Installatørpanelet: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

Læs tre deltagere i Installatørpanelet svare på månedens spørgsmål, som lyder: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

"Når lastbilbranchen er på el, så er vi ude over startproblemerne, og så køber vi også elbiler", fortæller Jesper Knopp. Arkivfoto..

Henrik Egemose, Egemose El & Energi, Rudkøbing:
”Nej, det har vi ikke. Vi tænker heller ikke på at investere i el-biler. Rækkevidden på en opladning er simpelthen for kort. Vi kører typisk på åbent land og har ikke tid til at lade op hele tiden. Det tager fem minutter at tanke benzin på en tank. Hvis vores medarbejdere kører hjem i bilerne, så kan vi ikke bede dem om at lade bilen op fra deres eget forsyningsnet og involvere privatøkonomien. Elvarebilerne er alt for dyre lige nu kontra almindelige forbrændingsmotorer. Og teknologien er ikke udviklet tilstrækkeligt. De nuværende levetider på batterierne i bilerne kommer ikke til at holde hele bilens levetid. Hvad gør man så, når batteriet skal skiftes ud? Det er dyrt. Hvis vi kunne få en varebil på brint, så ville det være mere interessant, sådan som det ser ud lige nu.  Om, vi kører grønt, er ikke en konkurrenceparameter for vores kunder. Kunderne er styret af det økonomiske aspekt og ikke nødvendigvis et grønt valg. Min personlige holdning er, at politikerne er alt for tidligt ude med krav om grøn omstilling på elbilområdet, blandt andet fordi det tekniske ikke er udviklet tilstrækkeligt.

Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer, Lemvig:
”Nej, vi har ikke elbiler, og vi kommer ikke til at køre i dem foreløbig. Vi kører lange strækninger, og blandt andet opladningerne vil være et stort problem. Barrieren for os er, at vi typisk kører uden for byskiltet. Rækkevidden af batterier i elbiler er ikke tilstrækkelig til, at det kan fungere i de kørselsmønstre, som vi har. De nuværende elbiler kan slet ikke trække de trailere, som vi kører med. Også hybridløsningerne er for små. Derfor skal der ske en udvikling lovmæssigt og teknologisk, før vi er med. Tidligere har vi undersøgt mulighederne for to bilmærker for at være en grøn virksomhed, og fordi økonomien jo er god nok. Men lige nu er det kun i politikernes hoveder, at det kan lade sig gøre. Vi andre ved, at der skal nogle andre løsninger til, før det praktisk kan lade sig gøre at køre elbiler. Vores kunder er ligeglade, om vi kører i elbiler. Den kommunale hjemmepleje kører i elbiler, men der er ikke fra kommunal side krav om, at deres leverandører skal køre i elbiler. Sådan er det i hvert fald nu. Hvis vi bliver pålagt at skulle køre elbiler, så lukker vi. Det kan vi slet ikke få til at fungere, sådan som det ser ud nu.

Jesper Knopp, Østerman & Knopp VVS, Rødovre:
“Vi har ikke elbiler. For et halvt år siden købte vi to nye dieselbiler. De nuværende elbiler har ikke den fornødne trækkraft. De går i stå for hurtigt. Vi kører for eksempel til Kalundborg (fra Rødovre red.), og så skal vi lade op fire gange på vejen på grund af vores vægt i bilerne. Det hænger ikke sammen tidsmæssigt. Der skal også være flere ladestandere til at dække behovet. Når lastbilbranchen er på el, så er vi ude over startproblemerne, og så køber vi også elbiler. Vi har ikke lyst til at være forsøgspersoner. Vi skifter biler cirka hver femte år, så det kommer til at passe med elbiler næste gang. Selvom økonomien er fin med elbiler, så nytter det ikke noget, hvis det teknologiske ikke er godt nok og giver for mange problemer i dagligdagen. At Københavns Kommune vil stille krav om, at leverandører skal køre i elbiler. Det synes jeg er strengt. Hvis det sker, at Rødovre Kommune, som er vores kunde, stiller samme krav, så vil vi gå ind og lave en kalkulation, om det kan betale sig i forhold til indtjeningen på opgaverne for kommunen. Vi vil gerne være mere grønne, men det skal ikke koste penge at arbejde for en kunde”.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Teknisk seminar om 3 fasede UPS

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Denne artikel er del af et tema:

Tema om ladestandere og elbiler 2021

Relateret indhold

24.04.2025Installator.dk

Klimaministeren overlevede mistillidsafstemning

23.04.2025Installator.dk

Tidligere ledelse i skandaleramt forsyningsselskab stævnes

23.04.2025Geberit A/S

Sponseret

VVS’25 byder på nyt fokus og en opgradering af en gammel klassiker

23.04.2025Wexøe A/S

Sponseret

Udnævnelse Mikkel Mikaelsen - fokus på øget værdiskabelse og nye stærke koncepter.

22.04.2025Lemvigh-Müller A/S

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025Installator.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

22.04.2025Installator.dk

Wavin lancerer Take-Back service af plastrør

22.04.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmepumper - VE-installatør

Vil du være VE-installatør af varmepumper? KEA får dig klar til godkendelse.

Dato

25.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen

På faget Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen lærer du at vurdere byggesagens juridiske problemstillinger på baggrund af en juridisk granskning og kunne formidle disse til byggesagens samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup + Online

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ringsted)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

29.04.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Ringsted, Nørretorv 57, 4100 Ringsted

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmeinstallation bolig

Lær at håndtere arbejdet på mindre varmeanlæg med tilhørende automatik.

Dato

30.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

Eaton Electric Danmark
Seminar
Teknisk seminar om 3 fasede UPS - Brøndby

Eaton inviterer til teknisk seminar om 3 fasede UPS. Bliv klogere på hvordan du designer fremtidens UPS-løsninger til bygninger, sundhedssektoren, industrien og datacentre.

Dato

06.05.2025

Tid

07:30

Sted

Gammelager 14, 2605 Brøndby (Hos Solar)

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 TEKNISK BASISKURSUS varmepumper 🔧

Kurset giver dig kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper - både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver.

Dato

06.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning