Holdånd via Facebook
Når virksomheden vokser, og arbejdsgangene bliver digitaliseret, får den daglige kontakt med medarbejderne dårligere vilkår. Hos Mariendal El-Teknik har man afhjulpet problemet med en Facebook-gruppe.
De seneste to år er der blevet mange flere ansatte i Mariendal El-Teknik. Medarbejderantallet er steget med 47 procent, så virksomheden nu har syv geografisk adskilte afdelinger med over 200 medarbejdere i alt. Administrerende direktør Lars Juul må derfor konstatere, at han ikke ser sine medarbejdere til daglig, blandt andet fordi de kører direkte fra hjemmet til kunderne og bestiller varer online i en app. Så er der minimal kontakt i hverdagen.
”Vi har fundet en anden måde at skabe holdånd på, hvor vi strukturerer samtalen, fordi der er blevet længere vej til toppen end i en lille virksomhed”, siger Lars Juul.
En lukket Facebookgruppe er et af de valgte bindemidler, hvor alle medarbejdere kan skrive virksomhedsmæssige, sociale og faglige opslag med pral over et godt arbejde eller et sjovt billede af sig selv i kedeldragt. Her bliver en besked set af næsten samtlige medarbejdere på mindre end en time. Pligtlæsning sendes ud gennem ordresystemet, så ansatte uden Facebook også kan læse med.
Læs også: Tekniq: Arbejdsmiljøet er et fælles ansvar
”Vi ser ikke medarbejderne meget til daglig, for en installationsvirksomhed adskiller sig fundamentalt fra andre brancher ved, at vores medarbejdere er ude hos kunderne hele dagen. Så ser lederne dem mindre og har mere vanskeligt ved at få input. Facebookgruppen bruger vil til nice-to-know-information med alle mulige posts, så man oplever, at man er en del af et hold på trods af, at man ikke ser hinanden til daglig, mens kritisk information om obligatoriske fællesmøder og nye tiltag skal læses i Expandit, der når ud til flere medarbejdere end Facebook”, fortæller Lars Juul.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: Ledelse