Niko fylder 100 år

I 2018 omsatte Niko for mere end 175 millioner euro. Den belgiske familieejede virksomhed, der i Norden primært er kendt for sine belysningssensorer og smart home systemet Niko Home Control, fylder i år 100 år.

Virksomheden ser lyst på fremtiden med en strategi, der har et stærkt fokus på produkt- og markedsudvikling samt investering i egne produktionsfaciliteter. Med en udviklingsafdeling på 90 medarbejdere fordelt på flere lande skaber Niko innovative løsninger, der øger komforten i bygninger og gør dem sikrere og mere energieffektive.

I de seneste 10 år har Niko investeret næsten 100 millioner euro i avancerede produktionsfaciliteter, og investeringerne fortsætter i de kommende år med omkring 10 millioner euro årligt til yderligere modernisering af fabrikken.

Efter fem år havde virksomheden en årlig omsætning på næsten 500.000 belgiske franc. Den fortsatte med at vokse år efter år, og snart var den førende på det belgiske marked.

Her 100 år efter har familievirksomheden nu en omsætning på mere end 175 millioner euro, hvilket er en fordobling på 15 år. Statistikkerne er imponerende: I sin levetid har virksomheden produceret mere end 500 millioner afbrydere og stikkontakter, hvilket er nok til at nå hele vejen rundt om jorden, og dens produkter er installeret i mere end fem millioner belgiske hjem. Nikos afbrydermateriel findes nu i hele 85 % af de belgiske hjem.

I 2008 købte Niko den danske virksomhed Servodan, der nu hedder Niko Nordic, som er førende inden for belysningssensorer på det nordiske marked. Sensorerne udvikles og produceres fortsat i Danmark, og Niko Nordic markedsfører derudover Niko Home Control og øvrige Niko-produkter i Norden.

Nikos sortiment omfatter mere end 5.000 forskellige produkter inden for afbrydermateriel, dørtelefoner, sensorer, lysstyring og boligautomatisering. Med udgangspunkt i sin internationale tilstedeværelse satser Niko nu på at øge sine markedsandele på markederne for bolig- og erhvervsbyggeri.

Innovative løsninger
Familiens mod til – i tre generationer – at anvende nyeste materialer, produktionsmetoder, teknologier og forretningsmodeller i rette tid, har været med til at sikre, at Niko fortsat er en af pionererne i branchen.

Med lanceringen i 1997 af den første generation inden for boligautomatisering, Nikobus, blev Niko førende på markedet for boligautomatisering i Belgien. Niko Home Control, efterfølgeren til Nikobus, blev lanceret i 2011 i takt med smartphonens stigende popularitet og den øgede efterspørgsel efter konnektivitet.

Takket være sin brugervenlighed og alsidighed, er Niko Home Control nu en kendt løsning blandt såvel slutbrugere som installatører. 

Jo De Backer, Executive Director, Niko Group "Med vores intelligente løsninger kan vi gøre hjemmene så behagelige, sikre og energieffektive som muligt. I år lancerer vi 'Touchswitch', en revolutionerende betjeningsskærm, der kan tilpasses fuldstændigt til brugerens behov.

Vi sender også stemmestyring til Niko Home Control på markedet. Innovation har spillet en stor rolle hos Niko de sidste 100 år og vil fortsætte med at gøre det i de kommende årtier." 

Innovation er afgørende for en europæisk producent, i den omskiftelige verden vi lever i, for at kunne fastholde og udbygge virksomhedens konkurrenceevne på det internationale marked. Tidligere på året modtog Niko prisen 'Factory of the Future' for sin fremsynede indsats. Investeringer i digitalisering af fabrikken på mere end 10 millioner euro årligt er med til at fremtidssikre virksomheden.

Paul Matthijs, CEO for Niko: "For at kunne fastholde vores konkurrenceevne samt imødegå forandringerne på markedet og vores kunders forventninger, må vi ride med på den digitale bølge. Derfor vil vi i de kommende år fokusere på digitalisering og brugen af nye teknologier som kunstig intelligens og robotteknologi." 

Mere end 5.300 m² bæredygtighed

Bæredygtighed har været et væsentligt tema for Niko i mange år, og omfatter nu alle dele af virksomheden: 4.300 m² solceller, 1.000 m² miljøvenligt tag, et intelligent energistyringssystem, opsamling af regnvand, varmegenvinding samt løbende udvikling af mere og mere miljøvenlige produktionsmetoder. 

Du kan finde flere oplysninger om Niko og virksomhedens hundredårige historie på: https://www.niko.eu/dadk/campaign/100-års-niko 

Mere fra...

25.04.2024Niko-Servodan A/S

Sponseret

Mød Niko på El & Teknik 2024

14.04.2024Niko-Servodan A/S

Sponseret

Har du en forældet smart home installation? Konverter nemt til Niko Home Control

05.09.2023Niko-Servodan A/S

Sponseret

Udfordringer med funktionsafprøvning og BR18?

22.08.2023Niko-Servodan A/S

Sponseret

Afbrydermateriel: Vil du også gerne tænke smartere på dine kunders vegne?

15.08.2023Niko-Servodan A/S

Sponseret

Niko er partner i Fremtidens Hjem Nivå

08.08.2023Niko-Servodan A/S

Sponseret

Overholder dine nye stikkontakter gældende danske regler og standarder?