Kreative salgskoncepter skal sælge badeværelser
Bedre Bad-kæden satser på vækst i et kriseramt marked ved at udvikle forretningskoncepter til de kunder, der vil have mere end bare billige produkter fra internet-butikkerne.
Hvis man tager de pessimistiske briller på, er der ikke meget at glæde sig over i øjeblikket, når man driver en virksomhed, der vil være totalleverandører af nye badeværelser. Den økonomiske krise er blusset op igen, boligmarkedet er bundfrosset og et stigende antal aggressive internet-butikker presser prisen på sanitetsprodukter helt i bund
Alligevel ser man lyst på situationen hos badeksperterne i Bedre Bad-kæden, og man skal presse kæde-chef Tommy Refshøj meget hårdt før han erkender, at krisen trods alt godt kan mærkes.
Der skal mere synlighed og markedsføring til i det nuværende marked for at få de samme ordrer som tidligere, siger han, men forsikrer i samme åndedrag, at de 58 selvstændige vvs-butikker, der hører under Bedre Bad-paraplyen, er godt kørende. Det er de, ifølge Refshøj, fordi de sammen er i stand til at udvikle forretningskoncepter, der får danskerne til at hive tegnebogen op af lommen og give badeværelset enten den helt store renovering eller den mindre makeover, som hurtigt frisker rummet op.
Populært koncept
Det sidste satser Bedre Bad-kæden på med deres fix og færdig-koncept, som sigter mod, at forbrugerne også skal bruge vvs-installatøren til de mindre opgaver i badeværelset og lade gør-det-selv-manden få en pause, som det hedder i markedsføringsmaterialet.
Fix og færdig giver forbrugeren en fast pris og garanti på både produkt og montering. Det er meget populært, hvis der er opstået et akut behov, eller hvis man simpelthen er påvirket af den økonomiske stemning i landet og ikke vil tage den store renoverings-tur. For eksempel kan det være en 3-4 produkter, som giver badeværelset et nyt look for 18.000 kroner, det er jo meget overkommeligt, mener Tommy Refshøj.
Nyt badtjek lanceret
Han fortæller også, at Bedre Bad lige nu satser på at skaffe flere kunder online, fordi det er der folk starter i dag, når de første overvejelser om et nyt badeværelse begynder. Det sker blandt andet ved at tilbyde et såkaldt Bedre Bad-tjek, som er et koncept, der giver potentielle kunder mulighed for nemt og bekvemt at bestille et gratis besøg af en af kædens eksperter via bedrebad.dk.
Det er egentlig bare en fiks videreudvikling af noget, vi altid har tilbudt gennem de trykte brochurer, vi sender ud. Men med det nye koncept er vi mere synlige online, hvilket er nødvendigt i dag. Vi gør dog ikke det samme som de øvrige webbutikker, for vi differentierer os jo netop ved, at vi ikke bare sælger produkter, men sender folk ud og kigger på badeværelserne og yder rådgivning, siger Tommy Refshøj.
Konkurrer ikke med prispressere
Netop ved at satse på at levere rådgivning og salg af hele løsninger, satser Bedre Bad på at appellere til en anden kundegruppe end dem, der går efter at købe produkterne selv til den billigst mulige pris på nettet.
Vi arbejder med løsningssalg, hvor kunden får en række ydelser, og derfor afsætter vi ikke en bestemt pris pr. produkt. Det betyder, at det, vi sælger til kunden, er mindre sammenligneligt med hvad de øvrige web-butikker langer over online-disken, siger Tommy Refshøj og understreger, at kæden dermed bevidst vælger nogle kunder fra og andre til.
Nej tak til internet-produkter
Jens Madsen, der er formand i Bedre Bad-kæden og indehaver af Bedre Bad Farum, er helt på linje med kædechefen i den betragtning.
For nogle år siden havde vi store diskussioner i bestyrelsen om, hvorvidt vi skulle forsøge at konkurrere på onlinemarkedet for helt billige produkter. Men vi endte simpelthen med at vælge det fra, for ellers skulle vi have lanceret en kæmpe webshop med produktsalg, og det er slet ikke det, vi er bedst til. Vi skal i stedet synliggøre og markedsføre det, vi er eksperter i, nemlig at sælge helhedsløsninger og yde rådgivning, siger Jens Madsen.
Han er slet ikke interesseret i at installere produkter for kunder, der har købt dem billigt på nettet.
Jeg plejer at sammenligne det med, at du har en Volkswagen, som du køber et kæmpe udstødningsrør til på nettet, hvorefter du kører hen til din dygtige mekaniker, der plejer at hjælpe dig, og beder ham installere det. Det ville man jo aldrig gøre, understreger Jens Madsen.