deltagernes praktiske hverdag og være aktuelle med det faglige indhold”.
Arbejdsgivere får op til 85 procent kompensation
Dansk El-Forbund og TEKNIQ Arbejdsgiverne har en kompetenceudviklingsfond, der kan yde tilskud til elektrikeres efteruddannelse.
Formålet er at udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer med henblik på at fremme vækst og beskæftigelse. F
onden finansieres af medlemsvirksomheder i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der har overenskomst med Dansk El-Forbund samt af virksomheder, der vil kunne optages i TEKNIQ Arbejdsgiverne og har tegnet tiltrædelsesoverenskomst med Dansk El-Forbund. Både virksomheder og medarbejdere kan søge om tilskud til efteruddannelse.
Læs mere på tekniq.dk (søg på elkompetencefond).
Større ansvar og mindre fysisk arbejde
Danni Baltzer Vinding fortæller, at de fleste deltagere på elinstallatøruddannelsen på deltid har en baggrund som elektriker, er over 35 år og har et ønske om større arbejdsmæssigt ansvar, måske bedre løn, måske blive selvstændig installatør og nogle ønsker også en arbejdsmæssig fremtid, der er mindre fysisk krævende.
”Vores deltagere er modne mennesker, der typisk har faste udgifter til bolig, bil og familie, som gør det umuligt at blive studerende på fuld tid på SU. De får på denne uddannelse mulighed for at gennemføre en kompetencegivende uddannelse samtidig med, at de fastholder deres job og normale løn”, fortæller han og supplerer:
”Mange af vores færdiguddannede elinstallatører bliver projektledere, mellemledere, ejerleder eller får fagligt udfordrende jobs hos grossister eller leverandører, ligesom mange udbygger deres elinstallatøruddannelse med uddannelser i projektledelse, virksomhedsdrift og almen ledelse”.