Netværk gør lærlingetiden mere attraktiv
Det kræver en bredspektret indsats, hvis flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse. Tværfagligt lærlingenetværk viser vejen.
Mindst 30 procent af de unge skal vælge en erhvervsuddannelse i 2025. For der er brug for flere faglærte, hvis Danmark skal kunne gribe de muligheder, der ligger i den højkonjunktur, samfundet er på vej ind i.
At øge andelen af unge, som vælger en erhvervsuddannelse, kræver en bred indsats, hvor både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og organisationer har en rolle at spille.
”Der er brug for, at flere – unge og voksne – vælger en erhvervsuddannelse. Virksomheder efterspørger dygtige faglærte og lærlinge og er selv med til at sikre, at der er praktikpladser på de områder, hvor der er behov for faglærte fremover”, siger seniorchefkonsulent Inge Steen Mikkelsen fra erhvervsorganisationen Dansk Industri.
Tværfagligt lærlingenetværk
Men også fra kommunal side kan man gøre en forskel. Sorø Erhverv arbejder målrettet med tiltag, som skal styrke uddannelsesvalget og gøre det mere attraktivt at tage en erhvervsuddannelse.
”Vi oplever en stor interesse for skole-virksomhedssamarbejde og i høj grad også for det tværfaglige lærlingenetværk, som en række virksomheder fra forskellige brancher har sat i søen”, siger erhvervschef i Sorø Kommune, Laila B. Carlsen.
Lærlingenetværket blev etableret sidste år og vokser støt. På det seneste netværksmøde, som fandt sted primo marts, deltog flere end 70 lærlinge fra 14 virksomheder.
”Virksomhederne oplever, at lærlingenetværket giver lærlingene et andet perspektiv på deres egen branche og en større forståelse for de sammenhænge, de som faglærte kommer til at indgå i. Samtidig bidrager netværksarrangementerne både fagligt og socialt til at gøre lærlingetiden attraktiv for de unge”, siger Laila B. Carlsen.
Investér i dine lærlinge
Det bekræftes af indehaver Niels Jørgensen fra den lokale elinstallatør Multi-tech, som er en af drivkræfterne bag netværket.
”Som virksomheder har vi en opgave i forhold til at give et positivt syn på det at gå i lære. Hvis vi skal påvirke de unges uddannelsesvalg, skal vi kunne påvirke både mødrene og skolelærerne, og det gør vi bedst ved at tage vores opgave som lærepladser meget alvorligt. Det er min erfaring, at det, du som virksomhed investerer i dine lærlinge, kommer rigtig godt igen. Dels får du nogle lærlinge som er dygtige og dedikerede, og det smitter af på de nye lærlinge, og dels oplever vi ofte, at vores lærlinge senere bliver vores kunder og samarbejdspartnere”, siger han.
Ifølge Niels Jørgensen kan virksomhederne i lærlingenetværket lære af hinanden og blive inspireret i forhold til, hvordan lærlingeopgaven skal gribes an.
”Det gavner lærlingene, det gavner os som virksomheder og sidste ende gavner det samfundet”, fastslår han.
- JKK