Gennem plastaffald fra GROHE genopstår Børge Mogensen-design
Samarbejdet mellem GROHE og Mater tager fart og viser sig nu i et nyt design i relanceringen af Børge Mogensens designerstol fra 1958. Klassikeren, der er døbt Børge Mogensen Conscious, er blandt andet lavet af genbrugsplast fra GROHE.
Flere og flere virksomheder arbejder i dag med bæredygtig produktion, og danske møbelproducenter er ingen undtagelse. Især fokus på at genbruge materialer og upcycle dem til nye, for at mindske CO2-udslippet, er oppe i tiden. Nu er turen kommet til en af dansk designs vigtigste møbelarkitekter.
For første gang nogensinde relanceres et Børge Mogensen design fra 1958 i et andet materiale end det originale. Det sker i samarbejde med Mater, der har udviklet deres helt egen metode til upcycle industriaffald og plastaffald fra sanitetsleverandører GROHE.
Sammen med Mater har produktudviklingen taget form i samarbejde med tre af møbelarkitektens børnebørn. For dem er bæredygtighed et vigtigt element i videreudviklingen af deres bedstefars design, og en naturlig forlængelse af ønsket om at demokratisere design og minimere ressourcer – værdier som stod Børge Mogensen meget nært:
“Børge var en visionær på højt niveau. Han accepterede ikke normen, og ville lave verden om. Vi er meget enige i familien om, at bare fordi man kan producere noget af Børges design qua hans navn, er det ikke ensbetydende med, at man skal. Det skal også give mening på parametre, man ikke kan måle og veje lige nu og her. Bæredygtighed, medmenneskelighed og god energi. Og det skal være med mennesker, som er visionære og ikke accepterer verdens status quo. Det oplever vi med dette samarbejde, hvor vi kan være med til at innovere møbelbranchen”, siger Emilie Mogensen, barnebarn og Creative director.
LÆS OGSÅ: Brændeovnen skal give besked, når du ikke fyrer korrekt
Bæredygtig produktion gør op med brug- og smid-væk-kultur
Det har i mange år været normalt for forbrugerne at købe nyt og være en del af et stigende overforbrug. Og mange virksomheder har længe forsøgt at tilfredsstille forbrugerne med nye designs og produktlanceringer flere gange årligt. Det er den brug-og-smid-væk-kultur, GROHE og Mater forsøger at gøre op med:
”I GROHE vil vi gerne gøre op med den lineære brug- og smid-væk-kultur, og det er vores partnerskab med Mater et skridt på vejen mod. Vi er glade for, at Mater deler de samme bæredygtige værdier som os, så vi i fællesskab kan forvalte vores naturlige ressourcer bedre” siger Mette Nielsen Leader Marketing, GROHE Danmark og fortsætter:
”Det er ikke en selvfølge, at cirkulær produktion følger med i udviklingen af designermøbler. Derfor er vi utroligt positive omkring vores samarbejde med Mater, som genbruger ressourcer fra vores produktion og lader dem leve videre i designermøbler.”
-AKJ