27.04.2017  |  VVS  |  Sanitet

Indspark: Hvad koster din viden?

Det er den professionelle, faglige rådgivning og viden, der bliver installatørernes kernekompetence i den digitale verden.

Den digitale revolution har ændret og i de fleste tilfælde forbedret mange sider af vores samfund. Indtil nu er VVS-verdenen kun blevet delvist ramt, dvs. den semi-elektriske styring, varme og overvågning har mødt den digitale omvæltning. Men hvordan forholder det sig for de synlige produkter: sanitet, porcelæn, vandhaner osv.?

Vand er så analogt og u-digitalt som muligt, men betyder det, at installatøren ikke skal tænke og agere digitalt? Vi kan jo ikke umiddelbart styre vandet digitalt – lige som man kan med el i den elektriske verden og i smarte bygninger. Ligesom jeg kan tænde for lyset og åbne min garageport via en app på min mobil, har jeg jo ikke behov for at åbne vandet, hvis jeg ikke fysisk står ved vasken. Alternativt vil det heller ikke være intelligent at skulle bruge en smartphone, hver gang vi står under bruseren.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

”Måske er tiden kommet for at gøre op med nogle traditioner og tage sig betalt for det, man ved med den erfaring og uddannelse, man har på området”.

Ole Sander, administrerende direktør i FM Mattsson Mora Group Danmark

Jeg er lige kommet hjem fra Europas største VVS-messe ISH i Frankfurt og det er tankevækkende, at her er nyheder ikke digitale, men handler om helt analoge størrelser som farve, form og funktion.

Er VVS-installatørerne så helt afskåret fra den digitale transformation? Nej absolut ikke, de er en del af den!

Der, hvor den rammer os mest markant, er på ”handelsmønstre” – altså hvordan sanitetsprodukter kommer frem til kunden. Hvad er det, som driver denne udvikling? Det er muligheden for at kunne. Toget er sat i gang, og jeg forventer ikke, at det stopper.

De udstillingsvinduer, der kan fremstilles i den digitale verden, er informative og overbevisende, og det er det, fremtidens brugere køber ind på. Det betyder, at den kendte rollefordeling mellem producent, grossist og installatør bliver udfordret.  Vi ser allerede i dag, at handelsmønstrene ændres, og mit bud er, at der ikke kommer til at gå mange år, før vi ser helt nye strukturer og markedsmuligheder end dem, som er arketyperne i dag.

Installatørens rolle nu og i fremtiden
En grossist har jo altid været en, der handlede med en professionel – den verden rykker sig. Onlinesalg og direkte leverance er muligt med et par klik på pc’en. Så det er den retning, vores verden peger i.

Hvor er det så, at installatøren virkelig gør en forskel? Med muligheden for at købe alt på nettet er det den professionelle, faglige viden, som er installatørens vigtigste ”vare”.

Det at kunne vurdere almindelige og ualmindelige installationer, som måske er udført af mange forskellige hænder over et halvt hundrede år – det kan ikke købes på nettet! Det er netop her, installatøren skal turde tage sin pris. At kunne rådgive om købet af den rigtige vare, der passer i installationen og giver komfort og sikkerhed i mange år, er en anden kernekompetence hos den professionelle installatør. Og noget som installatørerne efter min opfattelse bør fokusere på og forfine i fremtiden.

Læs også: VVS’17: Hæv produktiviteten og tjen flere penge

Måske er tiden kommet for at gøre op med nogle traditioner og tage sig betalt for det, man ved med den erfaring og uddannelse, man har på området. Det betyder, at man skal tage sig betalt for sin viden, erfaring og service i stedet for at lægge et par procenter på en vare, som alle kan bestille med et par klik i den digitale verden.

Mere fra Ole

Ole Sander

Administrerende direktør i FM Mattsson Mora Group Danmark

  • FM Mattsson Mora Group
Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere