Husk erhvervslivet før brændstofbiler bliver forbudt i byzoner
Et nyt regeringsudspil vil give mulighed for helt at udelukke kørsel med benzin- og dieselbiler i byzoner. Men risikerer at ramme håndværkere, der pendler ind til de større byer, påpeger TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Det er for vidtgående at forbyde benzin- og dieselbiler i visse byzoner, som regeringens nye udspil om grønne byer i Danmark lægger op til. Det mener Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
”Det er grundlæggende fornuftigt at nedbringe antallet af benzin og dieselbiler, men initiativerne skal komme i den rigtige rækkefølge, og man skal ikke begynde med forbud, før der er skabt reelle alternativer, ellers vil det hæmme mobiliteten på danske arbejdsmarked”, siger han.
Han nævner som eksempel vvs’eren, der kører fra Vestsjælland til København for at komme på arbejde. Her er hverken rækkevidde på en elvarebil eller selve ladeinfrastrukturen god nok i dag, hvilket betyder, at installatøren ikke har et reelt alternativ til varevognen på diesel eller benzin.
”Også i forbudszoner vil der være brug for en del tung trafik, og reelt løses det i dag kun af forbrændingsbiler. Håndværkere skal jo fortsat kunne fragte materialer, værktøj og sig selv frem til udførelsesstedet – også i forbudszoner”, siger Simon O. Rasmussen, som mener, at forslaget ikke burde træde i kraft, før der er elvarebiler med længere rækkevidde og en velforgrenet ladeinfrastruktur.
-CH