Grønne resultater: AO på vej mod halvering af CO2-udledningen
Læs mere om, hvordan AO har accelereret den grønne omstilling. Bliv klogere på de enkelte tiltag og strategier, og bliv inspireret til din egen forretning.
AO’s sorte og røde farver er kendt af alle i bygge- og installationsbranchen, men bag dem gemmer sig en historie om, hvordan AO i de senere år har sat turbo på den grønne omstilling. I 2023 har AO allerede reduceret CO2-udledningen med 30% allerede, og det er første skridt i en målrettet indsats mod at halvere den samlede udledning inden 2025.
CO2-krav i bygge- og installationsbranchen er en udfordring for de fleste. Det er nødvendige forandringer, men hvor skal man starte, og hvad kommer det til at koste? De spørgsmål og undringer har også fyldt hos AO hvor forandringen mod en mere bæredygtig forretning allerede er godt i gang.
”Vi er glade for, at vi er på rette vej mod vores mål om at reducere CO2-udledningen med 50% allerede i 2025 i forhold til udledningen i 2020. Det er lykkedes, fordi vi bl.a. har udskiftet alle personbiler fra benzin, diesel og hybridbiler over til elbiler. Det får os et godt stykke af vejen, ligesom udskiftning af gasfyr og gastrucks gør det,” udtaler Andreas Weidinger, chef for klima og bæredygtighed i AO.
Hos AO har den grønne omstilling været godt både for klimaet og for forretningen.
”Vi var klar til at betale for omstillingen, selvom vi ikke fik pengene tilbage, men vi har faktisk set en årlig millionbesparelse, fordi det er billigere at køre på el end diesel og skifte gassen ud. Derfor er vores råd til alle virksomheder at komme i gang med at udfase al brug af diesel, gas og andre fossile brændstoffer, da det er her, man får mest klima for pengene. Det er klart, at et stort fokus på energieffektivisering ved at bruge mere energivenlige løsninger også er en vigtig del af indsatsen”, siger Andreas Weidinger.
Han understreger, at for nå det ønskede reduktionsmål er det ikke nok med et enkelt tiltag. Det er alle led i forretningen, der skal gennemgås. CO2-besparelserne er i scope 1 og 2 , af den overordnede strategi, og her er fokus på de brændstoffer AO selv bruger, og den strøm, virksomheden køber. Besparelserne er sket helt uden at købe certifikater eller andre former for kompensation.
Omstillingen har ikke været nem for AO, især når det kommer til skiftet til elbiler. Det kræver nye vaner og måder at tænke på.
For eksempel har der været mange spørgsmål til bilernes rækkevidde, lademuligheder og generelt hvordan hverdagen med en elbil skulle se ud for sælgere, der ofte kører mere end 50.000 km om året. AO har som en del af udrulningen opsat ladestandere i størstedelen af de 57 butikker fordelt i hele landet.
”Det har krævet tålmodighed og nye vaner fra særligt vores sælgere, som hver dag tilbagelægger store afstande i bil. De har taget omstillingen godt, selvom der har været bump undervejs, når det kommer til ladestandere, hjemmeopladning og flere andre ting. Men linjen har været klar, og de har vist stor omstillingsparathed og fået det til at fungere i hverdagen. Vi glæder os til at varebilerne også får lidt længere rækkevidde, da det er her, at hele branchens omstilling til el for alvor kan ske.”, siger Andreas Weidinger.
Det er ikke kun CO2-udledningen i AO’s egen forretning, som har fokus i AO. Også Scope 3, som er CO2-udledningen hos AO’s leverandører og kunder, har AO’s opmærksomhed. I 2022 og 2023 har AO som nogle af de første i branchen lavet en kortlægning over CO2-udledningen på tværs af både scope 1, 2 og 3. Senere i år forventer AO at blive optaget i Science Based Targets initiative (SBTi), som er et initiativ, der bygger bro mellem virksomheder og klimaeksperter for at sikre, at virksomhedens klimamål stemmer overens med klimavidenskaben.
”Vi fejer for egen dør og gør vores i den grønne omstilling af AO’s forretning, men skal vi lykkes, så skal vi have leverandørerne med og gøre det let for kunderne at gøre en positiv forskel på klimaet og leve op til de klimakrav, der stilles. Som hverdagens grønne partner ser vi det som vores opgave at omsætte vores erfaringer til løsninger, som gør det let for vores små og store kunder at leve op til kravene i den grønne omstilling. Vi er glade for at være på vej mod vores CO2-mål, men det er kun en lille del af den grønne rejse vi er på sammen med vores kunder.”, siger Andreas Weidinger.
AO's rejse mod CO2-reduktionen er et eksempel på, hvordan virksomheder selv kan tage ejerskab i den grønne omstilling. Ved at sætte ambitiøse mål, implementere konkrete initiativer og engagere både interne og eksterne samarbejdspartnere, herunder også leverandører og kunder, har AO vist vejen for andre virksomheder.
Og det viser sig, at fokus på bæredygtighed ikke blot er en investering i fremtiden, men også er rentabelt for forretningen.
Sådan når AO CO2-målene:
Nøgleordet i første udrulning er et skift til el og væk fra fossile brændstoffer i alle dele af virksomheden, da det er her klimaeffekten er størst.
Det betyder, at:
- Alle personbiler omstilles til el senest ved udgangen af 2024.
- Gasfyr udskiftes til varmepumpe eller fjernvarme
- Gastrucks udskiftes til eltrucks.