Nye partnerskaber i kampen mod plastforurening

Sanitetsleverandøren GROHE indgår partneraftaler med Plastic Change og ReSea Project som led i en målrettet indsats mod plastforurening.

Otte millioner ton plastik ender årligt i verdenshavene, og mængden er kun steget siden 1980'erne. Foto: Arkivfoto.

Reduktioner på omkring 32 millioner stykker emballage. Det er resultatet af sanitetsleverandøren GROHEs nye såkaldte Less Plastic-initiativ, der skal mindske plastikforurening ved at erstatte plastemballage med mere bæredygtige alternativer.

Udover egne initiativer, har GROHE også indgået i partnerskaber med aktører, der deler firmaets bæredygtige værdier. Det drejer sig blandt andet om et strategisk partnerskab med det danske designvirksomheden Mater Design, der modtager overskudsplast fra GROHEs produktion til designermøbler. Senest har leverandøren indgået aftaler med to nye partnere, der begge fokuserer på reduktion af plastforurening.
 

Partnerskaber med Plastic Change og ReSea Project
Den ene kontrakt er indgået med den danske organisation Plastic Change i form af en partneraftale. GROHEs støtte indgår i Plastic Change’s generelle hav- og miljøindsatser, der via øget viden og uddannelse skal mindske plastikforurening – både i Danmark og internationalt. Det sker blandt andet gennem oplysning, vidensdeling, events, undervisning og foredrag til at mobilisere og engagere en større bevægelse, der allerede er godt i gang. Plastic Change står også i spidsen for årlige oprydninger i naturen sammen med andre organisationer fra hele verden.

Det andet partnerskab er indgået med ReSea Projekt, der også er placeret i Danmark, men som arbejder på internationalt plan med at rense havene og floderne for plast. Aftalen betyder, at GROHE støtter ReSea Project med et fast månedligt beløb, der går til at sikre, at der bliver indsamlet plastik fra verdenshavene og floder i områder i verden, hvor plastikforurening er et stort problem.

”Hvert år ender 8 millioner tons plastik i verdenshavene, og alene siden 1980 er plastikforurening i verdenshavene tidoblet. Som led i vores bæredygtighedsstrategi vil GROHE gerne medvirke til at bekæmpe dette globale plastaffaldsproblem bl.a. ved at udfase brugen af plast i vores egne emballager og få samarbejdspartnere til at genbruge vores overskudsplast i deres produktion”, siger Mette Nielsen, Leader Marketing hos GROHE Danmark.

-AKJ

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Tilføj Bluetooth®-tryk til dine 230V ON/OFF sensorer - helt uden udskiftning!

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

16.12.2025Installator.dk

Energinet henter ny CFO i egne rækker

16.12.2025Geovent

Sponseret

To nye ansigter hos Geovent – hver med deres helt egen rejse

16.12.2025Installator.dk

Bauhaus har nye varehuschefer på plads

15.12.2025Installator.dk

Elektrikere blandt de mest tilfredse

15.12.2025Installator.dk

SMVdanmark: Bæredygtighedsaftale sikrer permanente lettelser

12.12.2025Installator.dk

Fire stærke lysprojekter nomineret til Den Danske Lyspris 2025

11.12.2025Installator.dk

AI giver installationsvirksomhed fuldt overblik over CO2-aftryk

11.12.2025Inspectly ApS

Sponseret

Case: Sådan sparede Kemp & Lauritzen en fuldtidsstilling 📲

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle