Installatørpanelet: I hvilket omfang bruger din virksomhed it-værktøjer i driften?
Tre deltagere i Installatørpanelet reflekterer over brug af digitale redskaber i virksomhedsdriften. En af dem siger: ”Vi bruger it til det hele. Vi har altid været meget digitale, siden vi startede i 2006. Hvis ikke vi havde it programmer til at hjælpe os, så skulle vi løbe endnu hurtigere".
Allan Ramsing, Lund & Erichsen A/S, Herning:
”For nogle år siden stod vi over for at skulle beslutte, om vi ville foretage en større investering i it-programmer, så vi kunne komme op på en højere platform. Det valgte vi at gøre, så siden midten af 2018 har vi brugt de to programmer e-conomic og ordrestyring. Programmerne spiller fint sammen og er tilpasset vores branche. Vi har et hurtigere flow i faktureringen og et papirløst samfund. To gange om måneden trækker vi en mængde data ud og laver grafer og tabeller, som blandt andet viser os hvilke opgaver, der er rentable. Materialebehov, løntimer og bestilling af varer er tilgængelige data og giver gennemsigtighed i alle projekter. Statistikker, resultater og efterkalkulation er en vigtig del af vores forretning. Implementering af nye it-programmer kan være en langsommelig proces, fordi der blandt medarbejdere er forskellige tilgange til at bruge programmerne. Vi afholder interne it-kurser, så vi sikrer god oplæring og kvalitet i opgaveløsningen. Tilbudsgivning laver vi stadig manuelt, hvor vi bruger regneark. Det er måske nostalgisk, men det fungerer fint”.
René Søndergaard, A. Søndergaard A/S, Brande:
“Vi implementerede Centr som vores regnskabssystem for 15 år siden. Readunit, som vi fik for fem år siden, styrer alle vores servicekontrakter vedrørende for eksempel udskiftning af batterier til panikbelysning m.m, nødbelysningsanlæg og alarmsystemer. Det er et styreværktøj, der sikrer, at den ansvarlige medarbejder får besked cirka 14 dage i forvejen, inden der skal ske en handling hos kunden. Vores konsulenter får lister over, hvornår forskellige serviceopgaver skal løses. Det giver overblik og tid til at finde plads i kalenderen. Siden 2004 har vi oprettet mere end 45.000 aftaler i outlooks kalender, hvilket gør vores aftaler let søgbare. Vi udnytter arbejdstid og opfylder servicekontrakter mere effektivt. På værkstedet har vi opsat PC’ere og skannere, som giver adgang til vores intranet. Her kan konsulenterne se hvem, der har vagter og hvornår samt give genveje til leverandører. Konsulenter kan udarbejde prissætning af opgaver direkte til kunder. Det har lettet presset på mit bord betydeligt, og alle er tilfredse med at få mere ansvar. It-løsninger skal ikke undervurderes. På sigt overvejer vi at investere i et ordrestyringsprogram samt e-conomic. Abonnementsordning, økonomi og rentabilitet er nok det, som holder os tilbage lige nu”.
Torben Hedegaard, HETEK A/S, Vejle:
”Vi bruger it til det hele. Vi har altid været meget digitale, siden vi startede i 2006. Hvis ikke vi havde it programmer til at hjælpe os, så skulle vi løbe endnu hurtigere. Udover Microsoft 365, så har vi E-Komplet til økonomi, planlægning, timeregistrering, sagsstyring og til at holde styr på vores serviceaftaler. Vi bruger blandt andet Kalkia til beregning og tilbudsgivning. I denne her tid bruger vi ofte Teams og Zoom til møder. Vores konsulenter har Ipad, laptop og stationære computere. Vi har valgt Apple produkter, og via telefonen kan Facetime give os en større nærhed til montørerne, nu når vi ikke mødes på kontoret i denne tid. Montørerne bestiller materialer via leverandørernes hjemmesider. Meget af det udstyr, som vi installerer, kræver en bestemt software, så vi downloader en mængde apps. It-udvikling er en forholdsvis stor post på budgettet. Vi har betalt store beløb for at gøre vores forretning så effektiv som mulig. It-udvikling vil vi altid prioritere meget højt. Vores it er centralt styret af vores personalechef, der sikrer både indkøb og oplæring af medarbejderne. Vi kan også gøre brug af eksterne konsulenter ved større integrationer”.