Fremtidens transport er elektrisk
Med næste generation af ABB AbilityTM hurtigopladere og billigere og bedre batterier tages de næste skridt mod en fremtid, hvor rækkevidden ikke længere er en begrænsning for elbiler. Samtidig rykker elbusserne ud på kørebanerne i verdens storbyer.
Under World Economic Forum-topmøde i Davos blev lokale beboere og gæster transporteret rundt i alpebyen i elektriske busser opladet af ABB’s prisvindende ladesystem, TOSA, der lader elbusser hurtigt op ved hvert stop.
I Trondheim i Norge vil en flåde på 35 elektriske busser snart trille ud på de lokale veje, opladet af ABB's OppCharge ladesystem, en åben brugerflade for opladning med en pantograf for enden af busruten. Og ved den norske vestkyst slår turistfærgen Vision of the Fjords elbatteriet til, når turisterne skal suge det bjergtagende landskab til sig.
Og i 2021 vil en elektrisk korridor af 180 High Power hurtigladestationer i syv lande gøre det muligt at køre ned gennem Europa i sin elbil uden at bekymre sig om, at rejsetiden forlænges af opladningen. Uanset om man befinder sig til vands eller til lands, bliver der i disse år sat turbo på transportsektorens grønne omstilling. - Der er virkelig røre i andedammen i øjeblikket. Uanset hvor vi kigger hen, befinder transportsektoren sig midt i en gigantisk omstilling fra fossile brændstoffer til el, sammenfatter Lasse Altmann, Business Development Manager for E-Mobility Charging i ABB.
Lynhurtig opladning
Det er ikke første gang, der bliver råbt ”nu sker det”, når talen falder på elbiler og elektrificering af transportsektoren. Men elrevolutionen er i gang, understreger Lasse Altmann.
- Flere trends driver markedet, forklarer han. En af disse er lanceringen af næste generations hurtigladere. Den anden er storbyers og busproducenters øgede fokus på elbusser.
Hurtigladerne først: En af de tungtvejende årsager til, at bilister i dag ofte ender med at fravælge elbiler er den begrænsede rækkevidde. Også selvom langt over 90 pct. af den gennemsnitlige danskers daglige kørselsbehov faktisk allerede i dag kan dækkes af elbiler. Men skrækken for at løbe tør for strøm og tanken om ikke at kunne køre lange distancer i forbindelse med fx ferier og familiebesøg afskrækker stadig mange.
Terra HP (HP står for High Power), ABB’s nye generation af hurtigladere blev lanceret på Hannover 2018. Terra HP - kombineret med større batterier i elbilerne - betyder, at rækkevidde ikke længere en faktor. Med en ladeevne på 150-350 kW bliver ladehastighederne øget med en faktor 3-6 i forhold til de hurtigladere til elbiler, vi kender i dag.
- Første bølge af elbiler var mest velegnede til bykørsel og pendling over kortere afstande. Men nu åbnes der for alvor op for, at man også kan køre på ferie til Sydeuropa i sin elbil, fordi du kan tanke strøm stort set lige så hurtigt, som du tanker benzin og diesel, forklarer Lasse Altmann.
De første fire ladere af den type er allerede købt af den danske elbiloperatør Clever og bliver installeret i Fredericia til sommer.
Bilproducenterne viser vejen
Paradoksalt nok kan ingen af de nuværende elbiler på markedet håndtere så høj en ladeeffekt. Alligevel har ABB på verdensplan over 1.000 ordrer på Terra HP i ordrebogen, fortæller Lasse Altmann. Han kalder det et eksempel på, at branchen investerer i infrastruktur i sikker forventning om, at næste generation af elbiler vil kunne udnytte den højere ladeevne.
Mercedes, Toyota, BMW og Audi er blandt de bilfabrikanter, der netop i disse år hver især investerer to- og trecifrede milliardbeløb i udviklingen af elbiler. Sidst på året eller i starten af 2019 kommer Audi eksempelvis med en SUV-model, som forventes at blive den første elbil, der kan håndtere ladeeffekter på 150 kW og derover.
- Efterspørgslen på ABB’s ladeløsninger er påvirket af de markante udmeldinger, vi ser fra de store bilproducenter i øjeblikket. Der er vel næppe én anerkendt bilproducent, som ikke har meldt ud, at fremtiden ligger inden for elbiler, siger Lasse Altmann.
Elbusser på vej frem
På busfronten skorter det heller ikke på ambitioner. I Norge vil bystyret i Trondheim sende landets største elbusflåde ud på de lokale veje i form af 35 elektriske busser; i København har man en ambition om at gøre hele byens busdrift eldrevet i 2031, ligesom førende busproducenter som Volvo har meldt ud, at man satser på elbusser.
- Dyre batterier og umoden ladeteknologi har dog indtil nu været med til at stikke en kæp i hjulet for ambitionerne, fortæller Lasse Altmann.
- Alle storbyer i verden har indset, at elbusser er fremtiden. Ladeteknologien har bare ikke været der til at kickstarte omstillingen, men nu har vi også lynhurtige ladestationer til elbusser, ligesom priserne falder kraftigt på batterier.
Kort sagt findes der p.t. to forskellige opladeteknologier til elbusser. Såkaldt overnight charging, hvor bussen kører hele dagen på et stort batteri, som lades op om natten, og opportunity charging, hvor bussen lades op flere gange om dagen, typisk i forbindelse med stop ved endestationer.
- For os som leverandør er teknologien underordnet. Vi har ikke nogen præferencer, men lader os i høj grad styre af producenternes ønsker. Og vi har i dag løsninger til begge typer opladningsteknologier. Vi er således klar til at bidrage med de ladeløsninger, der skal til for at fremme omstillingen til el i transportsektoren, understreger Lasse Altmann.
Politikerne bestemmer tempoet
Også inden for skibsfarten, særligt mindre passagerskibe, er der interesse for eldrevne skibe.
I Norge har ABB leveret et letvægtsdesign af sit Onboard DC Grid-system til hybridfærgen Vision of the Fjords, der sejler med op til 400 passagerer i fjordene langs den vestnorske kyst. Samme system bliver anvendt på færgeruten mellem Helsingør og Helsingborg, som lades op via et landstrømsanlæg, mens de ligger til kaj.
Også svævebaner findes nu i elektriske udgaver. I den schweiziske by Stoos sørger elektriske ABB-motorer for fremdriften i verdens stejleste kabelbane, der åbnede i december 2017. En helt ny gondolbane i Zugspitze i Tyskland kører desuden på el.
Alt i alt bestyrker de mange projekter Lasse Altmanns tro på, at elektricitet står over for sit afgørende gennembrud i transportsektoren – uanset om det foregår til lands eller til vands.
Men hvor hurtigt det kommer til at ske, afhænger både af den fortsatte teknologiske udvikling og af de rammevilkår, som politikerne udstikker. Det gælder også i Danmark, der i forvejen halser efter lande som Norge og Island på elbilområdet, hvor man politisk har valgt at støtte meget aktivt op om omstillingen til el.
- De politiske rammevilkår kommer ikke til at bestemme, om den her omstilling til el finder sted. Men de kommer til at bestemme, hvor hurtigt det sker, slutter Lasse Altmann.