Hver femte kan ikke se meningen med forandringen
En ny rapport viser, at mening og retning i forhold til forandringer på arbejdspladsen er afgørende for medarbejdernes arbejdslyst. Den viser også, at mange ledere skal være bedre til at give klar besked til de ansatte.
Især i tiderne med coronavirus har der været flere fyringsrunder, omstruktureringer og fusioner. Det skaber større behov for kommunikation fra lederne på arbejdspladser, da det ellers kan skabe usikkerhed og frygt blandt medarbejderne.
En ny rapport fra Krifas Videncenter for God Arbejdslyst viser, at mange ledere skal blive bedre til at forklare forandringer på arbejdspladserne. Kommunikation om forandringer på arbejdspladsen har nemlig stor betydning for medarbejdernes arbejdslyst.
Den nye rapport ”Mening – Fryns eller nødvendighed” udarbejdet på baggrund af undersøgelser foretaget sammen med Kantar Gallup viser derudover, at mere end hver femte dansker ikke ser meningen i de forandringer, der sker på deres arbejdsplads.
Og det kan få konsekvenser for arbejdsgangen.
Læs også: Ny aftale om arbejdsfordeling gælder fra i går
”Når medarbejderne ikke kan se meningen med forandringerne, går det ofte ud over deres arbejdslyst og måske også effektivitet. For trivsel og resultater hænger ofte sammen”, siger Rasmus Højbæk, der er erhvervspsykolog i Krifa og en del af Videncenter for God arbejdslyst.
Krifas Videncenter for God Arbejdslyst har forsket i arbejdslyst i fem år og har udgivet otte indeksrapporter, hvoraf ”Mening – Fryns eller nødvendighed” er den seneste i rækken.
Læs rapporten "Mening - Fryns eller nødvendighed".
-CH