Mangel på kloge hænder og materialer hæmmer udbredelsen af ladepunkter
Mangel på både komponenter og arbejdskraft komplicerer opsætningen af ladestandere. Sådan lyder det fra både installatører og netselskaber i ny rapport. Det spænder ben for regeringens målsætning om én million elbiler i 2030.
Der dukker mange nye ladepunkter op i det danske trafiklandskab, men der skal ifølge brancheaktører meget mere fart på, hvis regeringens målsætning om én million elbiler i 2030 skal blive til virkelighed. I juni måned var mere end halvdelen af nysalget af biler i Danmark elbiler, og i første halvår af 2023 overhalede nysalget af elbiler for første gang nysalget af fossile biler, så interessen er der.
Men det samlede antal elbiler er stadig meget langt fra én million, og de nuværende købere er frontløbere og ’nørder’, der gerne bruger tid og ressourcer på selv at sætte sig ind i ladeteknologi samt planlægge opladning. Hvis almindelige danskere uden særinteresse for elbils- og ladeteknologi skal hoppe på elbilsbølgen, så er det afgørende, at de oplever, der er let adgang til offentlig tilgængelig opladning.
Lige nu er der mere fart på elbilsalget end udbygningen af ladepunkter. EU anbefaler 10 opladelige biler per ladepunkt, og i Danmark er der lige nu 30 per ladepunkt.
Læs også: 67 procent af vores strøm kommer fra vedvarende energikilder
En ny rapport fra FDM, AutoBranchen og Tekniq Arbejdsgiverne præsenterer en god oversigt over barriererne og fremsætter 20 konkrete anbefalinger til, hvordan det politiske system kan fremme vilkårene for installation af langt flere ladepunkter.
Bestand af el- og hybridbiler
April 2023:
• ELBILER 126.998 stk. = 4,54% af bestanden.
• PLUGIN 108.503 stk. = 3,88% af bestanden.
April 2022:
• ELBILER 76.972 stk. = 2,76% af bestanden.
• PLUGIN 84.146 stk. = 3,01% af bestanden.
April 2021
• ELBILER 35.520 stk. = 1,30% af bestanden.
• PLUGIN 37.913 stk. = 1,38% af bestanden.
Kilde: AutoBranchen Danmark 2023, se rapporten ”Power Up! 20 anbefalinger til hvordan vi accelererer dansk ladeinfrastruktur”.
En af de store sten i skoen er ifølge rapporten mangel på materialer og kvalificerede medarbejdere.
Mangel på materialer
Installatørerne og netselskaberne oplyser, at der generelt er udfordringer med at skaffe ladestandere, komponenter og materialer til større udbygninger af elnettet. Leveringstider fra leverandører på over et halvt år er ikke unormalt især på de store udbygningsopgaver.
Læs også: Installatørpanelet om VE-løsninger
Leveringstiderne er blevet påvirket af mange af de samme faktorer, som bilproduktionen, hvor blandt andet Corona, Ever Given-skibet der sad fast i Suezkanalen, krigen i Ukraine og jordskælvene i Tyrkiet/Syrien har påvirket forsyningskæderne. Nogle netselskaber har oplevet mere end en fordobling af leveringstiden på udvalgte materialer inden for de sidste par år.
Mangel på kloge hænder
Samtidig oplever nogle netselskaber, at det er svært at finde kvalificeret arbejdskraft, men det er en betydelig mindre faktor end materialemangel. Derudover kan forsinkelserne opstå i samarbejdet med virksomheder, entreprenører, kommuner og i forhandlinger med lodsejere.
Det er en generel oplevelse blandt de adspurgte, at myndigheder, netselskaber og installatører har et godt og forstående samarbejde, men der er også konkrete bud på forbedringspotentialer.
Find rapporten her.