Flere klager over installatørernes arbejde

Antallet af klager over el- og VVS-virksomhedernes arbejde steg i 2018. Det samlede klageniveau er dog fortsat lavt, når man tager den høje aktivitet i branchen i betragtning, lyder vurderingen.

Antallet af klager er på et meget lavt niveau, når man tager i betragtning hvor mange opgaver, der bliver lavet for private forbrugere i løbet af et år, vurderer Jane Fischer, sekretariatschef i Ankenævnet for Tekniske Installationer. Arkivfoto. .

I 2018 klagede forbrugerne 231 gange til Ankenævnet for Tekniske Installationer over arbejde udført af landets el- og VVS-virksomheder. Det er en beskeden stigning i forhold til 2017, hvor ankenævnet modtog 198 klager.

De offentliggjorte tal for 2018 overrasker ikke Jane Fischer, sekretariatschef i Ankenævnet for Tekniske Installationer.

”Vi er inde i en højkonjunktur i øjeblikket, og både el- og VVS-branchen oplevede betydelig vækst i 2018, så det er helt naturligt, at antallet af klager stiger en smule”, siger hun.

De tre væsentligste klagekategorier i 2018

  1. Arbejdets kvalitet (121 sager)
  2. Regningens størrelse (59 sager)
  3. Kvalitet og pris (30 sager)

Kilde: Ankenævnet for Tekniske Installationer

Lavt antal klager
Jane Fischer mener – trods stigningen – at branchen kan være stolt af det niveau, antallet af klager befinder sig på.

”Niveauet er virkelig, virkelig lavt, når man tager i betragtning hvor mange opgaver, der bliver lavet for private forbrugere i løbet af et år. Det er meget små promiller af den samlede opgavemængde, der ender med en sag hos ankenævnet”, siger Jane Fischer.

Den opfattelse deler man hos Tekniq.

”Det er meget positivt, at antallet af klager er så lavt, som det er tilfældet. Det er afgørende for forbrugernes tillid, at de kan stole på, at arbejdet bliver udført tilfredsstillende, når de benytter en autoriseret installatør. Derfor er det også vigtigt, at installatørerne bliver ved med at arbejde for at fastholde den høje standard”, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i Tekniq.

Ud af de 231 klager, som ankenævnet modtog i 2018, blev der afsagt kendelse i 138 af sagerne. Forbrugerne fik medhold i 36 sager, delvist medhold i 14 sager, mens de indklagede virksomheder fik medhold i 72 sager.

”Det tolker jeg i retning af, at el- og VVS-virksomhederne begår meget få fejl, og hvis de laver fejl, er det mit indtryk, at de er gode til at løse konflikten, inden den ender som en sag hos ankenævnet”, siger Jane Fischer.

Pris og kvalitet
Ifølge Jane Fischer opstår sagerne ofte, når prisen overrasker kunden, eller når sammenhængen mellem pris og kvalitet ikke er god nok. Derfor anbefaler hun, at kunder og installatør sørger for at afstemme forventningerne til prisen fra start – og gerne med en skriftlig aftale.

”Det er en god idé at bruge lidt mere tid, inden arbejdet sættes i gang, så man får vendt de spørgsmål, der er. Ellers kan det let gå galt”, siger Jane Fischer.

Og så er det meget vigtigt at orientere kunden løbende, hvis prisen ændrer sig, forklarer hun.

Fem gode råd fra Ankenævnet

  1. Afstem forventninger mellem kunder og installatører
  2. Indgå helt klare og gerne skriftlige aftaler
  3. Sørg for, at alle tilbud er inklusive moms
  4. Installatørerne skal sørge for at sende fakturaen hurtigt, og kunderne for at betale inden for fristen
  5. Installatørerne skal forholde sig til eventuelle reklamationer inden for rimelig tid

Kilde: Ankenævnet for Tekniske Installationer

”I mange tilfælde vil kunden gerne have udført noget ekstra eller bliver måske lun på en mere eksklusiv løsning undervejs i processen. Og det er positivt, men så skal man bare huske at forklare, at prisen i det oprindelige tilbud ikke længere holder, fordi der er tale om noget ekstra. Det kan kunderne sagtens forstå, hvis blot de bliver informeret ordentligt om det”, siger Jane Fischer.

Hun forventer, at antallet af modtagne klager i 2019 vil holde sig på samme niveau som i 2018.

Ankenævnet for Tekniske Installationer er et privat godkendt ankenævn, der er stiftet af Tekniq, Parcelhusejernes Landsforening og Forbrugerrådet Tænk.

- JKK

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

22.07.2024Installator.dk

Dansk startup samarbejder med Huawei

15.07.2024Installator.dk

Elektronik skal leve længere og genanvendes

19.07.2024RIB Software

Sponseret

Husk at få fat i din billet til BIM World Copenhagen!

15.07.2024Installator.dk

Elektronik skal leve længere og genanvendes

15.07.2024RIB Software

Sponseret

NY RAPPORT: RIB Markedsundersøgelse 2024!

12.07.2024RIB Software

Sponseret

Få et overblik over alle vores uddannelser/kurser efter sommeren!

12.07.2024Installator.dk

Faldende driftsresultat i Bravida Danmark

11.07.2024HELUKABEL Danmark ApS

Sponseret

HELUKABEL styrker sit engagement i Indien med nyt produktionsanlæg

Jobmarked

Se alle

GEMINA TERMIX A/S

Salgsassistent

Vi søger en salgsassistent, som er serviceminded, udadvendt og har smil i stemmen.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle