Intego gør sig klar til elbilernes entre

Med ambitioner om at spille en markant rolle for den forestående massive udrulning af ladestandere til elbiler har Intego reorganiseret virksomhedens e-mobility-aktiviteter.

En så hastig overgang til elbiler som den grønne vejtransportaftale lægger op til, stiller dog ikke kun krav til ladestanderudrulningen. Foto: Intego..

Et flertal i Folketinget indgik i en såkaldt grøn vejtransportaftale i december 2020 med en målsætning om 775.000 flere el- og hybridbiler på de danske veje i 2030. Skal den målsætning realiseres, kræver det omfattende investeringer i infrastruktur i form af hundredtusindvis af nye ladestandere i hele landet. Det skriver den tekniske servicepartner Intego. Derfor er Intego, der gennem de senere år har installeret, testet og idriftsat flere end 5.000 ladestandere for blandt andre EON, IONITY og Tesla, i fuld gang med at forberede sig på, at efterspørgslen meget snart for alvor kan tage fart.

Konkret udskiller Intego nu virksomhedens e-mobility-afdeling, der siden 2012 har været en del af virksomhedens el-tekniske afdeling. Afdelingsleder for e-mobility bliver Michael Poulsen, som har spillet en central rolle for udviklingen af forretningsområdet. I samme forbindelse har Intego igangsat en rekrutteringsproces med forventningen om at tilknytte mindst 15 nye medarbejdere, der udelukkende skal arbejde med e-mobility.

”Vi forventer, at efterspørgslen i forbindelse med udrulning af ladestandere til elbiler kommer til at boome inden for ganske få år. Udviklingen vil blive drevet af alt lige fra husholdningernes bilkøb, hvor der skal monteres ladestandere i privaten, til udskiftning af hele bilparker blandt virksomhederne, hvor skærpede krav til den grønne bundlinje efterhånden fylder mere og mere” siger Michael Poulsen og tilføjer, at han også ser en begyndende regulering, der eksempelvis stiller krav om etablering af ladestandere ved større byggerier og anlægsopgaver såsom etablering af parkeringspladser.

Han mener, at virksomheden skal være klar til markedet, og der derfor er behov for flere medarbejdere til at beskæftige sig med e-mobility. Virksomheden har i dag 20 medarbejdere på området, som også dækker infrastruktur til både elbusser og -færger.

Batteripakker kan aflaste presset elnet

En så hastig overgang til elbiler som den grønne vejtransportaftale lægger op til, stiller dog ikke kun krav til ladestanderudrulningen. Det kræver et løft af hele infrastrukturen herunder særligt elnettet, mener Michael Poulsen.

”Det er klart, at så mange elbiler vil belaste vores elnet helt vildt, så der er behov for investeringer, men noget af udfordringen kan også afhjælpes ved at installere nogle større batteripakker ved de store ladestanderområder. På den måde behøver opladningen ikke at trække fuld effekt fra elnettet, og det er en løsning, vi følger tæt, og som vi også håber på, at vi kan bidrage til i fremtiden”, forklarer Michael Poulsen. Han er spændt på at se, hvordan forsyningsselskaberne vil løse den opgave.

-CH

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Danfoss Redan A/S

Sponseret

Ajour 2024

Relateret indhold

22.01.2025Alcadon ApS

Sponseret

[ENDELIG ER DEN HER!] Alle Jettings fiberblæsemaskiner på én side...

21.01.2025Ecofoss/Green:ID

Sponseret

NYT LED armatur med akustisk optimeret filt og lav blænding

21.01.2025Prysmian Danmark

Sponseret

Prysmian og TechnipFMC underskriver samarbejdsaftale om flydende havvind

21.01.2025Gustav Klauke GmbH

Sponseret

Kan det virkelig gøres så simpelt??

21.01.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Elektroniske sikringer til belastningsstrømme op til 20 A

20.01.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Ny LK FUGA® 21W USB-lader A+C

20.01.2025POWER TECHNIC ApS

Sponseret

Pålidelig strømforsyning i lavprofil design

20.01.2025Installator.dk

N1 finder ny driftsdirektør i egne rækker

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle