07.10.2021  |  EL  |  Virksomhedsdrift

Nyt samarbejde forvandler plastikaffald fra GROHE til designermøbler

Indhold fra partner Hvad er dette?

GROHE, der er en af verdens største leverandør af sanitetsprodukter, fortsætter rejsen mod en mere cirkulær produktion. Næste skridt på rejsen er et nyt samarbejde med det danske designfænomen Mater Design, der skal forvandle overskudsplastik til high-end designermøbler.

GROHE, der er en af verdens største leverandør af sanitetsprodukter, GROHE, kan i dag offentliggøre et nyt strategisk samarbejde med det danske designfænomen, Mater Design, der laver fremtidens bærdygtige designermøbler ved hjælp af gammelt overskudsmateriale og genbrugsplastik.

Samarbejdet er seneste tiltag i rækken af initiativer, der skal styrke sanitetsproducentens opgør med den historisk lineære brug-og-smid-væk-kultur for i stedet at introducere en mere cirkulær økonomisk tankegang.

”Der er ingen tvivl om, at cirkulær produktion er fremtiden, og i GROHE ønsker vi at tænke hele vores produktionsapparat mere ansvarligt. Derfor er vi altid på udkig efter partnerskaber med virksomheder, der deler vores værdier. Det er samarbejdet med Mater Design et godt eksempel på, hvor vi kan genbruge ressourcer fra vores produktion og give dem et helt nyt liv som designermøbler,” siger Mette Nielsen, Leader Marketing hos GROHE Danmark, og fortsætter:

”Det er vigtigt at pointere, at vi langt fra er i mål med vores bæredygtige rejse, men for hvert initiativ og for hvert partnerskab er vi tættere på vores mål. Fremtiden ligger i partnerskaber og ved at forskellige kompetencer og virksomheder går sammen, deler viden, teknologier og ressourcer for at støtte vores fælles mission om at forvalte vores naturlige ressourcer bedre.”

GROHE satte for alvor tryg under deres bæredygtige ambition og produktion tilbage i 2018 med introduktionen af deres Less Plastic-initiativ for at nedbringe plastikforurening og erstatte plastemballage med mere bæredygtige alternativer. Det har indtil nu betydet en reduktion på op mod 32 mio. stykker emballage. Tilbage i august kunne GROHE også løfte sløret for lanceringen af deres først cradle to cradle-certificerede produkter, der skal bidrage til at nedbringe det globale overforbrug af jordens ressourcer.

Fra affald til møbler
Kaffebønneskaller, kasserede insulinpinde, og plastikaffald. Siden Henrik Marstrand i 2006 stiftede MaterDesign, har det danske designfænomen arbejdet med at omdanne overskudsmateriale fra virksomheder som BKI Kaffe, Novo Nordisk og Carlsberg til bæredygtige designermøbler, der er i stor efterspørgsel på både danske og internationale markeder

Det nye samarbejde med GROHE skal bruges til den nye møbelserie, Earth Stool, der er designet af den danske arkitekt Eva Harlou, og som udvikles i samarbejde med Danmarks Teknologiske Institut med hjælp fra Københavns Universitet.

“Det er afgørende for Mater at ethvert nyt produkt fra os ikke kun lever op til dansk designs ry som langtidsholdbar i kraft af design og kvalitet. Det er ganske enkelt ikke længere nok. Nye innovative teknologier gør det muligt for os at forvandle affald til designmøbler og derfor vil man i fremtiden også se flere samarbejder som dem vi allerede har etableret, senest med GROHE. Vi er stolte over vores første samarbejde med en global, tysk virksomhed,” siger Ketil Årdal, CEO hos Mater.

 

Mere fra Grohe A/S

Grohe A/S

www.grohe.dk

  • grohe@grohe.com
  • +45 44 65 68 00
  • Ved Stigbordene 32, 2. TH, 2450 København SV

GROHE er et førende globalt brand indenfor komplette badeværelsesløsninger og køkkenudstyr og har i alt over 6.000 medarbejdere, heraf 2.400 i Tyskland. Siden 2014, har GROHE været en del af LIXIL Group Corporation. Som et internationalt brand forfølger GROHE brandværdierne teknologi, kvalitet, design og bæredygtighed og bestræber sig p…

Se virksomhedsprofil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere