Grossisterne kæmper for deres berettigelse

Finanskrisen har lært erhvervskunderne at spare ved at handle uden om de klassiske grossister. Derfor kæmper både Lemvigh-Müller og Solar med at redefinere forretningen og tilbyde kunderne mere end bare at flytte varer fra A til B.

Under finanskrisen har grossisternes kunder lært at vende hver en krone og er derfor tilbøjelige til at handle direkte med producenten, hvis det er muligt. Samtidig har internettet skabet en transparens, der gør, at alle kunder i dag kender den rå varepris og dermed kan presse prisen helt i bund i en forhandling. Den klassiske grossistrolle er altså under pres, og branchen kæmper for at skabe værdi, som kunderne vil betale for.

Læs også: Toto-leverandør langer ud efter grossister

Sådan lyder det blandt andet fra Lemvigh-Müller og Solar i en artikel i Børsen torsdag.

 "Vi forsøger på nogle områder at komme fri af den traditionelle grossistrolle, for eksempel på stålområdet, hvor vi laver forberedende bearbejdning af produkter. På andre områder driver vi fuldstændig traditionel grossistforretning, hvor vi bare flytter nogle varer fra A til B”, siger Morten Trolle, der er administrerende direktør i Lemvigh-Müller, til Børsen.

Service koster
Han mener at virksomheden skal blive bedre til at tage penge for de serviceydelser, de leverer. De bliver nemlig ikke værdsat i tilstrækkelig grad i dag, påpeger han.

"Man glemmer, at man hos os får kredit, rådgivning om produktet, man får varerne leveret lige til døren – og inden kl. 7 om morgenen, hvis det ønskes. Det er alt sammen fordyrende på grund af det serviceapparat, vi har fået bygget op til kunderne" siger Morten Trolle til Børsen.

Også hos Solar kæmper man for at vriste sig fri af den traditionelle grossistrolle, forklarer den nytiltrådte administrerende direktør Anders Wilhjelm.

Læs også: Solar realiserer beskedent driftsoverskud

"Jeg mener, man er nødt til at klarlægge, hvad det er for en værdi, man kan bibringe sine kunder. Hvis man ikke er klar over det, kommer man før eller siden i farezonen”, siger Anders Wilhjelm til Børsen, og uddyber:

"Vi skal hjælpe kunden med at vælge de rigtige produkter, give dem teknisk viden om brugen af produkterne, og hvordan de kan forbedre deres produktivitet", siger Anders Wilhjelm.

Læs også: Solar-direktør: Det danske marked skuffer

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

03.07.2024Installator.dk

Varmepumpeindustrien glæder sig over prisloft på fjernvarme

02.07.2024Installator.dk

Politisk aftale vil indføre prisloft på fjernvarme

01.07.2024VELTEK

Sponseret

Nyt Drikkevandsdirektiv – VELTEK Vand har fuldt fokus

01.07.2024RIB Software

Sponseret

Byd velkommen til vores første IKT-leder uddannelse, som afholdes på engelsk!

01.07.2024Installator.dk

Norlys opruster med erhvervsdirektør i energiforretningen

28.06.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: Sådan gennemfører du en aflevering af D&V-data til tiden

28.06.2024Installator.dk

Strøm og fjernvarme blev grønnere sidste år

27.06.2024Installator.dk

Nedsættelse af generationsskifte-skatten glæder SMVdanmark

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en ny salgschef for fjernvarme

Er du en erfaren salgsprofil inden for fjernvarmeområdet? Og trives du med både strategisk ledelse og operationelt salgsarbejde? Så er det måske dig, vi søger som vores nye salgschef for fjernvarmeteamet hos METRO THERM.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker

Har du en håndværksmæssig baggrund? Er du skarp til fejlfinding og brænder for at udføre tekniske serviceopgaver? Kunne du tænke dig at bringe dine tekniske kompetencer i spil i en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som vores nye udekørende Servicetekniker til kunder på Sjælland ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.07.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle