Looad.dk tilbyder nu refusion af elafgift til elbilsejere med solceller
Kan refusion af elafgiften til opladning af elbilen gå hånd i hånd med solceller på taget? Svaret har hidtil være nej – og er det fortsat blandt mange leverandører på markedet – men nu tilbyder et mindre selskab kombinationen, mens NRGi vil give halv kompensation. Også Clever har en løsning.
Produktionen af el fra solceller i private husstande skal der ikke betales afgift af. Derfor er det heller ikke muligt at få refunderet elafgiften på 94 øre inkl. moms pr. kWh.
Det er grunden til, at netop dette forbehold tages af de fleste udbydere af ladeløsninger til elbiler.
Men nu tilbyder selskabet Looad refusion af elafgiften til opladning af elbilen, selvom husstanden også har solceller.
Det kræver dog, at husstanden ud over ladeløsningen også får leveret strøm fra Looad, fortæller selskabet direktør Søren Behnfeld til Installator.dk
”Det skyldes, at vi skal kunne se, at den strøm, som vi kræver refusion for, rent faktisk kommer fra elnettet og ikke fra solcellerne. Det er klart, at hvis den strøm, der bruges til opladning af elbilen, kommer fra solcellerne, kan afgiften ikke refunderes, fordi den aldrig er betalt,” siger direktøren.
Systemet skal med andre ord holde styr på, hvor strømmen kommer fra, mens den bliver brugt.
”Det betyder også, at hvis husstanden har koblet et batteri til solcellerne, vil der ikke blive givet refusion, når strømmen til opladning af bilen trækkes fra batteriet,” forklarer Søren Behnfeld.
For at kunne få refusion kræver det ud over en service og el-aftale fra Looad, at solcelleanlægget tilhører gruppe 1-5, at der er registreret en forbrugsmåler, der viser husstandens forbrug fra elnettet og at husstanden ikke har elvarme eller varmepumpe.
I energiselskab OK, der hører til blandt de større leverandører af ladeløsninger til private husstande, er det fortsat et krav for refusion af elafgiften, at husstanden ikke har solceller.
”Vi henholder os til den rådgivning, vi har fået,” siger Thor Folmann Krarup, der er produktchef for e-mobility i selskabet.
”Vil følger hele tiden markedet og vil gerne have mulighed for at levere til så mange kunder som muligt,” tilføjer han.
Skatterådet sagde nej til løsning
I en afgørelse fra juni i Skatterådet, fik et – unavngivet – selskab da også et ”nej” til en model, der skulle gøre det muligt at refundere elafgiften til opladning af elbiler til husstande med solceller.
Virksomheden, der ønskede at tilbyde elbilsejere en ladeløsning med flatrate-betaling for strøm og serviceaftale, spurgte om lov til at give refusion under den forudsætning, at det alene skete mellem kl. 22 og 06, hvor solen ikke skinner. Virksomheden var dog ikke samtidig el leverandør til husstanden.
Svaret var benægtende bl.a. med henvisning til, at strømmen til opladning af elbilen kunne komme fra et batteri koblet til solcellerne – altså strøm, som der ikke betales afgift af.
Looad’s løsning har ikke været forbi Skatterådet.
”Vi har konsulteret vores skatterådgivere og følger deres anvisninger, så vi føler os meget komfortable med, at vi ikke gør noget, der er forkert.” siger Søren Behnfeld. Loaad’s løsning er da også meget anderledes, end den model, der blev afvist i Skatterådet, da Looad som el-leverandør til solcelle-kunden har langt bedre indblik i, om kunden rent faktisk har betalt elafgift af den strøm, der ydes refusion på.
Energiselskabet NRGi går et stykke af vejen og tilbyder en kompensation på halvdelen af refusionssatsen til elbilsejere, der også har solceller.
”Når boligejere både investerer i solceller og elbil, er de med til at accelerere den grønne omstilling i Danmark. Det vil vi gerne støtte. Så de skal naturligvis ikke være dårligere stillet end naboen, der ikke har solceller på taget. Derfor har vi valgt at dække og refundere halvdelen af elafgiften for at rette op på denne skævhed, så det bliver mere attraktivt at investere i bæredygtige løsninger,” siger Jacob Schmidt, der er markedsdirektør i NRGi ifølge en pressemeddelelse.
Ifølge NRGi´s hjemmeside udløber denne kompensation dog ved udgangen af 2025.
Landets største operatør på ladestandere, Clever, tilbyder i dag refusion af elafgiften til de kunder, der både har en Clever Box og benytter Clever som elselskab.
”Vælger du Clever Power sammen med Clever Box, kan vi se, hvilken strøm du bruger på ladeboksen til at lade bilen. Vi kan derfor modregne elafgiften på din elregning for den mængde strøm der kommer fra elnettet og ud i ladeboksen,” skriver selskabet på sin hjemmeside.