Installatørpanelet om digital drift
Gør I brug af digitale værktøjer i jeres drift i dag - og hvilke gevinster giver det jer i så fald? Installatørpanelet giver en række svar.
Stig Andresen, Andresen’s VVS, Fredericia: Digitalisering sparer masser af tid
Vi har digitaliseret alle de væsentligste arbejdsgange i vores forretning. Vi tog hul på digitaliseringen i 2015-16, hvor vi gennemdigitaliserede det hele. Det var egentlig ikke så dyrt og bøvlet, som vi måske havde forestillet os – og jeg i dag kan slet ikke forestille mig at drive en virksomhed uden de gode digitale værktøjer. Det sparer mig og os for masser af tid, fordi det automatiserer så mange arbejdsgange. Det er også en stor fordel for kommunikationen mellem medarbejdere, ligesom kvalitetsdokumentationen er blevet langt lettere og hurtigere. I dag tager vi rutinemæssigt billeder af alle kundeløsninger. Billederne bliver automatisk lagret, så vi altid lynhurtigt kan finde dem frem igen. Stig Andresen beskæftiger mere end 35 medarbejdere.
Michael Witt, Witt & søn A/S, Sønderborg: Har betalt sig hjem mange gange
Vi tog tyren ved hornene i 2018 og digitaliserede stort set hele vores forretning i én omgang. Det er faktisk gået forbløffende hurtigt og smertefrit at omstille os til stort set ren digital drift, hvor alt bliver registreret på smartphones eller tablets afhængig af, hvad de forskellige medarbejdere foretrækker. Det sparer os masser af tid hele vejen rundt. Medarbejderne bestiller varer på vvs-nummer med tilhørende pris, kvalitetsarbejdet er online 24/7 og medarbejderne har let adgang til tegninger og vejledninger. Administrationen har til enhver tid online overblik og sparer for eksempel helt lavpraktisk masser af tid på at lægge fakturaer i kuvert med frimærke på samt levere til et posthus. Investeringen i it har betalt sig selv hjem mange gange.
Henrik Egemose, Egemose El & Energi, Rudkøbing: It kræver adfærdsledelse
Vi overgik til digital drift, da jeg overtog virksomheden i 2010. Det er en stor fordel for os, fordi vi sparer så meget tid. Vi kører meget med eget lager og indkøber ikke mange varer direkte på ordre, fordi det ikke passer særlig godt til vores struktur - og fordi vi i ofte har langt til en grossist. Vi har også oplevet lidt udfordringer med, at montører glemmer at registrere stumper, fordi de lige snupper dem fra bilen eller lageret. Jeg bruger derfor løbende lidt tid på at krydstjekke, ligesom vi løbende arbejder på at indføre gode vaner vedrørende at registrere timer og materialer med det samme ude hos kunden. Registrering på en telefon eller tablet er simpelthen en del af opgaven ligesom udfyldelse af KS materiale, som også foregår i samme system.