Flere klager over installatørernes arbejde

Antallet af klager over el- og VVS-virksomhedernes arbejde steg i 2018. Det samlede klageniveau er dog fortsat lavt, når man tager den høje aktivitet i branchen i betragtning, lyder vurderingen.

Antallet af klager er på et meget lavt niveau, når man tager i betragtning hvor mange opgaver, der bliver lavet for private forbrugere i løbet af et år, vurderer Jane Fischer, sekretariatschef i Ankenævnet for Tekniske Installationer. Arkivfoto. .

I 2018 klagede forbrugerne 231 gange til Ankenævnet for Tekniske Installationer over arbejde udført af landets el- og VVS-virksomheder. Det er en beskeden stigning i forhold til 2017, hvor ankenævnet modtog 198 klager.

De offentliggjorte tal for 2018 overrasker ikke Jane Fischer, sekretariatschef i Ankenævnet for Tekniske Installationer.

”Vi er inde i en højkonjunktur i øjeblikket, og både el- og VVS-branchen oplevede betydelig vækst i 2018, så det er helt naturligt, at antallet af klager stiger en smule”, siger hun.

De tre væsentligste klagekategorier i 2018

  1. Arbejdets kvalitet (121 sager)
  2. Regningens størrelse (59 sager)
  3. Kvalitet og pris (30 sager)

Kilde: Ankenævnet for Tekniske Installationer

Lavt antal klager
Jane Fischer mener – trods stigningen – at branchen kan være stolt af det niveau, antallet af klager befinder sig på.

”Niveauet er virkelig, virkelig lavt, når man tager i betragtning hvor mange opgaver, der bliver lavet for private forbrugere i løbet af et år. Det er meget små promiller af den samlede opgavemængde, der ender med en sag hos ankenævnet”, siger Jane Fischer.

Den opfattelse deler man hos Tekniq.

”Det er meget positivt, at antallet af klager er så lavt, som det er tilfældet. Det er afgørende for forbrugernes tillid, at de kan stole på, at arbejdet bliver udført tilfredsstillende, når de benytter en autoriseret installatør. Derfor er det også vigtigt, at installatørerne bliver ved med at arbejde for at fastholde den høje standard”, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i Tekniq.

Ud af de 231 klager, som ankenævnet modtog i 2018, blev der afsagt kendelse i 138 af sagerne. Forbrugerne fik medhold i 36 sager, delvist medhold i 14 sager, mens de indklagede virksomheder fik medhold i 72 sager.

”Det tolker jeg i retning af, at el- og VVS-virksomhederne begår meget få fejl, og hvis de laver fejl, er det mit indtryk, at de er gode til at løse konflikten, inden den ender som en sag hos ankenævnet”, siger Jane Fischer.

Pris og kvalitet
Ifølge Jane Fischer opstår sagerne ofte, når prisen overrasker kunden, eller når sammenhængen mellem pris og kvalitet ikke er god nok. Derfor anbefaler hun, at kunder og installatør sørger for at afstemme forventningerne til prisen fra start – og gerne med en skriftlig aftale.

”Det er en god idé at bruge lidt mere tid, inden arbejdet sættes i gang, så man får vendt de spørgsmål, der er. Ellers kan det let gå galt”, siger Jane Fischer.

Og så er det meget vigtigt at orientere kunden løbende, hvis prisen ændrer sig, forklarer hun.

Fem gode råd fra Ankenævnet

  1. Afstem forventninger mellem kunder og installatører
  2. Indgå helt klare og gerne skriftlige aftaler
  3. Sørg for, at alle tilbud er inklusive moms
  4. Installatørerne skal sørge for at sende fakturaen hurtigt, og kunderne for at betale inden for fristen
  5. Installatørerne skal forholde sig til eventuelle reklamationer inden for rimelig tid

Kilde: Ankenævnet for Tekniske Installationer

”I mange tilfælde vil kunden gerne have udført noget ekstra eller bliver måske lun på en mere eksklusiv løsning undervejs i processen. Og det er positivt, men så skal man bare huske at forklare, at prisen i det oprindelige tilbud ikke længere holder, fordi der er tale om noget ekstra. Det kan kunderne sagtens forstå, hvis blot de bliver informeret ordentligt om det”, siger Jane Fischer.

Hun forventer, at antallet af modtagne klager i 2019 vil holde sig på samme niveau som i 2018.

Ankenævnet for Tekniske Installationer er et privat godkendt ankenævn, der er stiftet af Tekniq, Parcelhusejernes Landsforening og Forbrugerrådet Tænk.

- JKK

2ctrl ApS

Sponseret

2CTRL er landets førende virksomhed inden for KNX

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Relateret indhold

20.12.2024Installator.dk

Pengeregn over TEKNIQ-medlemmer

20.12.2024Inspectly ApS

Sponseret

Kvalitetsklubben: Styrk dit byggeprojekt med skarp intern kommunikation

20.12.2024Carlog System

Sponseret

Carlog System ønsker alle en glædelig jul samt et godt nytår

19.12.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO’s klimamål sætter en ny standard for grossisterne

19.12.2024Installator.dk

Stejl læringskurve koster dyrt for nystartet VVS-installatør

18.12.2024Wieland Electric A/S

Sponseret

Vi byder Thomas Bøgh Laursen velkommen til Wieland Electric A/S!

17.12.2024METRO THERM A/S

Sponseret

METRO THERM fusionerer med KVM-Genvex

17.12.2024Installator.dk

Solplus A/S bliver en del af InstallatørGruppen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle