03.10.2016  |  VVS  |  Virksomhedsdrift

Forbrugerne forventer faglig ekspertrådgivning af installatøren

Installatøren skal ikke kun installere, men også bruge sin faglighed og rådgive, når beslutninger om et nyt badeværelse skal tages, viser ny undersøgelse.

Når en forbruger skal have nyt badeværelse, er forventningen, at installatøren er inde over både salg og rådgivning – ud over det egentlige installationsarbejde. Det viser en undersøgelse, YouGov har foretaget på vegne af sanitetsproducenten Geberit.

”Undersøgelsen viser tydeligt, at mange danskere sætter stor pris på installatøren”, siger Bent Knudsen, landechef for Geberit. Han fortsætter:

”Ikke bare som én der kan montere og installere badeværelseskomponenter, men som en ekspert, der kan rådgive om alt fra materialevalg til indretning. Det er en stor tillidserklæring fra forbrugerne, men det forventes også, at installatøren er ærlig og bruger sin faglighed i rådgivningen”, siger han.

Læs også: Geberit lancerer Ifö-toilet uden skyllekant

Undersøgelsen viser, at over en tredjedel af forbrugerne synes, det er svært at træffe beslutninger vedrørende materialer og elementer. Det er altså oplagt for installatørerne at træde til som rådgivere, pointerer Bent Knudsen.

Uudnyttet salgspotentiale i berøringsfri betjening og lugtudsugning
Undersøgelsen viser endvidere, at hele 54 procent af de adspurgte er interesserede i en funktion, der fjerner dårlig lugt efter toiletbesøg. Samtidig er 49 procent interesserede i at erstatte det konventionelle skyl med berøringsfri betjening.

Begge de populære funktioner findes i dag på markedet, men det er kun henholdsvis 41 og 17 procent klar over.

”Der er et kæmpe salgspotentiale her. Berøringsfri betjening og lugtudsugning ligger højt på ønskelisten hos danskerne, men mange ved bare ikke, at de smarte funktioner allerede findes på markedet. Dermed er deres drømmebadeværelse er tættere på, end de tror”, siger Bent Knudsen.

OM UNDERSØGELSEN

  • Det er YouGov, der har foretaget undersøgelsen på vegne af Geberit.
  • Undersøgelsen omhandler forbrugernes toiletvaner og holdninger til badeværelset.
  • Den er baseret på over 1.000 interviews med forbrugere i aldersgruppen 18-74 år.

Kilde: Geberit 

Installationsarbejdet skal udføres af en professionel
En anden vigtig konklusion af undersøgelsen er installatørernes generelle vigtighed. Mens 54 procent foretrækker at få en professionel installatør til at udføre installationsopgaver i hjemmet, ønsker kun 23 procent at udføre arbejdet selv.

Læs også: Flere vil være VVS'ere

”Vi ser tydeligt, at danskerne ønsker at monterings- og installationsarbejdet på badeværelset skal udføres af en professionel. Og samtidig er det ifølge danskerne klart at foretrække, hvis den samme professionelle kan klare hele processen fra rådgivning og salg af produkterne til installation”, siger Bent Knudsen.

42 procent af de adspurgte svarede i undersøgelse, at de foretrækker at købe alle materialer og al installation samlet ét sted.

-CHM

Mere fra Clara

Clara Hennecke Mikkelsen

Redaktionsassistent, Installator.dk

Korte nyheder til Installatør.dk og hertil knyttede nyhedsbreve og printmagasin. Derudover læser jeg korrektur på andres tekster, og løser andre forefaldende, journalistiske opgaver.

Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere