Online B2C-satsning fik luftfilterproducent ud af krise med uventet overskud

For luftfilterproducenten Danfilter betød coronakrisen en kraftig nedgang i omsætningen i det første stykke tid. Men en satsning på private forbrugere har hjulpet virksomheden til et uventet overskud.

"Før krisen var virksomheden fordelt ligeligt mellem B2B og B2C, men Covid-19 tvang os til at gentænke vores strategi og tilgang til markedet", forklarer CEO i Danfilter, Henrik Friis. Foto: Danfilter..

En hård tid gik luftfilterproducenten Danfilter i møde, da coronakrisen lukkede dele af samfundet ned. Det delvist nedlukkede Danmark og de mange hjemsendte medarbejdere betød nemlig, at der ikke længere blev bestilt service og filtre til ventilationssystemer i virksomheder, på kontorer og lagre. Det skriver Danfilter i en pressemeddelelse.

Men netop grunden til virksomhedens økonomiske tilbagefald blev deres hjælp til overskud.

Private forbrugere redder virksomheden

Mange lønmodtagere var under nedlukningen sendt hjem for at arbejde. Det betød, at flere private forbrugere af luftfiltre købte varer og service via Danfilters webshop Filterhuset.dk.

”Interessen for indeklimaet i hjemmet voksede enormt, da alle skulle arbejde hjemme. Og det stod hurtigt klart, at det var denne salgskanal, vi skulle bruge vores krudt på. For at kunne imødekomme efterspørgslen øgede vi leveringskapaciteten med 20 procent gennem seks ugentlige afsendelser i stedet for fem”, siger CEO i Danfilter, Henrik Friis.

Den pludselige efterspørgsel har derudover gjort det muligt for Danfilter at rykke på deres mål for 2021 og starte norske og svenske udgaver af webshoppen Filterhuset op langt tidligere end beregnet. Det kan med tiden betyde, at medarbejderstaben øges med op til 22 procent.

”Normalt ville vi have nedjusteret budgettet for 2020 under krisen, men i stedet valgte vi at investere massivt i at udvide vores markeder til Norge og Sverige. Takket være Filterhusets online succes i Danmark, har vi øget vores markedspotentiale fra 5,8 millioner danskere til 21,36 millioner i Norden. Det giver optimisme for fremtiden og fuld tillid til, at vi når vores vækstmål for 2020, som er på over 30 procent for vores online salg”, siger Henrik Friis.

Danfilter gik ud af andet kvartal med en vækst på 33 procent, mens Filterhuset.dk udbyggede sin position som Danmarks førende webshop for luftfiltre til private.

-CH

ADI Global Distribution A/S

Sponseret

Nordic Security Integration Expo

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

03.06.2025Geovent

Sponseret

Frisk luft til Herlufsholms Idrætscenter – helt enkelt!

22.05.2025Geovent

Sponseret

Vi skaber løsninger, der gør en forskel – nu med EU-patent på vores ESA-arm!

08.05.2025Genvex

Sponseret

Combi Blueline – ventilation, køl, varme og varmt brugsvand i ét anlæg

08.05.2025Geovent

Sponseret

Moores Biscuits reducerede energiforbruget med 30% - med en løsning fra Geovent

07.05.2025Genvex

Sponseret

Mød Genvex på VVS’25

06.05.2025H. Jessen Jürgensen A/S

Sponseret

Fancoils som alternativ til radiatorer i luft-til-vand-anlæg

02.05.2025KE Fibertec AS

Sponseret

KE Fibertec lander flot resultat i et ujævnt år

28.04.2025BG Termic Plus

Sponseret

TERMIC PLUS – din totalleverandør til boligventilation

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle