Online B2C-satsning fik luftfilterproducent ud af krise med uventet overskud
For luftfilterproducenten Danfilter betød coronakrisen en kraftig nedgang i omsætningen i det første stykke tid. Men en satsning på private forbrugere har hjulpet virksomheden til et uventet overskud.
En hård tid gik luftfilterproducenten Danfilter i møde, da coronakrisen lukkede dele af samfundet ned. Det delvist nedlukkede Danmark og de mange hjemsendte medarbejdere betød nemlig, at der ikke længere blev bestilt service og filtre til ventilationssystemer i virksomheder, på kontorer og lagre. Det skriver Danfilter i en pressemeddelelse.
Men netop grunden til virksomhedens økonomiske tilbagefald blev deres hjælp til overskud.
Private forbrugere redder virksomheden
Mange lønmodtagere var under nedlukningen sendt hjem for at arbejde. Det betød, at flere private forbrugere af luftfiltre købte varer og service via Danfilters webshop Filterhuset.dk.
”Interessen for indeklimaet i hjemmet voksede enormt, da alle skulle arbejde hjemme. Og det stod hurtigt klart, at det var denne salgskanal, vi skulle bruge vores krudt på. For at kunne imødekomme efterspørgslen øgede vi leveringskapaciteten med 20 procent gennem seks ugentlige afsendelser i stedet for fem”, siger CEO i Danfilter, Henrik Friis.
Den pludselige efterspørgsel har derudover gjort det muligt for Danfilter at rykke på deres mål for 2021 og starte norske og svenske udgaver af webshoppen Filterhuset op langt tidligere end beregnet. Det kan med tiden betyde, at medarbejderstaben øges med op til 22 procent.
”Normalt ville vi have nedjusteret budgettet for 2020 under krisen, men i stedet valgte vi at investere massivt i at udvide vores markeder til Norge og Sverige. Takket være Filterhusets online succes i Danmark, har vi øget vores markedspotentiale fra 5,8 millioner danskere til 21,36 millioner i Norden. Det giver optimisme for fremtiden og fuld tillid til, at vi når vores vækstmål for 2020, som er på over 30 procent for vores online salg”, siger Henrik Friis.
Danfilter gik ud af andet kvartal med en vækst på 33 procent, mens Filterhuset.dk udbyggede sin position som Danmarks førende webshop for luftfiltre til private.
-CH