Intego gør sig klar til elbilernes entre
Med ambitioner om at spille en markant rolle for den forestående massive udrulning af ladestandere til elbiler har Intego reorganiseret virksomhedens e-mobility-aktiviteter.
Et flertal i Folketinget indgik i en såkaldt grøn vejtransportaftale i december 2020 med en målsætning om 775.000 flere el- og hybridbiler på de danske veje i 2030. Skal den målsætning realiseres, kræver det omfattende investeringer i infrastruktur i form af hundredtusindvis af nye ladestandere i hele landet. Det skriver den tekniske servicepartner Intego. Derfor er Intego, der gennem de senere år har installeret, testet og idriftsat flere end 5.000 ladestandere for blandt andre EON, IONITY og Tesla, i fuld gang med at forberede sig på, at efterspørgslen meget snart for alvor kan tage fart.
Konkret udskiller Intego nu virksomhedens e-mobility-afdeling, der siden 2012 har været en del af virksomhedens el-tekniske afdeling. Afdelingsleder for e-mobility bliver Michael Poulsen, som har spillet en central rolle for udviklingen af forretningsområdet. I samme forbindelse har Intego igangsat en rekrutteringsproces med forventningen om at tilknytte mindst 15 nye medarbejdere, der udelukkende skal arbejde med e-mobility.
”Vi forventer, at efterspørgslen i forbindelse med udrulning af ladestandere til elbiler kommer til at boome inden for ganske få år. Udviklingen vil blive drevet af alt lige fra husholdningernes bilkøb, hvor der skal monteres ladestandere i privaten, til udskiftning af hele bilparker blandt virksomhederne, hvor skærpede krav til den grønne bundlinje efterhånden fylder mere og mere” siger Michael Poulsen og tilføjer, at han også ser en begyndende regulering, der eksempelvis stiller krav om etablering af ladestandere ved større byggerier og anlægsopgaver såsom etablering af parkeringspladser.
Han mener, at virksomheden skal være klar til markedet, og der derfor er behov for flere medarbejdere til at beskæftige sig med e-mobility. Virksomheden har i dag 20 medarbejdere på området, som også dækker infrastruktur til både elbusser og -færger.
Batteripakker kan aflaste presset elnet
En så hastig overgang til elbiler som den grønne vejtransportaftale lægger op til, stiller dog ikke kun krav til ladestanderudrulningen. Det kræver et løft af hele infrastrukturen herunder særligt elnettet, mener Michael Poulsen.
”Det er klart, at så mange elbiler vil belaste vores elnet helt vildt, så der er behov for investeringer, men noget af udfordringen kan også afhjælpes ved at installere nogle større batteripakker ved de store ladestanderområder. På den måde behøver opladningen ikke at trække fuld effekt fra elnettet, og det er en løsning, vi følger tæt, og som vi også håber på, at vi kan bidrage til i fremtiden”, forklarer Michael Poulsen. Han er spændt på at se, hvordan forsyningsselskaberne vil løse den opgave.
-CH