Kommune vil udnytte klasselokalerne bedre til gavn for indeklimaet
I Aarhus Kommune skal en ny indeklimastrategi for skolerne være med til at skabe det optimale indeklima.
Et nyt projekt i Aarhus Kommunes Børn og Unge skal med støtte fra Realdania give medarbejdere på skolerne viden om samspillet mellem tekniske løsninger og pædagogisk praksis, så de kan fungere som lokale indeklimaambassadører.
"Vi har for nylig vedtaget en indeklimastrategi for skolerne, men vi skal tænke bredere end kvaliteten af lys, lyd og luft, hvis vi skal opfylde den. Det kan være svært at omsætte tekniske anbefalinger til praksis, og derfor er det afgørende, at lærere og pædagoger får den nødvendige viden til skabe et optimalt indeklima for vores børn og unge," siger Thomas Medom, Rådmand for Børn og Unge. Han mener, at de ved at uddanne indeklimaambassadører på skolerne sikrer sig, at de enkelte rums potentialer udnyttes til fulde, som på den måde skaber de bedste betingelser for børn og unges indlæring, trivsel og sundhed. For et godt indeklima, har nemlig stor betydning for børns indlæring.
Forskningsprojektet med uddannelse af pædagogiske indeklimaambassadører er et samarbejde mellem Børn og Unge, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Aarhus Universitet og Designskolen under Det Kgl. Akademi.
Dårligt indeklima i mange kommuner
Projektet møder interesse fra den filantropiske forening Realdania, der har fokus på at øge elevers trivsel, indlæring og sundhed ved at forbedre indeklimaet i landets skoler. Som en del af den indsats støtter Realdania projektet med 1 million kroner, som Aarhus Kommune supplerer med endnu 1 million kroner.
”Mange skoler er presset af et dårligt indeklima med store konsekvenser for både elevernes læring og trivsel og for medarbejderne. Og til trods for, at der har været stigende fokus på skolers indeklima, oplever vi stadig, at mange kommuner er udfordret på området”, siger projektleder Anne Gade Iversen fra Realdania, som glæder sig til at følge de erfaringer, Aarhus Kommune gør sig under forskningsprojektet.
-CH