Hvordan giver vi ventilation x-factor?
Hvad gør Hansen, når han vinder i lotto eller arver en pose penge? Køber en ny bil, får sig et nyt køkken, udskifter alle vinduerne? Sikkert. Sandsynligheden for, at han investerer i et klimaanlæg, er desværre forsvindende lille, selvom oplevelsen og glæden er mere langtidsholdbar.
Hvorfor hænger danskerne i bremsen, når vi taler indeklima og ventilation? Vi er et af verdens mest oplyste folk, vi går op i vores sundhed og det gode liv, og vores privatøkonomi fejler generelt ikke noget. Så hvad er det, der skal der til for, at indeklimaanlæg kommer øverst på enhver boligejers ønskeseddel?
Mangel på viden og bling-bling
Jeg tror, der er to ting i spil. For det første er et stort flertal af boligejerne ikke opmærksomme på indeklimaet. Det kan godt være, de går og gaber, er tunge i hovedet når de vågner, og har svært ved at bevare koncentrationen, når lille Peter skal have hjælp til matematikopgaverne, men de sætter sjældent lighedstegn mellem disse gener og indeklimaet i boligen. Ikke fordi det er ny og hemmelig raketvidenskab, men fordi de ikke kender til sammenhængen.
Læs også: Indeklimainstallationer kræver overvågning
For det andet er der x-factoren. Indeklimaanlæg er i de flestes øjne ikke så sexede som et nyt køkken eller en ny bil. Mange forbinder indeklimaanlæg med nørderi, og uanset hvor stor komfort og hvor grøn en økonomi de end bibringer, mangler de bling-bling. Man viser desværre ikke sine gæster et indeklimaanlæg, ligesom man sjældent hiver dem med ned i kælderen for at beundre det nye naturgasfyr.
Pilen peger på os selv
Det er drønærgerligt, at det forholder sig sådan, og pilen peger desværre kun én vej: På os selv. Vi har som branche ikke været gode nok til at udbrede de gode indeklimabudskaber på en let forståelig og appetitlig måde.
Det er ellers ikke, fordi vi mangler ammunition. Vi har tasken fuld af gode argumenter, videnskabelig backup og medvind fra lovgivningen. Men vi skal have det ud over rampen. Ikke som tekniksnak, men ved at fortælle om de gode historier om de boligejere, der har fået en helt anden hverdag, efter de har fået et indeklimaanlæg. Faktum er jo, at har man først prøvet at bo med et indeklimaanlæg, flytter man aldrig til en bolig uden.
Livskvalitet frem for varmegenindvinding
Det er begreber som livskvalitet, børnene og vores egen sundhed og velvære, vi skal sætte i spil, hvis vi skal ændre folkeopinionen. Det er ikke en umulig opgave. Det tog også lang tid at ændre danskernes syn på rygning og rygevanerne, men der kom et gennembrud, og det kan vi også få på indeklimaområdet.
Læs også: Alle skal kende til betydningen af god ventilation
Vores bedste ambassadører er de glade boligejere, så dem skal vi brancheforeningen, leverandørerne og installatørerne være dygtigere til at bruge i salgs- og mediesammenhæng. Vi skal også lære at italesætte i faglig sammenhæng nye begreber som livskvalitet. Men helt ærligt, det har da også mere x-factor end varmegenindvinding.