Lysstofrørene lader livet hos By & Havn
Udviklingsselskabet By & Havn udskifter lysstofrørene i et kun tre år gammelt parkeringsanlæg i Ørestad med nye LED-rør. Energiforbruget halveres og på grund af rørenes kolde lys oplever brugerne større tryghed.
Det nye parkeringsanlæg på Arne Jacobsens Alle i Ørestad blev i 2007 bestykket med 58 W T8 lysstofrør med HF-ballast i armaturet. Dvs. ganske traditionelt. Den større fokus på energiforbrug, global opvarmning og CO2 udslip tvinger imidlertid flere og flere til at tænke nyt og gå nye veje. Også hos udviklingsselskabet By & Havn i København, der bl.a. står for salg af grunde og byudvikling i Ørestad, herunder projektering og etablering af parkeringsanlæg.
Den installerede effekt i omkring 450 armaturer i anlægget på Arne Jacobsens Alle var indtil for nylig 26 kW til lysrørene og 3,9 kW til tabene i ballasterne, dvs. næsten 30 kW.
Godt nok havde vi ikke fuldt lys på hele tiden. Den ene halvdel af anlægget fungerede som grundbelysning med 100 lux på gulvet, den anden halvdel blev tændt, når en af PIR-melderne ved indgangen registrerede en bevægelse. Alligevel var det årlige kWh forbrug alt for stort, og det ville vi gerne reducere, fortæller projektleder hos By & Havn, Klaus Thorsen.
I første omgang forsøgte man at reducere strømforbruget ved at slukke for den halvdel af anlægget, der var PIR-styret, men det var ikke heldigt set i relation til det forbrugertrygheds-niveau, som By & Havn gerne vil tilbyde brugerne.
Vi bygger husene og tilbyder parkeringsarealer til private og erhvervslivet i Ørestad, så derfor betyder trygheden ganske meget. Vi vil gerne levere en god ydelse og samtidig går vi gerne nye veje, understreger Klaus Thorsen.
Samme dimensioner som lysstofrøret
Selv om den ene halvdel af belysningsanlægget tit var slukket, slog det ikke rigtigt igennem på el-regningen. Den var stadig alt for stor.
Da vi projekterede og byggede parkeringsanlægget, var LED-teknologien ren raket-teknologi og dermed alt for dyr. Vi begrænsede os derfor til at installere LED lys i håndlisterne på trapperne. I dag er situationen imidlertid helt anderledes. LED-teknologien er i hastig udvikling, og priserne er kommet derned, hvor det er blevet rentabelt at investere i den, siger han.
I efteråret 2009 besluttede By & Havn efter grundige overvejelser, flere prøveophængninger samt råd og anvisninger fra Yossi Maman fra Ligro LED Team, LLT, - at udskifte alle bestående 58 W lysrør med nye SMD-baserede og koldt lysende LED-rør. Lyskilderne dioderne - er indbygget i et rør med nøjagtig samme fysiske dimensioner som det gamle T8 lysrør. De eksisterende armaturer kunne genbruges efter en mindre modifikation, der blev udført på stedet.
Modifikationen der selvfølgelig skal udføres af en autoriseret elinstallatør, i dette tilfælde LLT - består i at tage HF-ballasten ud af drift og flytte et par ledninger, så fasen kommer til den ene terminal og nullen til den anden. Ballasten bliver blot siddende, og derudover skal der kun tages hensyn til fordeling af varmen fra styreelektronikken i LED-rørets kredsløb, forklarer Klaus Thorsen.
Succes med koldt lys
Hos LLT fortæller Yossi Maman, at det er vigtigt, at der ageres som under en timeout i sportsverdenen: At man stopper op, tænker rigtigt og nyt. I dette tilfælde brugen af koldt lys, 5000 K, i et parkeringsanlæg.
Sådanne steder skal der bruges koldt lys i stedet for varmt. Det giver en fornemmelse af solskin og større tryghed hos brugerne. I parkeringsanlægget i Ørestad havde succesen ikke været så stor, hvis vi havde brugt varmt (gult), forklarer Yossi Maman.
Det gamle T8-lysrør bruger 58 W, LED-røret bruger 34 W, dog med en lidt lavere lux-værdi, 80 lux, på gulvfladen. Det ser Klaus Thorsen dog ikke som et problem.
Mærkeligt nok oplever jeg ikke, at lysintensiteten på gulvfladen bliver mindre. Når du ser op i LED-røret, kan du faktisk se de enkelte dioder, hvor øjet ser lysstofrøret som en kraftig lyskilde uden detaljer. Så selv om gulvfladen får lidt færre lux med LED-røret, opfatter øjet ikke den nye belysning som svagere, siger han og fortsætter:
I forsøgene, som vi gennemførte i samarbejde med LLT, inden den endelige beslutning blev taget, kom vi frem til, at man ikke bemærker reduktionen fra 100 til 80 lux. Ingen brugere har heller efterfølgende sagt, at lyset er blevet lidt svagere, men til gengæld sparer vi en masse strøm.
Betalt tilbage på tolv måneder
Strømbesparelsen er så stor, at By & Havn får investeringen betalt tilbage inden for de første tolv måneder efter idriftsættelsen.
Vi er ikke bange for den nye LED-teknologi, men for fire år siden var vi ikke gået ind i den. Muligheden virker ærlig, og reelt halverer vi strømforbruget og tredobler levetiden på selve lyskilden. Som det er nu, brænder lysstofrørene ud efter to og et halvt års drift, og det koster mange penge at udskifte dem. LED-rørenes lange levetid, de færre udskiftninger og det lavere strømforbrug kompenserer rigeligt for LED-rørets noget højere pris, forklarer Klaus Thorsen.
Rent og komfortabelt lys
Efter første parkeringsanlæg var opgraderet med LED-rør i december 2009, blev 225 T8-lysstofrør i naboparkeringsanlægget udskiftet måneden efter. Og går det som projektleder Klaus Thorsen vil, skal endnu 475 T8-rør udskiftes med LED-rør i parkeringsanlægget i VM Bjerget i Ørestad.
Selv om By & Havn endnu ikke har større erfaring med driften, tror de på, at LED-teknologien er så gennemprøvet og driftssikker, at de tør gå ind i nye projekter. Og By & Havn har selvfølgelig sikret sig, at de nye LED-rør opfylder alle gældende normkrav.
Personligt holder Klaus Thorsen meget af lyset, der kommer fra LED-rørene. Det er mere rent og klart mere komfortabelt om man vil end lyset fra lysstofrør.
Eneste pris, vi har måttet betale, er nogle svage lys- og skyggestriber på væggene. De opstår på grund af rillerne i armaturernes skærme og LED-rørets punktformede lyskilder. Hvis armaturskærmene havde været helt uden strukturer, kunne striberne ikke dannes. Men det havde været en ekstra omkostning at udskifte skærmene, der jo ingenting fejler.
Fænomenet forsvinder i en afstand på ca. en meter fra armaturet, så det kan vi godt leve med, slutter Klaus Thorsen.