Installatørpanelet: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

Læs tre deltagere i Installatørpanelet svare på månedens spørgsmål, som lyder: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

"Når lastbilbranchen er på el, så er vi ude over startproblemerne, og så køber vi også elbiler", fortæller Jesper Knopp. Arkivfoto..

Henrik Egemose, Egemose El & Energi, Rudkøbing:
”Nej, det har vi ikke. Vi tænker heller ikke på at investere i el-biler. Rækkevidden på en opladning er simpelthen for kort. Vi kører typisk på åbent land og har ikke tid til at lade op hele tiden. Det tager fem minutter at tanke benzin på en tank. Hvis vores medarbejdere kører hjem i bilerne, så kan vi ikke bede dem om at lade bilen op fra deres eget forsyningsnet og involvere privatøkonomien. Elvarebilerne er alt for dyre lige nu kontra almindelige forbrændingsmotorer. Og teknologien er ikke udviklet tilstrækkeligt. De nuværende levetider på batterierne i bilerne kommer ikke til at holde hele bilens levetid. Hvad gør man så, når batteriet skal skiftes ud? Det er dyrt. Hvis vi kunne få en varebil på brint, så ville det være mere interessant, sådan som det ser ud lige nu.  Om, vi kører grønt, er ikke en konkurrenceparameter for vores kunder. Kunderne er styret af det økonomiske aspekt og ikke nødvendigvis et grønt valg. Min personlige holdning er, at politikerne er alt for tidligt ude med krav om grøn omstilling på elbilområdet, blandt andet fordi det tekniske ikke er udviklet tilstrækkeligt.

Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer, Lemvig:
”Nej, vi har ikke elbiler, og vi kommer ikke til at køre i dem foreløbig. Vi kører lange strækninger, og blandt andet opladningerne vil være et stort problem. Barrieren for os er, at vi typisk kører uden for byskiltet. Rækkevidden af batterier i elbiler er ikke tilstrækkelig til, at det kan fungere i de kørselsmønstre, som vi har. De nuværende elbiler kan slet ikke trække de trailere, som vi kører med. Også hybridløsningerne er for små. Derfor skal der ske en udvikling lovmæssigt og teknologisk, før vi er med. Tidligere har vi undersøgt mulighederne for to bilmærker for at være en grøn virksomhed, og fordi økonomien jo er god nok. Men lige nu er det kun i politikernes hoveder, at det kan lade sig gøre. Vi andre ved, at der skal nogle andre løsninger til, før det praktisk kan lade sig gøre at køre elbiler. Vores kunder er ligeglade, om vi kører i elbiler. Den kommunale hjemmepleje kører i elbiler, men der er ikke fra kommunal side krav om, at deres leverandører skal køre i elbiler. Sådan er det i hvert fald nu. Hvis vi bliver pålagt at skulle køre elbiler, så lukker vi. Det kan vi slet ikke få til at fungere, sådan som det ser ud nu.

Jesper Knopp, Østerman & Knopp VVS, Rødovre:
“Vi har ikke elbiler. For et halvt år siden købte vi to nye dieselbiler. De nuværende elbiler har ikke den fornødne trækkraft. De går i stå for hurtigt. Vi kører for eksempel til Kalundborg (fra Rødovre red.), og så skal vi lade op fire gange på vejen på grund af vores vægt i bilerne. Det hænger ikke sammen tidsmæssigt. Der skal også være flere ladestandere til at dække behovet. Når lastbilbranchen er på el, så er vi ude over startproblemerne, og så køber vi også elbiler. Vi har ikke lyst til at være forsøgspersoner. Vi skifter biler cirka hver femte år, så det kommer til at passe med elbiler næste gang. Selvom økonomien er fin med elbiler, så nytter det ikke noget, hvis det teknologiske ikke er godt nok og giver for mange problemer i dagligdagen. At Københavns Kommune vil stille krav om, at leverandører skal køre i elbiler. Det synes jeg er strengt. Hvis det sker, at Rødovre Kommune, som er vores kunde, stiller samme krav, så vil vi gå ind og lave en kalkulation, om det kan betale sig i forhold til indtjeningen på opgaverne for kommunen. Vi vil gerne være mere grønne, men det skal ikke koste penge at arbejde for en kunde”.

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om ladestandere og elbiler 2021

Relateret indhold

04.11.2025Installator.dk

Bravida vinder rammeaftale med Bygningsstyrelsen

04.11.2025Installator.dk

Nu bliver det lettere at ansætte unge i fritidsjob

03.11.2025TEKNIQ

Sponseret

5 gode grunde

03.11.2025Avidenz A/S

Sponseret

Hold styr på lovpligtige eftersyn, booking af udstyr m.m. med værktøjet "Teknisk udstyr"

03.11.2025KlarPris

Sponseret

5 tips der gør installatørens hverdag nemmere

01.11.2025Carlog System

Sponseret

Teknologi der sparer tid og skaber flow

31.10.2025Installator.dk

DIN Forsyning vinder Fjernvarmeprisen 2025

30.10.2025Installator.dk

11 nye industriparker på vej: ”Det rykker Danmark fremad”

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

13:45

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 3, 2630 Taastrup

Danvak
Seminar
Projektering og drift af sprinklersystemer

Sprinklersystemer spiller en stor rolle i brandsikring, men projekteringen kræver indsigt i både gældende standarder, risikoklasser og praktiske løsninger.

Dato

04.11.2025

Tid

14:00

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 1, 2630 Taastrup

Danvak
Kursus
BR18 og brandsikre gennemføringer

Kurset gennemgår BR18’s krav til brandsikring af installationsgennemføringer, samt en grundig gennemgang af test- og normkrav til dokumentation af projektering og udførsel.

Dato

06.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

10.11.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K