Installatørpanelet: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

Læs tre deltagere i Installatørpanelet svare på månedens spørgsmål, som lyder: Har din virksomhed investeret i el-servicebiler?

"Når lastbilbranchen er på el, så er vi ude over startproblemerne, og så køber vi også elbiler", fortæller Jesper Knopp. Arkivfoto..

Henrik Egemose, Egemose El & Energi, Rudkøbing:
”Nej, det har vi ikke. Vi tænker heller ikke på at investere i el-biler. Rækkevidden på en opladning er simpelthen for kort. Vi kører typisk på åbent land og har ikke tid til at lade op hele tiden. Det tager fem minutter at tanke benzin på en tank. Hvis vores medarbejdere kører hjem i bilerne, så kan vi ikke bede dem om at lade bilen op fra deres eget forsyningsnet og involvere privatøkonomien. Elvarebilerne er alt for dyre lige nu kontra almindelige forbrændingsmotorer. Og teknologien er ikke udviklet tilstrækkeligt. De nuværende levetider på batterierne i bilerne kommer ikke til at holde hele bilens levetid. Hvad gør man så, når batteriet skal skiftes ud? Det er dyrt. Hvis vi kunne få en varebil på brint, så ville det være mere interessant, sådan som det ser ud lige nu.  Om, vi kører grønt, er ikke en konkurrenceparameter for vores kunder. Kunderne er styret af det økonomiske aspekt og ikke nødvendigvis et grønt valg. Min personlige holdning er, at politikerne er alt for tidligt ude med krav om grøn omstilling på elbilområdet, blandt andet fordi det tekniske ikke er udviklet tilstrækkeligt.

Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer, Lemvig:
”Nej, vi har ikke elbiler, og vi kommer ikke til at køre i dem foreløbig. Vi kører lange strækninger, og blandt andet opladningerne vil være et stort problem. Barrieren for os er, at vi typisk kører uden for byskiltet. Rækkevidden af batterier i elbiler er ikke tilstrækkelig til, at det kan fungere i de kørselsmønstre, som vi har. De nuværende elbiler kan slet ikke trække de trailere, som vi kører med. Også hybridløsningerne er for små. Derfor skal der ske en udvikling lovmæssigt og teknologisk, før vi er med. Tidligere har vi undersøgt mulighederne for to bilmærker for at være en grøn virksomhed, og fordi økonomien jo er god nok. Men lige nu er det kun i politikernes hoveder, at det kan lade sig gøre. Vi andre ved, at der skal nogle andre løsninger til, før det praktisk kan lade sig gøre at køre elbiler. Vores kunder er ligeglade, om vi kører i elbiler. Den kommunale hjemmepleje kører i elbiler, men der er ikke fra kommunal side krav om, at deres leverandører skal køre i elbiler. Sådan er det i hvert fald nu. Hvis vi bliver pålagt at skulle køre elbiler, så lukker vi. Det kan vi slet ikke få til at fungere, sådan som det ser ud nu.

Jesper Knopp, Østerman & Knopp VVS, Rødovre:
“Vi har ikke elbiler. For et halvt år siden købte vi to nye dieselbiler. De nuværende elbiler har ikke den fornødne trækkraft. De går i stå for hurtigt. Vi kører for eksempel til Kalundborg (fra Rødovre red.), og så skal vi lade op fire gange på vejen på grund af vores vægt i bilerne. Det hænger ikke sammen tidsmæssigt. Der skal også være flere ladestandere til at dække behovet. Når lastbilbranchen er på el, så er vi ude over startproblemerne, og så køber vi også elbiler. Vi har ikke lyst til at være forsøgspersoner. Vi skifter biler cirka hver femte år, så det kommer til at passe med elbiler næste gang. Selvom økonomien er fin med elbiler, så nytter det ikke noget, hvis det teknologiske ikke er godt nok og giver for mange problemer i dagligdagen. At Københavns Kommune vil stille krav om, at leverandører skal køre i elbiler. Det synes jeg er strengt. Hvis det sker, at Rødovre Kommune, som er vores kunde, stiller samme krav, så vil vi gå ind og lave en kalkulation, om det kan betale sig i forhold til indtjeningen på opgaverne for kommunen. Vi vil gerne være mere grønne, men det skal ikke koste penge at arbejde for en kunde”.

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Danfoss Redan A/S

Sponseret

Ajour 2024

Denne artikel er del af et tema:

Tema om ladestandere og elbiler 2021

Relateret indhold

22.01.2025Installator.dk

Ventilationsvirksomhed kan blive Danmarksmester i digitalisering

EVENT: AVEVA World 2025

21.01.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

21.01.2025Installator.dk

Green Power Denmark: Sort energi vil ikke bringe USA på vinderkurs

21.01.2025Installator.dk

Schneider Electric får ny direktør i Danmark

21.01.2025Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Derfor ser du CO₂-tal i din AO-app

20.01.2025Installator.dk

Der skal mere fart på de grønne energiløsninger

20.01.2025Installator.dk

VVS-firma i Herning bliver en del af InstallatørGruppen

17.01.2025Inspectly ApS

Sponseret

Ny podcast-episode af Kvalitetsklubben i 2025

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Vølund Varmeteknik A/S
Webinar
Bliv klogere på fremtidens varmepumpe (uden ude-del) til nybyggeri og udskiftning 🎓

Vi afholder et gratis webinar om den nye boligventilationsvarmepumpe S735, hvor du vil få mere viden om produktet, der skal installeres uden udedel, og som allerede nu bliver efterspurgt til fremtidens boligbyggeri.

Dato

24.01.2025

Tid

10:00

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Uddannelse
Økonomiforhold i mindre bygge- og anlægsprojekter og -virksomheder

Lær at styre økonomien i mindre byggesager.

Dato

27.01.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

27.01.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Barmstedt Alle 9, 5500 Middelfart

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Solcelleteknik for VE-installatører

Lær at planlægge og installere mindre, nettilsluttede solcelleanlæg, samt at dimensionere anlægget, så det er tilpasset en given bygnings konstruktion og elbehov. Lær også at udvælge solcellepaneler, invertere og kabler, så de udgør et teknisk og økonomisk optimeret anlæg.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Uddannelse
Indeklima og energiforbrug i komplekse bygninger (Fag C)

Få redskaberne til at rådgive om sundt indeklima og energibesparelser i større bygninger.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

København NV

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
GPS - geometrisk tolerancesætning

Brug af GPS-tolerancer muliggør funktionsrigtigt tegningsmålsætning. Dette er helt afgørende for brug af underleverandører og da GPS-systemet er internationalt, vil landegrænser ikke være en hindring.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kursus