Ny IoT-løsning hjælper dig til kortere brusebade
Den danske tech-virksomhed Aguardio og Telia har indgået et samarbejde om en ny IoT-løsning, der hjælper dig med at spare på badevandet.
Forbruget af varmt vand bør begrænses af hensyn til vores klimaaftryk. Det skriver Aguardio og Telia i en pressemeddelelse.
Hvert minut under bruseren koster cirka 10 liter varmt vand, hvilket trækker på vores fælles vandressourcer og koster i energiregnskabet.
Men nu vil de to virksomheder hjælpe dig af de med lange bade. Det danske firma Aguardio har udviklet og lanceret en løsning, der effektivt kan hjælpe dig med at ændre badevaner og dermed spare vand og energi. IoT-partnerskabet med Telia betyder, at den tekniske installation af produktet er enkel og samtidig understøtter Aguardios ambition om international udbredelse af opfindelsen.
”Vores filosofi er, at skal vi i fælleskab begrænse forbruget af vores fælles ressourcer og bekæmpe klimaforandringerne, så skal det være nemt og enkelt. Og gerne lidt sjovt, for ellers får vi ikke alle med. Derfor er vi super glade for samarbejdet med Telia, der gør Aguardio-løsningen endnu mere simpel at installere og benytte”, siger Thomas Munch-Laursen, CEO i Aguardio.
Automatisk tidsbegrænset bad
Produktet, Aguardio G2, er en lille IoT-enhed, der placeres i badet. Via sensorer tænder Aguardio G2 selv, når du går i bad. Et lille ur på enheden tager herefter tid på badet, og gør dig via displayet opmærksom på, hvor længe du har stået under bruseren.
Bevidstheden om og visualiseringen af brusebadstiden har vist sig at være særdeles effektiv til at afkorte længden på vores brusebade. Et projekt over ti måneder på Cranfield University i England dokumenterede således en vandbesparelse på 24 procent.
Aguardio G2 monteres uden tilkobling på boligens forsyningssystem eller wifi. Enhedens sensorer sender oplysninger om badets længde til datalagring online, og via mobiltelefonen kan du få overblik over udviklingen i husstandens bademønster.
Samarbejde skaber nye markeder
Samarbejdet mellem Aguardio og Telia betyder, at Aguardios produkter kan lanceres på nye markeder i blandt andet Storbritannien og Australien, eftersom Telia via egne selskaber og partnerskaber kan levere IoT-teknologi og SIM-kort, som bruges til løsningen, der fungerer over det meste af verden:
”Samarbejdet med Aguardio illustrerer konkret det klimamæssige potentiale ved IoT-teknologi. Løsningen er nem at implementere og installere, og gevinsten for klimaet og økonomien er meget håndgribelig. Gennem samarbejdet med Aguardio medvirker vores mobilteknologi og IoT til teknologiske fremskridt, der støtter den grønne udvikling”, forklarer Mortimer Liebman, direktør for Telia Enterprise.
1000 teknologier der kan ændre verden
Aguardio G2 er udvalgt af Solar Impulse Foundation som én af 1000 tekniske løsninger, der har potentiale til at beskytte miljø og klima på markedsbetingelser.
Opfindelsen kan bruges i private husholdninger, men er allerede solgt til adskillige hoteller og universiteter rundt omkring i Europa. Ambitionen er desuden at øge samarbejdet med boligafdelinger og ejerforeninger om fælles indkøb og installation. Det enkle set-up gør Aguardio G2 nem at skalere, hvilket øger den miljø- og klimamæssige effekt.
-CH