25.02.2021  |  EL  |  El-materiel

Infrastruktur for ladestandere kræver handling

Eldrupkommissionen sætter fokus på fremdrift i udrulning af ladeinfrastruktur til elbiler. Nu er det op til regeringen at samle rapporten op, og branchen håber på hurtig afklaring.

Målet om én million elbiler på de danske veje i 2030 er allerede sat med decembers transportaftale. Nu kommer den såkaldte Eldrupkommission med sin 2. delrapport med anbefalinger til forudsætningerne for, at målet bliver en realitet. Og det er en rigtig god rapport, skriver Dansk Energi i en pressemeddelelse.

”Rapporten sætter fingeren på alle de rette problemstillinger: Markedsbaseret udrulning af ladeinfrastruktur, ensartet og lav afgift på strøm til alle elbilsejere, bedre adgang til p-pladser og fremtidssikring af det elnet, der skal føre grøn strøm hen til elbilerne”, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi.

Han mener, at Eldrupkommissionens rapport nu skal følges op af politisk handling og afklaring, som skal gøre det nemt for bilejerne at oplade deres biler.

Friere rammer til kommuner

Det glæder Dansk Elbil Alliance, at transportkommissionen foreslår, at kommunerne skal have øgede muligheder for udbud og derigennem bidrage til investeringerne under jorden, og at kommunerne kan udarbejde parkeringsstrategier, der sikrer bedre udnyttelse af ladeinfrastrukturen i byerne.

”Det er meget vigtigt, at kommunerne får friere rammer til at styre og støtte investeringer i ladeinfrastruktur. Næste skridt er, at alle kommuner får lavet en strategi, så investeringerne kan komme op i gear”, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Gode anbefalinger

Det er allerede med decembers transportaftale besluttet at sænke elafgiften på strøm til elbiler, hvor ejeren har indgået en aftale med en operatør. Nu anbefaler kommissionen at ligestille elbilsejere ved at sænke afgiften for alle og foreslår, at private ladestandere bliver forsynet med en separat måler til afregning.

”Det er en rigtig og god anbefaling. Alle elbilejere skal da betale samme lave afgift for grøn strøm til deres elbiler. Kommissionen peger på to modeller. Den ene er simpel og kopierer modellen fra elvarmeafgiften, hvor man får lavere afgift for forbrug over 4.000 kWh. Den anden – og det er den, som i vores optik er den langstidsholdbare – er, at alle, der ønsker den lave afgift, får en smart måler, der kan aflæse den el, som ryger i tanken på elbilen”, siger Lars Aagaard.

Transportkommissionen bakker initiativerne i brancheaftalen op og anbefaler et analysearbejde, der følger udviklingen på markedet. Det bakker elbilbranchen op om.

-CH

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere