It-værktøjer giver højere kvalitet i opgaveløsninger

Han er den ene af to ejere, der har etableret ny installationsvirksomhed og i løbet af 10 måneder er gået fra to til 13 medarbejdere. It-værktøjer gør det muligt for Mikkel Schultz og hans partner at få mere tid til i detaljer at arbejde med kvalitetsstyring.

”Vi er begge meget teknisk og digitalt orienterede, og vi ønskede fra starten af at automatisere så meget af forretningsdriften som muligt, så vi kan bruge vores tid på det, der skaber værdi for kunderne og vores forretning, nemlig kvalitet i opgaveløsningerne”, fortæller Mikkel Schultz (forrest th). Det er Joen Funder forrest til venstre. Foto: Funder & Schultz ApS..

Funder & Schultz ApS blev stiftet i Hillerød i 2019 og er allerede i skrivende stund (november 2020, red.) vokset til 13 medarbejdere. ”Vi havde fra starten af et godt fundament og netværk fra vores tidligere virker, og så har der bare været utrolig høj fart på markedet. Der er stor efterspørgsel efter tekniske installationer fra både virksomheder og private”, fortæller Mikkel Schultz, der sammen med Joen Funder ejer firmaet.

De har investeret i Economic som økonomisystem, ordrestyringssystemet Ordrestyring.dk og systemet EverCalc til tilbudskalkulation og efterkalkulation. De tre systemer er integreret og udgør den digitale platform for firmaets forretningsdrift.

Tilbud skal være gennemregnet
”Vi er begge meget teknisk og digitalt orienterede, og vi ønskede fra starten af at automatisere så meget af forretningsdriften som muligt, så vi kan bruge vores tid på det, der skaber værdi for kunderne og vores forretning, nemlig kvalitet i opgaveløsningerne”, fortæller Mikkel og tilføjer: ”Tilbudsgivning er en grundsten for en forretning som vores. Vi lægger vægt på at synliggøre de faldgruber og risici, der kan være med mange opgaver, over for kunderne. Skal vi renovere et badeværelse, ved vi ikke altid, hvordan rørenes forfatning er på forhånd. Hvis et rør går i stykker undervejs, fordi det er tæret, så kan tids- og materialeforbrug lige pludselig stige meget. Vi vil gerne sammen med kunden tage aktivt stilling til risici, og det kan vi med et agilt kalkulationsværktøj”.

Han fortæller, at de gerne bruger en halv time mere på at tænke opgaven helt igennem og opstille forskellige scenarioer. Han mener, det er fair over for alle parter, at tilbuddet tager højde for de forskellige risici, der kan opstå. Han har selv en baggrund som fastansat vedligeholdsansvarlig i en større virksomhed i Hillerød, hvor han indgik mange aftaler med eksterne håndværkere. Her erfarede han på første hånd hvor ofte, der dukkede uforudsete komplikationer op, som ændrede opgaven og derved også håndværkerens lønsomhed på sagen.

Tjener vi penge eller ej?
Han fremhæver, at gevinsterne ved digitale værktøjer til styring af en installationsforretning er, at det i sidste ende sparer masser af tid, giver bedre overblik og styring, reducerer risici og giver indblik i, hvor firmaet tjener penge, og hvor firmaet ikke tjener penge. Den allervigtigste gevinst er ifølge Mikkel Schultz dog nok, at det hjælper til at styrke kvaliteten.

”Får vi registreret tilbud og nye sager med de korrekte data første gang, så kan vi automatisere resten af informationsflowet. Det sparer os for masser af tid samtidig med, at det giver os en række andre fordele”, fortæller han.

Kalkulationsværktøjet giver dem for eksempel indsigt i, hvor de tjener penge, og hvor de ikke tjener penge. Det er vigtigt for styringen af forretningen og vigtig viden til næste gang, de skal afgive et tilbud på lignende opgaver.

”EverCalc er et meget agilt værktøj, som vi kan tilpasse vores behov. Når vi beregner tilbud, sørger værktøjet for at tage alt med inklusive småting som rawplugs og skruer. Værktøjet har opdaterede priser på det hele, fordi det er integreret med grossister og leverandørers prislister, og vi kan selv bygge materialelister og forme grupper af sager, som passer til vores forretning. Det er let at opsamle erfaring i værktøjet, og det er let at efterkalkulere, hvor godt tilbuddet så viste sig at være, når sagen er afsluttet”, fortæller han.

