23.04.2018  |  EL  |  Branchen

Indspark: Med større fokus på det pædagogiske kan vi uddanne flere faglærte unge

For at blive underviser i VVS eller el på en erhvervsskole, skal du have en uddannelse som installatør. Dermed er den tekniske og faglige uddannelse på plads. Men der er ikke noget krav om, at du skal have pædagogikum – som du eksempelvis skal på gymnasiet eller i folkeskolen. Er det nu også smart?

Af de unge der begynder på en erhvervsuddannelse stopper 19 procent af drengene og 16 procent af pigerne inden for et år. Arbejdsmarkedet skriger på arbejdskraft. Vi hører alle steder, at man ikke kan finde den fornødne arbejdskraft. Vi skal have bedre fat i de unge og uddanne flere. Mange taler om, at erhvervsuddannelserne ikke interesserer de unge. Men er det egentlig tilfældet, eller kigger vi de forkerte steder?

Blandt utilpassede unge er mange ikke særlig boglige. Men mærker de først arbejdsglæden ved at kunne et håndværk, kan vi få mange gode håndværkere ud af dem. Her er der et arbejde, der skal gøres. Men mange af vores skoler er ikke ordentlig tilpasset til at kunne håndtere utilpassede unge. Skolerne mangler ikke den tekniske eller faglige viden. De mangler den pædagogiske viden om, hvordan man håndterer de unge. Et løft af de pædagogiske og sociale kompetencer på erhvervsskolerne ville være godt givet ud. Det er det klare indtryk, jeg får, når jeg taler med håndværkere og virksomheder over hele landet.

Læs også: Flere unge vælger erhvervsuddannelser

Forskningen taler sit eget tydelig sprog. Frans Ørsted Andersen, lektor i psykologi på Aarhus Universitet er forfatter til bogen ”Pædagogik på kanten – især for drenge, men også for piger”. Han peger på, at der mangler pædagogisk viden på erhvervsskolerne og et grundigere arbejde med elevernes trivsel.

Han mener, at de faglige aktiviteter skal være bygget op, så eleverne oplever, at de kan finde ud af det. Han kalder det ”mestrings-oplevelsen”, når eleverne oplever, at de lærer tingene. Et lille skridt kunne her være nogle af de apps, der kan hjælpe ordblinde og talblinde. Hvis det ikke allerede sker, burde de automatisk blive introduceret til de unge på skolerne.

Læs også: Firma efterlyste medarbejdere - nu bliver de kimet ned

Men det handler mest om gode relationer. Jeg husker fra min egen tid som elev på en erhvervsskole, at det var vidt forskelligt, hvor engagerede lærerne var. Jeg husker også tydeligt, hvilken forskel det gjorde, når der var en lærer, der på et mere menneskeligt plan skabte en forbindelse til eleverne. Sådan en lærer kan sende mange unge i den rigtige retning. Det forekommer selvfølgelig mere naturligt for nogle end andre. Men meget kan også tillæres, hvis bare der er fokus på det.  

Frans Ørsted Andersen peger også på, at eleverne på erhvervsskolerne oftere skifter hold, mens de på gymnasierne har en fast klassestruktur. Derfor skal der arbejdes ekstra for de gode relationer til både lærere og de andre elever.

Læs også: Debattører: Sådan får vi flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne

Det handler altså både om faglige aktiviteter og gode relationer. Får man mere styr på det, vil man både sikre en potentiel bedre tilgang af arbejdskraft til virksomhederne og gøre en samfundsmæssig stor forskel ved at få nogle unge mennesker ind på en bane med bedre fremtidsudsigter. Med få ændringer kan man gøre en stor forskel.

Mere fra

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere