Massiv vækst i salget af berøringsfri produkter
Coronakrisen har for alvor sat fokus på danskernes håndhygiejne. Det mærker man blandt andet hos Brødrene Dahl, der har oplevet en markant fremgang i salget af berøringsfri produkter.
Håndfri armaturer, berøringsfri toiletter og papir- og sæbedispensere går som varmt brød under coronakrisen. Det skarpe fokus på håndhygiejne har for alvor åbnet danskernes øjne for smittekilder og bakteriespredere, der i særlig grad findes på toiletter og badeværelser.
I mange virksomheder, storcentre, skoler og offentlige institutioner, men også private hjem, er man i gang med at udskifte de nuværende armaturer, toiletter og andet udstyr med berøringsfrie alternativer.
Det er en udvikling VVS-grossisten Brødrene Dahl kan aflæse direkte i salgstallene. I løbet af den seneste måned har virksomheden oplevet en eksplosiv stigning i salget af berøringsfri produkter.
Læs også: Brødrene Dahl opruster inden for IoT
”Det startede lidt før påske, og siden da er salget steget dag for dag. Vi kan nu notere en fremgang på mere end 50 procent inden for berøringsfri produkter. Det er især erhvervsvirksomheder, offentlige institutioner og skoler, der efterspørger berøringsfri vandhaner, toiletter og tilbehør, som ud over hygiejnen også er vand- og energibesparende og dermed bedre for miljøet”, siger salgsdirektør i Brødrene Dahl, Tommy Vestergaard.
Adfærdsændringer er kommet for at blive
Før coronavirussen brød ud, var det hovedsageligt i nybyggeri, der blev installeret berøringsfri armaturer og toiletter, men nu er man også begyndt at udskifte armaturer, toiletter og sæbe- og papirdispensere i eksisterende byggeri, og det sender efterspørgslen på himmelflugt.
Hos Brødrene Dahl frygter man ikke, at salget vil bremse op, når samfundet vender tilbage til mere normale tilstande - tværtimod.
”Coronakrisen medførte en brat opbremsning af vores samfund og dermed hverdagen, og jeg tror, at vi alle sammen er begyndt at tænke langt mere på vores adfærd og vaner. Vi er blevet opmærksomme på håndhygiejne og smittekilder som dørhåndtag, vandhaner og toiletter”, siger Tommy Vestergaard og tilføjer:
”Derfor er det min klare overbevisning, at den adfærdsændring, vi har oplevet, er kommet for at blive. Den vil i første omgang få indflydelse på indretningen af vores arbejdspladser, skoler m.v., men senere også i private hjem, hvor de berøringsfri løsninger vil blive mere og mere udbredte hurtigere end før coronakrisen”.
- HCL