Intego sætter strøm til Aalborgs nye el-bus
Aalborg Kommune indsætter en el-bus mellem Aalborg Lufthavn og Aalborg Universitet og det er Intego, der skal stå for de to ladestationer, der skal placeres ved endestationerne.
I Aalborg Kommune skal det snart være slut med dieselbusser. Kommunen har besluttet, at alle nye busser fra 2020 skal være CO2-neutrale, og i den forbindelse tester man lige nu en helt ny og moderne el-bus på en strækning mellem Aalborg Lufthavn og Aalborg Universitet.
Læs også: FDM foreslår tilskud til installationer af ladebokse
Der er tale om Danmarks første el-bus, som lagrer energien i en såkaldt superkondensator, hvilket betyder, at bussen kan lade meget hurtigere og mange flere gange sammenlignet med eksempelvis et lithiumbatteri.
Bussen skal holdes kørende af to moderne ladestationer, hver med en installeret effekt på 500 kilowatt, der placeres i hver ende af ruten. Og det bliver med den tekniske servicepartner Intego som hovedentreprenør på begge ladestationer.
Opladning via pantograf
Den første el-bus ladestation ved Aalborg Lufthavn er allerede taget i brug, og om få uger går arbejdet i gang ved Aalborg Universitet.
”Oven på bussen er der monteret en såkaldt pantograf, ligesom man kender det fra eksempelvis nogle af de tidligere S-tog. Konkret etablerer vi ladepyloner, der forbindes af to parallelle kobberskinner, som hænger cirka seks meter over kørebanen. Bussen oplades så ved, at pantografen hæver sig, så den kommer i kontakt med kobberskinnerne”, fortæller projektleder i Intego, Michael Poulsen.
Etableringen af ladestationerne tager cirka et par uger ved hver lokation, men det vigtigste arbejde går forud, slår Michael Poulsen fast. Intego er således ansvarlig for håndteringen af alle de nødvendige tilladelser i forbindelse med etableringsarbejdet, og derudover stilles der store krav til projekteringen:
”Grundig planlægning er altafgørende for projektet både ved lufthavnen og universitetet, da vi arbejder i områder med meget trafik. Derfor har vi blandt andet valgt at benytte os af styret underboring fra transformatorstationen til ladeudstyret for at påvirke både trafikken og den eksisterende infrastruktur mindst muligt.
Ladestationen ved Aalborg Universitet ventes at være klar til ibrugtagelse omkring august.
Bussen kan lade på tre minutter
Selve bussen er produceret af kinesiske Higer og bliver leveret af det bulgarske firma Chariot Motors, mens superkondensatoren er udviklet af den kinesiske producent Aowei Technology, der sammen med Chariot Motors stiller bussen til rådighed for Aalborg Kommune i de kommende seks måneder.
”En af de store fordele ved at benytte en superkondensator er, at vi kan holde bussen kørende hele døgnet, så længe vi har infrastrukturen i form af ladestationer på plads”, siger landechef for Aowei, Thorsten Budde Haensel og fortsætter:
”Det kan vi, fordi teknologien er væsentligt hurtigere til at oplade, end det er tilfældet med almindelige batterier. Det tager faktisk kun seks minutter at oplade fra 0 til 100 procent, og i drift vil der nærmere være tale om en opladning fra 50 til 100 procent, hvilket giver en opladetid på små tre minutter”.
En almindelig batteribus skal lade et par gange i døgnet, og typisk flere timer ad gangen, og derfor er det nødvendigt med flere busser, hvis den samme rute skal dækkes hele dagen. Men det slipper man for med en superkondensator, forklarer han:
Læs også: Synergi: Energieffektivitet betyder billigere grøn omstilling
”Superkondensatoren er cirka halv så stor og har en dobbelt så lang levetid, som batteriet i en typisk el-bus, da den modsat batteribussen kun skal bære energien til en enkelt tur, og det er især godt for miljøet”.
- SDN