Godt nyt for elparate bilister
TEKNIQ Arbejdsgiverne roser elbilkommissionens 2. delrapport, der opridser behovet for en klar plan for opstilling af ladestandere, hvis de elektriske biler for alvor skal indtage de danske veje.
Elbilkommissionen præsenterede 12. februar sin 2. delrapport, som fokuserer på, hvordan man fremadrettet vil sikre, at der opstilles tilstrækkeligt med ladestandere til at dække behovet, når der de kommende år efter planen skal langt flere elbiler på vejene.
TEKNIQ Arbejdsgiverne ser flere positive elementer i rapporten, blandt andet anbefalingen om at der skal indføres et system, hvor forbrugerne ved elforbrug til opladning af elbilen får adgang til en lavere og ensartet elafgift. Samtidig understreger de, at elselskaberne i højere grad skal benytte dynamiske priser, så det bliver billigere at oplade sin elbil, hvis det sker på tidspunkter, hvor belastningen af elnettet ikke er så stor.
”Det er et par virkelig gode forslag, der vil virke meget motiverende, når danske bilister overvejer at udskifte den gamle benzin- eller dieselsluger med et miljørigtigt alternativ. På samme måde som mange bilejere i dag skeler til benzin- og dieselpriserne, vil en mere attraktiv elpris forstærke fordelene ved at investere i en elbil”, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Han mener, at det er vigtigt at sikre gennemsigtighed i elpriser og -afgifter, der vil gøre det lettere for den enkelte forbruger at gennemskue markedet.
Det andet nøglepunkt for TEKNIQ Arbejdsgiverne i rapporten er strategien for opstilling af ladestandere. Cirka 75 procent af de nuværende elbilejere har adgang til egen opladning. Men der skal findes en løsning for de resterende 25 procent – og det handler særligt om byerne, mener Simon O. Rasmussen.
”Ud over at opstille flere ladestandere anbefales det at sætte begrænsninger for, hvor længe en bil må holde ved en ladestander i dagtimerne. Men det er vigtigt at finde fleksible løsninger, og det er upraktisk for elbilejerne at skulle flytte bilen umiddelbart efter endt opladning. Vi skal hellere motivere end begrænse, og derfor er flere ladestandere en mere konstruktiv løsning”, siger Simon O. Rasmussen.
Han bakker derudover op om kommissionens anbefaling om, at eksempelvis kommunerne skal være med til at sætte fart på opstillingen af ladestandere, og ser gerne, at der snart bliver sammensat en national plan for opstillingen af ladestandere til elbiler.
-CH