Hent børn i servicebilen
Forenklede regler for gulpladebiler betyder bl.a., at elektrikere og vvs-montører, som skal have servicebilen med hjem, kan hente børn på vejen hjem, hvis det ligger nogenlunde på vejen mellem hjem og arbejdsplads.
En usædvanlig bred politisk aftale gør det nu en hel del lettere at administrere reglerne for specialindrettede gulpladebiler. Aftalen er indgået mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance.
Det skal ikke forstås sådan at bilerne kvit og frit kan bruges til hvad som helst. Partiernes udgangspunkt er, at udgifter til transport mellem hjem og arbejde stadig som udgangspunkt er private udgifter, men reglerne er blevet mere logiske og mere fleksible.
Et af de punkter, som har været påtalt adskillige gange, er at moms- og skatteregler for specialindrettede gulpladebiler har været forskellige. I Installatør Horisont har vi senest omtalt det i vores martsudgave.
Reglerne bliver nu harmoniseret, så kørsel mellem hjem og arbejde betragtes som arbejdsgiverbetalt befordring. Det har dog ingen skattemæssige konsekvenser. Medarbejderen må gerne standse på vejen og handle eller hente børn, når bare det sker uden at afvige væsentligt fra den erhvervsbetingede kørselsrute. Moms- og skattefritagelsen gælder også, hvis man henter frokost i gulpladebilen.
I aftalen indgår også, at det ikke skal have moms- og skattemæssige konsekvenser, hvis man henter eller sætter en kollega af på vejen. Det er dog en forudsætning, at arbejdsgiveren har beordret det.
25-dages-reglen ens for skat og moms
25-dages reglen (undtagelsesvis kørsel) gælder i dag kun på skatteområdet. Reglen indebærer, at man uden beskatning kan køre 25 gange årligt mellem arbejdssted og hjem, når bilen den efterfølgende dag kun skal anvendes erhvervsmæssigt, f.eks. til kørsel til et møde eller til et kursussted, hvor medarbejderen følger et efteruddannelsesforløb som led i arbejdet.
Den såkaldte 25-dages regel vil herefter kunne anvendes til uden moms- og skattemæssige konsekvenser at tage arbejdsgiverens bil med hjem om aftenen, når den dagen efter skal anvendes erhvervsmæssigt, som f.eks. at køre til et kursussted, og omvendt til efter et kursus m.v. at tage bilen med hjem og køre i den på arbejde den følgende dag.
60-dages-reglen bliver mere fleksibel
60-dages-reglen, som den ser ud i dag, fastsætter på skematisk og objektiv vis, hvad der er erhvervsmæssig kørsel. Kørsel i indtil 60 dage mellem hjemmet og en bestemt arbejdsplads inden for en toårs periode regnes som erhvervsmæssig. Herefter regnes den som privat.
Det er af flere organisationer blevet påpeget, at reglen er administrativt belastende - især ved kørsel til skiftende arbejdssteder.
De nye regler introducerer en såkaldt formodningsregel, hvor det uden videre antages, at 60-dages reglen er opfyldt i de situationer, hvor den skattepligtige har et kørselsmønster, der indebærer befordring til så mange forskellige arbejdspladser, at det ikke er sandsynligt, at befordringen vil falde udenfor 60-dages reglen.
For at sikre mod snyd på vægten kombineres det med en regel om, at SKAT med vil kunne give den pågældende pålæg om ved kørselsregnskab at dokumentere, at der er tale om erhvervsmæssig befordring omfattet af 60-dages reglen. Det kan dog kun have fremadrettet virkning.
Endelig forkortes toårs perioden til et år. Det vil således kun være kørsel i de forudgående 12 måneder, der regnes med i forhold til 60-dages reglen. Det bliver således mere overskueligt at holde styr på 60-dages reglen, når det kun er kørslen de forudgående 12 måneder, der tæller. Det vil endvidere være nemmere at sandsynliggøre, at man er opfattet af formodningsreglen.
Opgaver til SKAT
Det er aftalt, at SKAT hurtigt skal forbedre vejledningsmaterialet om, hvornår en gulpladebil skal betragtes som specialindrettet. SKAT skal desuden på sit website sørge for interaktiv kommunikation, der gør det lettere for virksomhederne.
Når partierne ikke skønner det muligt at lempe yderligere, skyldes det, at gulpladebiler også kan bruges af private.
Læs mere på http://www.skm.dk/publikationer/notater/6482.html