Leg gætteleg med kunderne
Håndværksrådet er gået med i et projekt om brugerdreven innovation, der handler om at gøre små og mellemstore virksomheder bedre til at forudsige, hvad deres kunder vil have.
Håndværksrådet er gået med i et projekt om brugerdreven innovation, der handler om at gøre små og mellemstore virksomheder bedre til at forudsige, hvad deres kunder vil have.
Det lyder meget langhåret at skulle gætte, hvad kunderne vil have, men ikke desto mindre er det princippet bag begrebet Brugerdreven Innovation. I lang tid har specielt større virksomheder arbejdet systematisk med at kunne regne ud, hvordan de bedst tilfredsstiller de ønsker, som kunderne ikke selv ved, de har. Og det kan faktisk godt lade sig gøre. I sin grundlæggende form kan det være en fordel for mange virksomheder at tænke princippet ind i deres måde at drive virksomhed på. Det handler i virkeligheden blot om at stoppe op et øjeblik og forestille sig, at man er i kundens sted, har konsulent i Håndværksrådet Erik Nørgaard udtalt.
Virksomhederne skal altså lære at gætte, hvad kunderne gerne vil have, at de skal gøre.
Projektet foregår i et samarbejde mellem Håndværksrådet, Danske Snedker- og Tømrermestre, DS Håndværk & Industri samt Bager- og Konditormestre i Danmark, og der arbejdes i øjeblikket på at finde eksempler, hvor mindre virksomheder kan anvende brugerdreven innovation. Teknologisk Institut og konsulentfirmaet Copenhagen Living Lab deltager også i projektet.