Håndværkere i cyberspace
En ny internetportal er tænkt som en hjælp til forbrugere, der har behov for håndværksydelser, men ideen møder skepsis.
Hvis det virker uoverskueligt at skulle ringe rundt til et utal af håndværkere for at få skiftet vinduer eller repareret vasken, så kunne den nye internetportal, Multitilbud.dk, måske være løsningen. Kunden skal bare udfylde et skema og glemme alt om fagtermerne, og så svarer alle interesserede håndværkere med et tilbud. Det er i hvert fald ideen med portalen, men de tekniske installatørers erhvervs- og arbejdsgiverorganisation TEKNIQ ser med skepsis på portalen.
Vi tror ikke på, at konceptet får stor udbredelse, fordi det er mest hensigtsmæssigt for kunden og håndværkeren at tale sammen. Når kunder og håndværkere går fejl af hinanden, så handler det om, hvad de har lovet hinanden, og det er nemmere at aftale, når de taler direkte med hinanden, siger TEKNIQs administrerende direktør, Niels Jørgen Hansen.
Dårlig omtale
Multitilbud.dk er ikke den første af sin slags i Danmark, men ifølge en af portalens ejere, Morten Bundgård Nielsen, så har der kun været få kvalitetsportaler. Derfor er skepsisen måske ikke helt uberettiget.
Markedet har på det her område været stigende de sidste par år, men desværre har nogle sider skabt dårlig omtale, fordi de så en hurtig måde at tjene penge på, forklarer han.
Han håber dog, at han og hans partner, Martin Ravn med deres portal har minimeret risikoen for misforståelser kunde og håndværker imellem, da de har fået hjælp af flere håndværkere, mens de skabte det skema, kunden skal udfylde.
Hos TEKNIQ tror de dog ikke, at den slags portaler vil få en stor indflydelse på konkurrencen håndværkere imellem, især fordi det er så nemt for kunden at indhente så mange tilbud på en gang.
Hvis en virksomhed ved, at kunderne får 50 tilbud, så stopper de for det har de ikke ressourcer til. Den slags portaler kommer ikke til at betyde meget for konkurrencen på markedet. Jeg tror, det bliver svært at overføre markedet til internettet, fordi en håndværker skal kende alle omstændighederne ved en opgave, og så er e-mails ikke nok, siger Niels Jørgen Hansen.
Markedet bestemmer
Om en portal som Multitilbud.dk bliver en succes ved ingen endnu, heller ikke TEKNIQ.
Det er en mulighed, som må afprøves på markedet, og hvis det fungerer, så bliver det udbredt, og så var vores skepsis uberettiget, siger Niels Jørgen Hansen.
Morten Bundgård Nielsen mener dog, at den kun halvanden måned gamle portal udvikler sig i den rigtige retning.
Vi er ved at opbygge et netværk af håndværkere. Vi har mange nystartede virksomheder, der ikke har råd til at reklamere ved at skulle betale per hit på en hjemmeside. På Multitilbud.dk har de en fast udgift. Og de kunder, jeg har talt med, har været glade for det enkle skema, siger han.
Han oplyser desuden, at interesserede håndværkere gratis kan tilmelde sig portalen, www.multitilbud.dk. frem til januar 2009.