Installatørpanelet: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

Læs tre deltagere i Installatørpanelet svare på månedens spørgsmål, som lyder: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

"Når lastbilbranchen er på el, så er vi ude over startproblemerne, og så køber vi også elbiler", fortæller Jesper Knopp. Arkivfoto..

Henrik Egemose, Egemose El & Energi, Rudkøbing:
”Nej, det har vi ikke. Vi tænker heller ikke på at investere i el-biler. Rækkevidden på en opladning er simpelthen for kort. Vi kører typisk på åbent land og har ikke tid til at lade op hele tiden. Det tager fem minutter at tanke benzin på en tank. Hvis vores medarbejdere kører hjem i bilerne, så kan vi ikke bede dem om at lade bilen op fra deres eget forsyningsnet og involvere privatøkonomien. Elvarebilerne er alt for dyre lige nu kontra almindelige forbrændingsmotorer. Og teknologien er ikke udviklet tilstrækkeligt. De nuværende levetider på batterierne i bilerne kommer ikke til at holde hele bilens levetid. Hvad gør man så, når batteriet skal skiftes ud? Det er dyrt. Hvis vi kunne få en varebil på brint, så ville det være mere interessant, sådan som det ser ud lige nu.  Om, vi kører grønt, er ikke en konkurrenceparameter for vores kunder. Kunderne er styret af det økonomiske aspekt og ikke nødvendigvis et grønt valg. Min personlige holdning er, at politikerne er alt for tidligt ude med krav om grøn omstilling på elbilområdet, blandt andet fordi det tekniske ikke er udviklet tilstrækkeligt.

Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer, Lemvig:
”Nej, vi har ikke elbiler, og vi kommer ikke til at køre i dem foreløbig. Vi kører lange strækninger, og blandt andet opladningerne vil være et stort problem. Barrieren for os er, at vi typisk kører uden for byskiltet. Rækkevidden af batterier i elbiler er ikke tilstrækkelig til, at det kan fungere i de kørselsmønstre, som vi har. De nuværende elbiler kan slet ikke trække de trailere, som vi kører med. Også hybridløsningerne er for små. Derfor skal der ske en udvikling lovmæssigt og teknologisk, før vi er med. Tidligere har vi undersøgt mulighederne for to bilmærker for at være en grøn virksomhed, og fordi økonomien jo er god nok. Men lige nu er det kun i politikernes hoveder, at det kan lade sig gøre. Vi andre ved, at der skal nogle andre løsninger til, før det praktisk kan lade sig gøre at køre elbiler. Vores kunder er ligeglade, om vi kører i elbiler. Den kommunale hjemmepleje kører i elbiler, men der er ikke fra kommunal side krav om, at deres leverandører skal køre i elbiler. Sådan er det i hvert fald nu. Hvis vi bliver pålagt at skulle køre elbiler, så lukker vi. Det kan vi slet ikke få til at fungere, sådan som det ser ud nu.

Jesper Knopp, Østerman & Knopp VVS, Rødovre:
“Vi har ikke elbiler. For et halvt år siden købte vi to nye dieselbiler. De nuværende elbiler har ikke den fornødne trækkraft. De går i stå for hurtigt. Vi kører for eksempel til Kalundborg (fra Rødovre red.), og så skal vi lade op fire gange på vejen på grund af vores vægt i bilerne. Det hænger ikke sammen tidsmæssigt. Der skal også være flere ladestandere til at dække behovet. Når lastbilbranchen er på el, så er vi ude over startproblemerne, og så køber vi også elbiler. Vi har ikke lyst til at være forsøgspersoner. Vi skifter biler cirka hver femte år, så det kommer til at passe med elbiler næste gang. Selvom økonomien er fin med elbiler, så nytter det ikke noget, hvis det teknologiske ikke er godt nok og giver for mange problemer i dagligdagen. At Københavns Kommune vil stille krav om, at leverandører skal køre i elbiler. Det synes jeg er strengt. Hvis det sker, at Rødovre Kommune, som er vores kunde, stiller samme krav, så vil vi gå ind og lave en kalkulation, om det kan betale sig i forhold til indtjeningen på opgaverne for kommunen. Vi vil gerne være mere grønne, men det skal ikke koste penge at arbejde for en kunde”.

2ctrl ApS

Sponseret

2CTRL er landets førende virksomhed inden for KNX

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Denne artikel er del af et tema:

Tema om ladestandere og elbiler 2021

Relateret indhold

20.12.2024Installator.dk

Pengeregn over TEKNIQ-medlemmer

20.12.2024Inspectly ApS

Sponseret

Kvalitetsklubben: Styrk dit byggeprojekt med skarp intern kommunikation

20.12.2024Carlog System

Sponseret

Carlog System ønsker alle en glædelig jul samt et godt nytår

19.12.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO’s klimamål sætter en ny standard for grossisterne

19.12.2024Installator.dk

Stejl læringskurve koster dyrt for nystartet VVS-installatør

18.12.2024Wieland Electric A/S

Sponseret

Vi byder Thomas Bøgh Laursen velkommen til Wieland Electric A/S!

17.12.2024METRO THERM A/S

Sponseret

METRO THERM fusionerer med KVM-Genvex

17.12.2024Installator.dk

Solplus A/S bliver en del af InstallatørGruppen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle