Ledelse skal bygge på strategi

Hos installationsvirksomheden Finn L. & Davidsen A/S har man for længe siden erkendt behovet for at følge en strategi i virksomheden. Konkret er det en målrettet kundestrategi, der understøttes af firmaets såkaldte værktøjskasse.

Installatør Horisont er denne gang taget på besøg hos Finn L. & Davidsen A/S i Haslev for at tale med Lasse Houengaard, indehaveren, som han selv foretrækker at kalde sig.

Jeg træder ind i et lyst og indretningsmæssigt indbydende kontormiljø, hvor traditionelle døre er udskiftet med glasdøre. Det giver en umiddelbar fornemmelse af åbenhed og fællesskab. Lasse Houengaard leder os hen til et lige så transparent mødelokale og byder på en tiltrængt vand denne solbeskinnede majdag.

Har netop passeret de 75 år
På væggen bag ham hænger fire billeder af fire forskellige mænd. Han følger mit blik: ”Det er virksomhedens grundlæggere og tidligere ejere, som hænger der. I 2003 købte jeg en tredjedel af virksomheden, og i 2007 overtog jeg de resterende to tredjedele fra de to sidste i rækken,” indleder Lasse Houengaard og peger på de to sidste billeder. ”Det er en forholdsvis gammel virksomhed, vi fejrede 75-års forretningsjubilæum i juli måned i år.”

Straks efter at den nuværende indehaver kom til i 2003, begyndte virksomheden at vokse. Det fik ham til sammen med de øvrige ejere at vurdere virksomheden og dens forretningsstrukturer.

”Det var kendetegnende, at de kunder, der råbte højest, fik den bedste service. Det var ofte samtidig de dyreste – altså dem vi tjente mindst på! På den baggrund gennemgik vi samtlige kunder og kategoriserede dem fra A-C ud fra følgende parametre: Omsætning, fakturafrekvens og dækningsgrad. Det gav os et fantastisk overblik, som ikke uventet afslørede, at 80-20-reglen også gjaldt hos os. Altså at 20 procent af kunderne giver 80 procent af dækningen,” forklarer Lasse Houengaard og tager en slurk vand.

Kend dine kunder
”For at kunne drive en fornuftig forretning skal man kende sine kunder, og ikke mindst skal man forstå at prioritere mellem kunderne,” siger han og tilføjer:

”Vi bruger stadig det samme værktøj – vi skanner vores kunder i de syv afdelinger og nurser de vigtigste. Så enkelt er det. Det betyder, at vi sørger for at yde en udstrakt service til disse kunder, og det kan så godt resultere i, at vi fra tid til anden nedprioriterer andre kunder; små kunder eller førstegangskunder. Eksempelvis forventer jeg, at en montør stort set smider, hvad han har i hænderne, hvis han bliver kontaktet af en topkunde, selv om han er i gang hos en anden kunde. Det kan lyde barsk, men det virker!”

At strategien virker, illustreres af, at antallet af A-kunder er vokset fra cirka 150 til cirka 300 på de forløbne syv år. Det er disse 300 kunder, der bidrager med 82 procent af dækningsbidraget. De resterende 2.700 står for resten. Men én ting er at kende sine kunder, noget andet er at få organisationens ansatte til at tænke ens og følge strategien.

Værktøjskassen
”For at gennemføre strategien kræver det, at man har nogle ledelsesværktøjer. Derfor har vi her i Kompagniet (som han ynder at kalde virksomheden, red.) udviklet vores egen værktøjskasse med fem rum: Kundehåndtering, Prioritering af tid, Byggeledelse, Medarbejdere og Faglighed,” fortæller Lasse Houengaard og fremviser med en vis stolthed værktøjskassen med dens forskellige elementer.

Det er det centrale redskab til at drive forretningen, og for at alle skal kende værktøjskassen og følge den, bliver der holdt samtaler en gang i kvartalet mellem indehaveren og afdelingslederne og tilsvarende mellem sidstnævnte og servicemontørerne. Se mere om værktøjskassen i artiklen, ”Hvad værktøjskassen gemte”.

”I de kvartalsvise samtaler med afdelingslederne tager vi udgangspunkt i kvartalsregnskabet. Er der noget, som ikke stemmer, tager vi med udgangspunkt i værktøjskassen en snak om, hvad der kan gøres bedre og hvordan,” bemærker indehaveren.

Trivsel i højsædet
”Som sagt har vi disse kvartalsvise samtaler på flere niveauer, lige som jeg halvårligt samler alle folkene i afdelingerne til et fællesmøde. Det gør jeg, for at vi kan komme mere ind under huden på hinanden. Jeg er sikker på, at både mellemlederne og montørerne er glade for strategien og for disse samtaler, der altid tager udgangspunkt i værktøjskassen. Det giver nemlig stor tryghed at kende virksomhedens strategi, og så ved mine medarbejdere også hvilke beslutninger, de skal træffe.”

En anden del af trygheden kommer af ordholdenhed. Og det gælder på alle niveauer, internt såvel som eksternt.

”Har jeg eller andre sagt noget, så holdes det! Tryghed på arbejdspladsen giver trivsel. Med til at sikre trivslen er også en god omgangstone. Der kan naturligvis godt uddeles en skideballe, men det bliver sagt ordentligt, og så er tavlen visket ren.”

Med til trivslen hører også gode arbejdsforhold. Der er lyse og venlige lokaler, ligesom bilerne højst er syv år gamle.

”Vi holder medarbejderarrangementer et par gange årligt og naturligvis en julefrokost, hvor alle deltager. Her kunne vi godt blive lidt bedre, siger Houengaard med et smil og fortsætter: ”I det hele taget forsøger vi at skabe en vi-kultur. Der skal være en vis stolthed forbundet med at være ansat her. Og noget må vi gøre rigtigt, for vi har en meget lille omsætningshastighed på medarbejdersiden.

Handlekraftig leder
Lasse Houengaard udøver efter eget udsagn værdibaseret ledelse med stor tillid til medarbejderne.
”Det skal være frit at være ansat her, men naturligvis følges frihed og ansvar ad. Jeg lægger vægt på de bløde værdier og mener selv, at jeg udviser stor empati for medarbejderne og deres individuelle situation. Er en medarbejder af den ene eller anden grund nede i en periode, tager vi naturligvis hensyn til det.”

Han lytter til organisationen og reagerer på signalerne.

”Fornemmer jeg gennem manglende handling, at en ansat nærmer sig en stresstilstand, tager jeg straks sager fra vedkommende eller yder vedkommende hjælp her fra huset ved at sætte en ekstra mand på sagerne. Det plejer at løse problemerne, og jeg kan sige med en vis stolthed, at vi ikke har haft en eneste, der har lagt sig med stress.”

Gensidig tillid
Houengaard mener selv, at han menneskeligt giver sine medarbejdere lang snor, da hans generelle tillid til dem er stor. Men hvis ansatte misbruger denne tillid og udnytter den, så er Houengaard omvendt lige så konsekvent og fyrer dem.

Når man driver en virksomhed, er man i nogen grad underlagt konjunkturerne i samfundet, hvilket fra tid til anden betyder krise og dermed mindre at lave.

”I den situation agerer jeg straks med afskedigelser, hvis jeg fornemmer, at det er en krise af længere varighed. Det gør jeg ud fra den præcise overvejelse, at det er bedre at sende ti mand hjem end lade stå til og pludselig skulle afskedige mange flere eller i værste fald sætte hele virksomheden over styr,” understreger han.

It-strømlinet virksomhed
”Som sagt har vi en lille gennemstrømning af medarbejdere. Vi forsøger at tiltrække strukturerede personer, og det gør vi bl.a., fordi vores virksomhed er it-strømlinet, forstået på den måde at alt er papirløst. Eller i hvert fald er alle de processer, der kan være papirløse, det. Det betyder, at enten er man med os, fordi det ligger til folk at benytte sig af it-løsninger, eller også står man hurtigt af. Når vi ønsker at tiltrække strukturerede medarbejdere, ligger det implicit heri, at det er strukturerede medarbejdere, der driver en virksomhed frem. For os er det således både en måde at fastholde og tiltrække personale, at vi sørger for ordnede og strukturerede arbejdsforhold,” konstaterer Lasse Houengaard, da vi tager afsked ude i kontorlandskabet.

Læs også artiklen "Hvad værktøjskassen gemte".

Niko-Servodan A/S

Sponseret

Har du en forældet smart home installation? Konverter nemt til Niko Home Control

SG Armaturen A/S

Sponseret

Junistar Bio

Relateret indhold

23.04.2024Installator.dk

Klimahensyn og udsigten til nulemissionszoner fik installatør til at køre grønt

23.04.2024Installator.dk

Ny rapport: Hver tredje SMV har ikke styr på IT-sikkerheden

09.04.2024TEC7

Sponseret

Produktnyhed: Revolutionerende limning af store områder.

04.04.2024Installator.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

22.03.2024RIB Software

Sponseret

Deltag i ny markedsundersøgelse og vind 1 stk. Apple Airpods (3. generation)!

19.03.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Kundetilpassede skabe og effektiv logistik sikrer effektiv produktion hos Ehcolo

19.03.2024Installator.dk

Behov for meget mere og hurtigere klimatilpasning

18.03.2024RIB Software

Sponseret

Sidste chance for tilmelding til RIB Connex webinar!

Jobmarked

Se alle

GN Belysning A/S

Salgskonsulent til el-installatører, Sjælland og øerne

Vi søger en engageret og erfaren salgskonsulent, der får ansvaret for at udvikle salget og kunderelationerne på Sjælland og øerne.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zealand - Erhvervsakademi Sjælland

Vi søger en dygtig underviser til vores VVS-installatøruddannelse

Har du en passion for VVS-faget og brænder du for at udvikle og formidle din faglige viden? Så er der en spændende mulighed for at blive en del af Zealands team i Slagelse. Vi søger en dygtig adjunkt eller lektor til vores VVS-installatøruddannelse, som udbydes både som fuldtidsstudie og som efteruddannelse i Slagelse.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

02.05.2024

METRO THERM A/S

Vi søger en Key Account Manager til vores varmepumpeteam

Har du forstand på varmepumper? Og trives du på landevejen? Så er det måske dig, vi søger som vores nye Key Account Manager hos METRO THERM.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.05.2024

ABB A/S

Projektleder inden for el-infrastruktur

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid. I ABB har vi et klart mål om at udbrede diversitet og inklusion både når det gælder: køn, LGBTQ+, handikap, etnicitet og alder. Sammen er vi startet på en rejse, hvor vi allesammen både individuelt og sammen hylder og hilser individuelle forskelle velkommen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.05.2024

Energi360

Salgsteknisk konsulent

Energi360 søger salgstekniske konsulenter med el eller VVS teknisk baggrund til både øst/vest Danmark.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.05.2024

ABB A/S

Senior Hardware Engineer – control panels for automation

Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Banedanmark

Bliv sportekniker i Banedanmark

Trives du i det fri, og vil du være med til at vedligeholde Banedanmarks jernbanespor?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Solar Danmark

Account Manager til El-Installatørsalg

Er du drevet af salg og kan skabe langvarige kunderelationer? Vil du være en del af et succesfuldt team af eksterne og interne salgskonsulenter inden for el, i en stilling som du selv er med til at forme? Så har vi muligvis jobbet til dig, som Account Manager el-Installatørsalg.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.05.2024

Solar Danmark

Projektleder med teknisk erfaring

Du har nu muligheden for et alsidigt job, hvor du bidrager til den grønne omstilling. Som projektleder i Solar Industrial Solutions vil du være en del af projekter med mange samarbejdsflader både nationalt og internationalt. Du gør en forskel for vores kunder ved at hjælpe dem i hele salgs- og implementeringsprocessen.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

24.04.2024

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Materialeforståelse og komponenter til mindre byggerier

Få kompetencerne til at håndtere det korrekte valg af materialer ifm. forskellige typer af konstruktioner.

Dato

08.02.2024

Sted

Hellerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
ENERGIKONSULENT 2 - FLERFAMILIEHUSE OG ERHVERV

Uddannelsen til energikonsulent i flerfamilie og erhverv certificerer dig til at kunne energimærke alle typer bygninger.

Dato

10.04.2024

Sted

Hellerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen

På modulet Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen lærer du at vurdere byggesagens juridiske problemstillinger på baggrund af en juridisk granskning og kunne formidle disse til byggesagens samarbejdspartnere.

Dato

11.04.2024

Sted

Hellerup

Danvak
Kursus
CTS-anlæg. Konstruktion, installation og drift

Med korrekt anvendelse af CTS/BMS-systemer kan bygningsejere/driftsfolk, smart og innovativt, sikre den danske målsætning om en CO2-reduktion på 70% i 2030.

Dato

25.04.2024

Tid

08:00

Sted

Symbion, Fruebjergvej 3, 2100 København Ø

Danvak
Kursus
Commissioning

Vi oplever, at der er et stigende behov for færdigheder inden for dette felt i forbindelse med kravsspecifikation, projektering, opførelse, aflevering og drift af byggerier i Danmark.

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

RIB Software
Kursus
Skal du nå at have en af de sidste pladser på vores Facility Management kursus?

Mange områder inden for både byggeri og drift bliver i stigende grad digitaliseret og FM er ingen undtagelse - er du klar til at varetage dette?

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Tivoli Hotel i København