Ny lyskilde kræver tilvænning
Trods hastige tekniske fremskridt, er LED-pærens lystekniske egenskaber fortsat mangelfulde. Både hos Glenco og Bravida vurderer man imidlertid, at virksomhedernes udtalte ønske om at fremstå med en grøn profil, vil stimulere interessen. De private kunder venter derimod på, at farvegengivelsen forbedres.
Salget af LED-pærer har gennem den seneste tid været støt stigende. Forklaringen skal formentlig søges i, at der nu er begyndt at komme produkter på markedet med nogenlunde god farvegengivelse. Derudover spiller det naturligvis en ikke uvæsentlig rolle, at glødepæren skal udfases, og derfor er folk nødt til at undersøge, hvilke fornuftige alternativer der findes på markedet. Det siger Henrik Anker Olsen, som er leder af el-serviceafdelingen i Glenco.
LED-pærens farvegengivelse har gennem tiden været et problem. Farvegengivelsen er dog i dag bedre end den, man opnår med f.eks. kompaktlysrør. Niveauet er med andre ord ved at være acceptabelt, siger Henrik Anker Olsen, som tilføjer, at efterspørgslen øges yderligere ved, at stadig flere virksomheder gerne vil præsentere et grønt regnskab.
LED-pærernes pris er dog fortsat høj. Samtidig skal kunderne vænne sig til en helt ny type lyskilde, akkurat som da sparepæren i sin tid kom frem. Men personligt er jeg overbevist om, at salget - ikke mindst blandt private kunder - vil øges yderligere, efterhånden som farvegengivelsen bliver endnu bedre."
I fabrikshaller kan man som regel godt leve med et lidt koldt lys. Det vil man derimod ikke acceptere i boligen.
Henrik Anker Olsen vurderer optimistik, at LED-pæren vil være helt færdigudviklet allerede inden for de kommende tre-fire år.
Der er jo tale om en meget følsom lille pære, som udleder meget varme, der skal ledes væk, og det er først og fremmest denne del af teknologien, som producenterne fortsat arbejder på at forbedre, fordi lys, farvegengivelse og levetid afhænger heraf.
Installatører er uforberedte
Men det er mit indtryk, at detailleddet desværre endnu ikke er tilstrækkeligt forberedt til at markedsføre den nye lyskilde. Man ved ganske enkelt ikke nok om LED. Installatørerne bliver imidlertid nødt til at læse på lektien, mener Henrik Anker Olsen.
Dem, der er længst fremme i skoene, vil også være dem, der får de første ordrer. Der er jo tale om et kæmpe-udviklingsområde. Som bekendt er det krisetider, og hvis du kan markedsføre en energikilde, som er miljøvenlig, og som derfor tjener sig hjem på kort tid, er du godt stillet, siger han.
Også hos Bravida oplever man også et stigende salg af LED-pærer.
Vi kan særligt konstatere en øget interesse i forbindelse med energioptimeringsprojekter i virksomheder, siger servicechef Brian Ludvigsen.
Nu, hvor glødepæren skal udfases, kan det næsten kun gå fremad med salget af LED-belysning. Samtidig er det mit indtryk, at specielt erhvervsvirksomheder gerne vil betale for en lyskilde, som er lidt dyrere, hvis de til gengæld kan spare energi på længere sigt.
Også Brian Ludvigsen mener, at det særligt vil være virksomheder med en grøn profil, som for alvor vil tage LED-pæren til sig.
Udfordringen består helt klart i, at de lystekniske egenskaber endnu ikke er helt så gode, som vi kunne ønske os. Men der sker hele tiden tekniske fremskridt.