Gode kolleger og fællesskab betyder mere end løn
Lønnen er langtfra altafgørende, når danske el- og VVS-installationsvirksomheder skal tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere.
En årrække med stabil vækst har betydet, at de danske el- og VVS-virksomheder gradvist har fået behov for flere kvalificerede medarbejdere. Det i en tid, hvor arbejdsløsheden i branchen er rekordlav.
Derfor må virksomhederne også finde nye løsninger, når det gælder om at sikre den nødvendige arbejdsstyrke. Og ifølge en ny arbejdskraftundersøgelse fra brancheorganisationen er det ikke lønnen, der bliver det vigtigste redskab i forsøget på at tiltrække og fastholde medarbejderne.
Det allervigtigste redskab er derimod gode kolleger og fællesskab. Det er noget, hele 70 procent af virksomhederne fremhæver som et vigtigt parameter for at holde på medarbejderne, mens lønnen ligger på 65 procent efterfulgt af personalegoder og arbejdstid/fleksibilitet.
”Det er et billede, vi også har set de foregående år. Vi oplever da også, at mange af branchens virksomheder gennemfører tiltag for aktivt at fastholde medarbejderne. Det kan for eksempel være faglige og sociale medarbejderarrangementer og oprettelsen af klubber for de ansatte i forsøget på at skabe gode kollegiale rammer. Og det virker tilsyneladende”, siger Tina Voldby, underdirektør i brancheorganisationen Tekniq Arbejdsgiverne.
Plads til flere lærlinge
Og når det gælder om at finde nye veje til at løse rekrutteringsudfordringerne, er konklusionen i arbejdskraftundersøgelsen også klar.
”Først og fremmest så er ansættelse af lærlinge den klart foretrukne løsning hos virksomhederne, ligesom de står klar til at fastansætte de nyuddannede lærlinge, når svendebrevet er i hus. Det passer meget godt med, at el- og VVS-installationsvirksomhederne de senere år har været helt i front, når det gjaldt ansættelsen af lærlinge”, siger Tina Voldby og uddyber:
”Men vi kan også se, at virksomhederne ansætter en større andel ufaglærte, medarbejdere med lange videregående uddannelser og udlændinge, for dels at skaffe det nødvendige antal medarbejdere og dels at kunne leve op til de konstant skiftende kompetencekrav, der stilles til branchen”.
Hun konkluderer, at virksomhederne er meget bedre i dag end før finanskrisen til at finde løsninger, der reducerer manglen på kvalificeret arbejdskraft.
”I 2007 var det godt 70 procent af virksomhederne, der oplevede mangel på arbejdskraft. Dette tal er disse år nede på cirka en tredjedel af virksomhederne”, siger Tina Voldby.
- JKK