Omfattende varmespild i de danske hjem
Kun hver fjerde boligejer har en fast aftale om løbende at få tjekket sin varmeinstallation.
Varmespild er en del af hverdagen i mange danske hjem. I hvert fald viser en ny befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og YouGov, at kun 25 procent af de danske boligejere har en fast serviceaftale, som sikrer, at deres varmeinstallation fungerer optimalt.
Derudover kontakter 14 procent selv en installatør, når de mener, det er tid til at få tjekket anlægget.
”Vi ved af erfaring, at løbende service er den bedste måde at forebygge energispild og unødvendigt store varmeregninger på”, siger Troels Hartung, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne. Han mener, at det er ærgerligt, at så få boligejere har indgået en fast serviceaftale om eksempelvis at få efterset deres fjernvarmeinstallation eller gasfyr, til trods for at det oftest vil være en beskeden udgift.
Ringer for sent
40 procent af de godt 2.000 deltagere i undersøgelsen får kun tjekket varmeanlægget, når der er noget galt. Men det er ikke den rigtige fremgangsmåde ifølge Troels Hartung. Han mener, at boligejerne ved løbende service kan få mest ud af varmekilden og formindske risikoen for større reparationer. Derudover påpeger han, at det ofte vil være en noget mere omfattende og dyrere opgave at få udført, når først skaden er sket, end at holde løbende service.
Han håber, at det billede, som undersøgelsen tegner, vil ændre sig i takt med, at stadig flere danskere udskifter deres oliefyr og naturgas med eksempelvis en varmepumpe.
-CH