Nye partnerskaber i kampen mod plastforurening
Sanitetsleverandøren GROHE indgår partneraftaler med Plastic Change og ReSea Project som led i en målrettet indsats mod plastforurening.
Reduktioner på omkring 32 millioner stykker emballage. Det er resultatet af sanitetsleverandøren GROHEs nye såkaldte Less Plastic-initiativ, der skal mindske plastikforurening ved at erstatte plastemballage med mere bæredygtige alternativer.
Udover egne initiativer, har GROHE også indgået i partnerskaber med aktører, der deler firmaets bæredygtige værdier. Det drejer sig blandt andet om et strategisk partnerskab med det danske designvirksomheden Mater Design, der modtager overskudsplast fra GROHEs produktion til designermøbler. Senest har leverandøren indgået aftaler med to nye partnere, der begge fokuserer på reduktion af plastforurening.
Partnerskaber med Plastic Change og ReSea Project
Den ene kontrakt er indgået med den danske organisation Plastic Change i form af en partneraftale. GROHEs støtte indgår i Plastic Change’s generelle hav- og miljøindsatser, der via øget viden og uddannelse skal mindske plastikforurening – både i Danmark og internationalt. Det sker blandt andet gennem oplysning, vidensdeling, events, undervisning og foredrag til at mobilisere og engagere en større bevægelse, der allerede er godt i gang. Plastic Change står også i spidsen for årlige oprydninger i naturen sammen med andre organisationer fra hele verden.
Det andet partnerskab er indgået med ReSea Projekt, der også er placeret i Danmark, men som arbejder på internationalt plan med at rense havene og floderne for plast. Aftalen betyder, at GROHE støtter ReSea Project med et fast månedligt beløb, der går til at sikre, at der bliver indsamlet plastik fra verdenshavene og floder i områder i verden, hvor plastikforurening er et stort problem.
”Hvert år ender 8 millioner tons plastik i verdenshavene, og alene siden 1980 er plastikforurening i verdenshavene tidoblet. Som led i vores bæredygtighedsstrategi vil GROHE gerne medvirke til at bekæmpe dette globale plastaffaldsproblem bl.a. ved at udfase brugen af plast i vores egne emballager og få samarbejdspartnere til at genbruge vores overskudsplast i deres produktion”, siger Mette Nielsen, Leader Marketing hos GROHE Danmark.
-AKJ