23.09.2014  |  VVS  |  Intelligente installationer

Indspark: Indspark: Intelligente installationer udbredes i sneglefart

Det kræver samarbejde mellem byggeriets faggrupper, hvis der skal fart i udbredelsen af intelligente installationer, lyder det fra Marin Egholm, der er VVS-konsulent i Arbejdsgiverne.

Intelligente installationer er kommet for at blive – det er brugervenligt, og det sparer energi. Alligevel oplever jeg, at det går (for) langsomt med udbredelsen – både i den eksisterende bygningsmasse, men overraskende nok også ved nybyggeri, hvor jeg ser alt for mange traditionelle løsninger. Hvorfor er der udfordringer med de intelligente installationer? Og hvad skal der til for at komme dem til livs?

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

For mig at se handler det i meget høj grad om, at de intelligente installationer går på tværs af vores traditionelle faggrænser. Både installatører, rådgivere og bygherrer tænker automatisk i fag – det er enklere, det er vi uddannet til, og det er vi vant til.  Men det tværfaglige samarbejde bliver mere og mere aktuelt i den moderne teknologi, og derfor skal alle involverede parter blive meget mere præcise på, hvem der gør hvad, og hvor fagene støder sammen.

Læs også: Indspark: Installationer spiller dårligt sammen

Hvis vi skal have flere intelligente installationer, som spiller optimalt, skal vi til hver byggeopgave have en fælles målsætning, som alle involverede parter og faggrupper har clearet af. Og alle grupper – rådgivere, installatører og bygherrer – skal tale sammen om mulighederne og sammen forberede sig på at nå målet for løsningen til tiden.

Om skribenten

Marin Egholm dimitterede i 1993 som bygningsingeniør, og efterfølgende arbejdede hun flere år inden for faget. I 2000 uddannede hun sig til sygeplejerske, men har siden arbejdet som vvs-ingeniør.

Marin Egholm har god erfaring som projektleder inden for VVS og ventilation – særligt på hospitalsbyggerier. Derudover har hun arbejdet i en politisk organisation og som miljøingeniør i Thorshavn på Færøerne.

Hvordan kommer vi derhen? Jeg mener, at vi skal have meget større fokus på planlægning, og at projektlederen fremover skal være endnu mere central. Det er hans primære opgave at se alle konstruktive løsningsmuligheder proaktivt og at få klædt alle parter på til opgaven.

Væk fra vanetænkning
Vi skal også have øget viden ude i marken. Installatørerne og grossisterne skal være bedre til at oplyse og forklare bygherren, hvad der findes af moderne teknologi, og hvordan det spiller bedst muligt sammen, så han kan være mere specifik i sine ønsker til slutproduktet. Der skal være klare mål for den færdige installation, og igen er projektlederen helt central.

Men vi skal også helt væk fra vanetænkningen i faggrupper, og der er uddannelserne centrale. Findes der fag, der giver lærlinge og studerende viden om effektiv tværfaglig processtyring? Fag, der øver de studerende i at tale sammen og lære om hinandens fag for at tage stilling og hensyn til de forskellige faggrænser?

Læs også: Indspark: Al begyndelse kan være nem

Tværfagligt samarbejde er svært – vi taler forskellige fagsprog og ser forskellige udfordringer ved de intelligente installationer. Samarbejde og kommunikation kommer ikke af sig selv – det skal læres og bør derfor være en helt central del af uddannelserne for både rådgivere og installatører.

2 + 2 skal blive 5 – ellers udnytter vi ikke potentialet i de intelligente installationer.

Mere fra Marin

Marin Egholm

  • Arbejdsgiverne
Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere