Ny ventilation giver hurtig regulering af indeklimaet i svømmehal
En svømmehal har masser af varm fugtig luft, der skal cirkuleres. Ventilationsfirmaet Venti har i Løkken Svømmehal leveret en løsning, der beholder varmen og suger fugten ud med hurtig regulering.
I Løkken Svømmehal i Nordjylland havde man store problemer med, at hallen enten var for varm eller kold og ofte så fugtig, at kondensen drev ned af ruderne. Det gamle ventilationsanlæg var svært at regulere, så både børnefamilier, skoleklasser og konkurrencesvømmere kunne være tilfredse med luft- og vandtemperaturen.
”Det gamle anlæg havde altid kørt, alt hvad det kunne dag og nat, og der var problemer med både lejer og frekvensomformere. Men det største problem var, at lufttemperaturen var det eneste, brugerne kunne skrue ned for. Dermed øgedes fordampningen i bassinrummet, hvilket forværrede problemerne med kondens, så det til sidst drev ned ad ruderne”, fortæller Christian Rothmann, salgschef i ventilationsfirmaet Venti, der har leveret det nye anlæg.
Driftssituationen er mere indviklet i en svømmehal end i andre idrætsanlæg, fordi der hele tiden fordamper en masse vand, samtidig med at man skal opvarme bygningen og tilvejebringe frisk luft til et godt indeklima for badegæsterne. Vand har flere tusinde gange større varmekapacitet end luft, så fugtig luft tager megen energi.
”Andre idrætsanlæg er i princippet tomme skaller, man bare skal fylde med frisk luft og varme, men i en svømmehal er der jo vand i bunden med en fugtudvikling med farlige trihalomethangasser ved vandoverfladen. Svømmehaller kræver, at ventilationen altid drifter, så de er noget forsigtige og vil vide, om produktet er godt nok, for hvis anlægget fejler, må svømmehallen lukke”, forklarer Christian Rothmann.
Specielle ventilationskrav i svømmehaller
Indeklimaet i en svømmehal er præget af den fordampede vandmængde fra bassinoverfladen. Jo større bassinoverflade samt højere vandtemperatur og aktivitet, jo større fordampning og dermed højere luftfugtighed. En høj luftfugtighed kan hurtigt sætte et negativt præg på indeklimaet og ødelægge bygningskonstruktionen. Der er derfor behov for effektiv ventilering, som kan nedbringe luftens indhold af vand.
Kilde: Venti
Komplekse krav
Den megen fugt får Klaus Rask Petersen, seniorrådgiver i den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras og bestyrelsesmedlem i Dansk Svømmebadsteknisk Forening, til at advare mod at spare på ventilationen, fordi man vil spare på energibudgettet. Regnestykket er mere omfattende i en svømmehal end i andre bygninger. De store mængder fugt skal ud af hallen og erstattes med frisk luft uden at miste for meget varme eller gå på kompromis med komforten. Med det forkerte anlæg, eller den forkerte indstilling, ender varmen hos gråspurvene.
”Man kan ikke eksperimentere med at skifte mellem dag- og nattemperaturer som i en børnehave, for pludselig bruger man mere energi, end man sparer. Det er dumt at spare på ventilationen. Det er lidt sværere end normalt at indstille et svømmebadsanlæg, for der er ikke produceret så mange prædefinerede anlæg, så enten skal man vide, hvad man gør inden man forsøger, eller spørge en rådgiver”, advarer han.
Svømmehallerne er opmærksomme på energiforbruget, som koster store beløb i budgetterne hos de kommuner eller foreninger, der er ejere. Her er der ofte et skarpt fokus på energiforbedringer.
”De store svømmehaller ser på alt, for de bruger ekstremt meget energi, så de er mere moderne end mange andre anlæg, fordi kommunerne er tvunget til at være oppe på beatet, fordi der ikke er så mange penge at gøre godt med”, siger Klaus Rask Petersen.
Løkkens Svømmehals nye ventilationsanlæg blev taget i brug midt i 2018, og her forventede Venti fem års tilbagebetalingstid. Den tidshorisont ser ud til at holde, for efter et halvt år i drift ser man 70 procent besparelse for el- og varmeforbrug.
”Med den nye løsning er vi gået fra én yderlighed til en anden. I dag har vi en yderst fleksibel og brugervenlig løsning, hvor jeg hurtigt og enkelt kan regulere på temperatur og luftfugtighed, og i løbet af 30 minutter er det effektueret i hallen. På vores gamle anlæg skulle der en montør til at gøre det, og det kunne tage flere dage og var forbundet med en del omkostninger. Alt i alt giver det også en væsentlig større tilfredshed hos vores brugere og dermed en bedre konkurrenceevne for os som svømmehal”, siger haldirektør Karsten Vang.
Farlig korrosion og klor
Det gamle anlæg i Løkken Svømmehal havde kun 12 år på bagen. Det nye skal gerne holde længere. For at beskytte anlægget mod korrosion skal komponenterne være udført i aluminium eller kobber, eller have epoxybehandlede overflader. En af de tekniske begrænsninger er, at man skal bruge krydsvekslere i stedet for roterende, der ikke er egnet til affugtning af svømmehallens korrosive dampe. Desuden skal man huske at have en høj lufttemperatur for at begrænse fordampningen. Det er vigtigt at udføre konstruktionen tæt for at undgå damptrykket, forklarer Christian Rothmann.
”Roterende vekslere er ikke tætte og sender de farlige klorider tilbage i indsugningsluften. Svømmehaller er en udfordring, for man skal vide, hvad man gør og sørge for, at der er et undertryk i hallen, så fugten ikke driver ind i bygningskroppen eller fordamper op i taget”, siger han.
Det nye anlæg kan udskifte næsten dobbelt så meget luft, 22.800 kubikmeter, som det gamle. Den større kapacitet betyder, at personalet både kan skrue langt ned og hurtigt justere op, så det nu kun tager 20 minutter at ændre temperaturen eller luftfugtigheden.
”Kunden er glad, for nu kan de skrue længere ned i tomgangsdrift, for eksempel om natten, eller når der ikke er nogen badegæster, og lynhurtigt skrue op igen. Det giver gladere gæster og derved højere indtjening”, siger Christian Rothmann.
Langvarig salgsproces
Man skal væbne sig med tålmodighed, når man vil sælge et ventilationsanlæg til en idrætshal. I Løkken gik der to år fra den første kontakt, til anlægget var leveret. Der er en lang salgsproces hos svømmehaller, fortæller Christian Rothmann, især, hvis de er foreningsejede, hvor der er mange meninger at tage hensyn til. Det kræver, at man er en målrettet sælger, forklarer han. Er man ikke tydelig med sit mål, ender man med en kunde, der er usikker på, hvad der skal ske.
”Man vænner sig til tålmodighed, nogle gange går der frygtelig lang tid, hvor man tror, at sagen er død. Så man er nødt til at følge op med kunden og spørge, hvad man eventuelt kan ændre i tilbuddet for at komme videre”, siger Christian Rothmann.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: Ventilation 2019