Kvalitet kræver digital platform
Mikkel Schultz er uddannet VVS-installatør samt maskinmester og har tidligere arbejdet som ansat i en større medicinalvirksomhed. Her lærte han en masse om kvalitetsledelse, som han tager med sig i driften af Schultz & Funder.

”Vi vil gerne skyde brystet frem og byde ind på komplekse opgaver inden for tekniske installationer i erhvervsbyggerier eller større privatboliger. Det kræver skarp styring af kvaliteten i alle led”, fortæller Mikkel.

Han peger på, at det for eksempel kræver, at alle ansatte – og særligt nyansatte – bliver udstyret med tjeklister og dokumentation med præcise billeder, så de både ved, hvad de skal gøre, og hvordan de skal gøre det. De skal også sørge for den rette dokumentation af opgaven med billeder, så kunden har en brugbar dokumentation for, hvad installationen indeholder. Er det for eksempel en vandinstallation, skal der være billeder af rørsamlinger med vand på.

Vi vil gerne skyde brystet frem og byde ind på komplekse opgaver inden for tekniske installationer i erhvervsbyggerier eller større privatboliger. Det kræver skarp styring af kvaliteten i alle led.

Mikkel Schultz

”Den slags arbejdsgrundlag giver svendene tid og ro til at udføre et godt arbejde. Det kræver en god digital platform, som er let at tilgå for medarbejderne på en iPad eller smartphone på stedet. De skal til enhver tid kunne finde de rette billeder og de rette standarder med relevans for opgaven”.

Solar Danmark

Sponseret

Mød dine kollegaer i branchen til en gratis netværksdag

Installator.dk

Presset branche samler tunge profiler på Varmepumpedagen 2024

Relateret indhold

22.11.2024Installator.dk

Jubel over genindførelsen af håndværkerfradraget

22.11.2024Installator.dk

Nordea overtager ledelsen af Odsherred Forsyning

21.11.2024Inspectly ApS

Sponseret

Kvalitet starter med fælles forståelse

20.11.2024Installator.dk

Geberit: Efter en afmatning er markedet på vej op igen

20.11.2024Denteks A/S

Sponseret

Vejen til grønnere arbejdstøj

20.11.2024Avidenz A/S

Sponseret

Sikker kørsel i vintervejr

20.11.2024Installator.dk

Arbejdsgivere: Unge iværksættere skal slippe for selskabsskat

20.11.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Nordania sætter fokus på AO som hverdagens grønne partner

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ejby - FYN)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

12.11.2024

Tid

08:00

Sted

Fjelsted Skov, Store Landevej 92, 5592 Ejby (FYN)

Danvak
Kursus
DS 447:2021 Ventilation i bygninger

Få en gennemgang af DS 447:2021, så du er opdateret på normen for ventilation og ventilationssystemer i alle typer bygninger beregnet til ophold af mennesker.

Dato

21.11.2024

Tid

08:00

Sted

Horisont Hotel & Konference, Agro Food Park 10, 8200 Aarhus N

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Aarhus)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

26.11.2024

Tid

08:00

Sted

Scandic Aarhus Vest, Rytoften 3, 8210 Aarhus V

ARO ENERGY SOLUTIONS A/S
Seminar
Seminar om afkøling i fjernvarmeinstallationer

ARO ENERGY SOLUTIONS deltager i et vigtigt seminar om afkøling i fjernvarmeinstallationer, der afholdes af Fjernvarme Fyn den 26. november 2024.

Dato

26.11.2024

Tid

14:00

Sted

Fjernvarme Fyn Havnegade 120, 5000 Odense C

Solar Danmark
Messe
Blue Install Network for elinstallatører - Aarhus

Kom til et spændende netværksmøde med fire aktuelle temaer, besøg minimessen og slut dagen af med lidt god mad.

Dato

26.11.2024

Tid

14:00

Sted

Aarhus

Scankab Cables A/S
Messe
Ajour i Odense

Vi er stolte over igen i år at være en del af Ajour - Maskinmesterforeningens erhvervskonference, hvor maskinmestre og eksperter fra forskellige industrier samles for at dele viden, erfaringer og fremtidens løsninger. Scankab Cables er klar til at byde dig velkommen på stand 4101.

Dato

28.11.2024

Tid

08:30

Sted

Odense Congress Center, Ørbækvej 350, 5220 Odense