10.08.2015  |  VVS  |  Virksomhedsdrift

Indspark: Nye listepriser til eksamen

Indhold fra partner Hvad er dette?

Det går godt med Brødrene Dahls nye listepriser. Men de nye priser kan være en stor mundfuld for installatørerne, fortæller Morten Kilden Nikolajsen, kommerciel direktør hos Brødrene Dahl. Derfor er det vigtigt, at grossistledet forstår og tager højde for installatørernes forretning.

VVS-branchens nye listepriser er ved at blive testet. Og det går rigtig godt! 186 Brødrene Dahl-kunder har siden den 8. juni som de første arbejdet med de nye priser, og tilbagemeldingerne er positive - både i forhold til det nye prisniveau og selve overgangsforløbet fra gamle til nye priser.

Læs også: VVS-grossister ændrer prisstruktur

Det er naturligvis en stor glæde, for vi har arbejdet stenhårdt i otte måneder på at etablere det nye prisniveau og ikke mindst at gøre overgangen så smidig som overhovedet muligt for installatørerne. For det handler jo ikke bare om, at vi som grossist skal reducere vores listepriser og rabatter med en given procentsats og dernæst tilpasse vores it-systemer.

Ændringen har også stor betydning ude hos installatørerne, hvor medarbejdere og kunder skal informeres om det nye setup, indkøbs- og tilbudssystemer skal justeres, måske skal der indføres ny praksis, hvis de nuværende listepriser anvendes til viderefakturering osv.

En stor mundfuld
Det er en stor mundfuld, når man sideløbende skal holde sin installationsforretning kørende, og mange dybest set hellere vil være ude hos kunderne end sidde foran skærmen. Det bør grossistledet tage højde for. En meget vigtig del af vores forberedelser har derfor været at forstå installatørernes forretning og ikke mindst deres forretning med slutkunderne. Fx er det vigtigt, at både de eksisterende og nye listepriser er tilgængelige i Calwin.

Det har også vist sig, at nogle installatører har behov for tid til at genforhandle længerevarende kontrakter med deres kunder, fordi Brødrene Dahl listepris er referencen i det indbyrdes samhandelsforhold. Der er mange flere eksempler, som alle indikerer, at man ikke bare lige kan ændre prisniveauerne uden at forstå sine kunders forretning.

Om skribenten

Morten Kilden Nikolajsen har været ansat i Brødrene Dahl siden 1995, hvor han startede som intern sælger. Sidenhen har han arbejdet som blandt andet filialleder, filialchef, områdechef og regionsdirektør, og i 2009 fik han stillingen som Brødrene Dahls kommercielle direktør.
 
Morten Kilden Nikolajsen har taget diplomlederuddannelsen på Aarhus Business College og bor i Midtjylland.

Nye tider for både grossist og installatører
Jeg mener, at vi i grossistledet har en klar forpligtelse til at tage højde for installatørernes udfordringer. Vi skal være meget omhyggelige, når vi gennemfører en så stor forandring, som listeprisreduktionen er. Vi kan ikke tillade os bare at sende noget ud til test og så lade installatørerne stå med aben. Det er jo en transformation, vi igangsætter, hvor avancen skal flyttes fra de fysiske materialer til de værdiforædlende services – tid og ekspertise. Det gælder ikke kun hos installatørerne, men så sandelig også hos grossisterne.

Grossisterne har i alt for mange år fokuseret for ensidigt på at placere indtjeningen på produkterne, frem for at fokusere på prissætning af de services, vi kan tilbyde rundt om produkterne i form af rådgivning, logistik, finansiering, returneringsmulighed m.v. Her kan vi som grossister også blive bedre. Alle i branchen skal forny sig, og selvom det kan være slidsomt, vil det løfte vores branche til et helt nyt niveau.

Kurs mod bestået
Frem til september vil vi løbende samle input fra de 186 kunder, der prøver kræfter med de nye priser nu. Deres tilbagemeldinger vil vise, om vi er på rette spor og afdække eventuelle andre indsatsområder, som skal optimeres inden den store udrulning, som finder sted fra september til årets udgang. Målet er, at alle Brødrene Dahl kunder er ført over på de nye listepriser, når vi åbner døren til 2016.

Læs også: VVS-branchen spilder enorme ressourcer på priskaos

Det er en lang eksamensperiode, men nødvendig når man står over for så gennemgribende en transformation. Og kursen er sat mod bestået.

Mere fra Brødrene Dahl

Brødrene Dahl

www.bd.dk

Brødrene Dahl er specialiseret i produkter og rådgivning inden for VVS, vand & afløb, værktøj, rør & ventiler samt klimaløsninger.Brødrene Dahl er Danmarks største VVS-grossist. Virksomheden er specialiseret i produkter og rådgivning inden for VVS, vand & afløb, værktøj, rør & ventiler samt klimaløsninger.Brødrene Dahl er kompetenceleverandør og har 52 butikker spredt over hele lan…

Se virksomhedsprofil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere