Lille ændring med stort udbytte
På virksomheden Bar2 skulle der blot en lille ændring i dagligdagens procedurer til at få meget stor betydning for det daglige arbejde, både hvad angår produktivitet og trivsel blandt medarbejderne.
Bar2 A/S er underleverandør indenfor stålindustrien. Kerneområderne hos Bar2 er laserskæring, kantbukning, stans, svejsning, slibning, lakering, glas- og stålblæsning samt forchromning i alle typer materialer. Produktionen omfatter bl.a. komponenter til møbelindustrien, bilindustrien, skibsindustrien, fødevareindustrien og elektronikindustrien.
”Hvor er værktøjet”?
Det spørgsmål blev førhen ofte stillet af medarbejderne i monterings/svejsekabinerne på Bar2. Årsagen var, at det håndværktøj, der skulle bruges til processen med at tilrette produkter i kabinerne ofte lå og flød alle mulige vegne. Det skabte en masse unødvendige frustrationer, og monteringsopgaverne tog længere tid end nødvendig. I forbindelse med en af virksomhedens APV’er kom problemet frem som en opgave, der omhandlede trivsel og brugen af intern tid, ved at medarbejdere skulle bruge tid på at finde værktøj til arbejdsprocessen.
Her er værktøjet
APV-opgaven blev gennemgået og defineret nærmere ved det kommende møde i arbejdsmiljøorganisationen, hvor Carsten fra den autoriserede arbejdsmiljørådgiver, Avidenz, altid deltager. Det viste sig at det værktøj, som var til rådighed, blev delt mellem mange medarbejdere, og at der ikke var nogen struktur på håndteringen af værktøjerne. Derfor blev det lagt alle mulige mærkelige steder, så det ofte ikke var til at finde, når det skulle bruges.
Carsten kom med en forholdsvis enkel, men meget effektiv løsning på problemet. Nøgleordene er ryddelighed og struktur.
Alle svejsekabiner blev udstyret med det håndværktøj, der var behov for. Samtidig blev der sat værktøjstavler op i kabinerne med markeringer af alt værktøjet, så man kan se, hvilket værktøj, der skal hænge hvor. Desuden blev værktøjet i de enkelte svejsekabiner farvet i hver sin farve, så medarbejderne altid kan se, hvor det hører til, hvis det alligevel skulle komme til at ligge og flyde et sted.
Ifølge produktionschef hos Bar2, Per Hansen, tjekker medarbejderne hver dag, inden de går hjem, at værktøjet hænger på sin plads. Det er let og hurtigt at overskue med den nye struktur, og så er værktøjet klar til dagen efter.
Stort udbytte for både Bar2 og deres kunder
Ifølge Per Hansen har den nye struktur uden tvivl medført meget mindre spildtid og dermed en større produktivitet, hvilket både er til gavn for Bar2 og deres kunder. Som Per udtrykker det: ”Arbejdsgangen er blevet hurtigere, og vi slipper for at diskutere, hvem der har glemt at lægge et stykke værktøj på plads, hvis det alligevel skulle ske, for det fremgår af farven på værktøjet. Samtidig bliver medarbejderne ikke frustrerede over ikke at kunne finde det værktøj, de skal bruge, for nu ved de lige, hvor det er. Det har tydeligvis skabt en bedre tone her og dermed en bedre trivsel og generel tilfredshed med arbejdet”, fortæller Per.
Samarbejdet med Avidenz
”Vi har samarbejdet med Avidenz i mere end 10 år, og det er vi rigtig godt tilfredse med”, udtaler Per Hansen og fortsætter: ”Vores konsulent, Carsten Teinby, deltager på 2 årlige møder i vores arbejdsmiljøorganisation, hvor vi blandt andet har APV og årlig arbejdsmiljødrøftelse på dagsordenen. Det giver en rar tryghed, da vi er sikre på, at tingene bliver udført efter forskrifterne, og da Carsten sørger for at holde os opdateret på både arbejdsmiljø- og miljøområdet omkring nye regler, forordninger og muligheder. Oven i det har vi stor glæde af Avidenz’ online system SOSWEB, som blandt andet hjælper os til at holde styr på alle dokumenter, mødeindkaldelser og vedligeholdelse på vores udstyr, da vi får besked fra systemet, når det er tid til eftersyn”, slutter Per.
Kontakt Avidenz
Har du spørgsmål, eller ønsker du også vores hjælp til forbedringer af virksomhedens arbejdsmiljø, så kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk.