Opbygning af elskabe bliver digital
Flere komponenter, øgede sikkerhedskrav og mere specielle styringer gør opbygning af elskabe til en mere og mere kompleks opgave. Løsningen er at digitalisere designet af tavlerne, så installatørerne har en komplet byggevejledning at gå ud fra. Disse digitale elskabe vinder indpas og kan spare installatører, ejere og rådgivere både penge, besvær og tid.
Destilleriet Stauning Whisky i Vestjylland har for nyligt opbygget en ny og moderne produktion. De nye faciliteter har kapacitet til at producere op mod 900.000 liter whisky årligt til et kvalitetsbevidst internationalt publikum.
Flexmatic, der var hovedleverandør på det samlede design og automationsopgaven, valgte at opbygge destilleriet primært med Siemens-komponenter. Eftersom PLC’er, HMI-interfaces, motorstyringer og styretavler blev leveret med en Siemens-løsning var det derfor naturligt, at komponenter til eltavler også blev leveret af Siemens.
Traditionelt vil en tavlebygger eller installatør have fået opgaven med at samle de nødvendige komponenter i et stålskab. Det er en langvarig opgave. Den kræver en del erfaring og mange timers puslen med at få delene til at kunne være på den begrænsede plads, men opgaven kan effektiviseres.
Komponenter med digitale tvillinger
”Stort set alle Siemens-produkter har en såkaldt digital tvilling. Det vil sige, at de er beskrevet og tegnet digitalt med alle de væsentlige oplysninger, man skal bruge til at opbygge en samlet el-tavle i en 3D-tegning”, fortæller Allan Pedersen, technology specialist hos Siemens.
Det betyder, at opbygningen af el-tavler ikke længere er et fysisk puslespil, hvor man prøver sig frem og håber at få plads til det hele. I stedet kan komponenterne arrangeres digitalt, og hele tavlen designes på forhånd i et tegneprogram. Tegningen bruges af installatørerne, så den fysiske tavleopbygning går væsentlig hurtigere og nemmere.
Den præcise beskrivelse af tavlen har også den fordel, at den praktiske opbygning af eltavlen i princippet kan ske hvor som helst. Eltavlerne til Stauning Whisky blev eksempelvis bygget og testet i Litauen og skulle blot monteres og tilsluttes i Stauning Whiskys nye destilleri, hvilket også skabte mindre trængsel på byggepladsen.
Digitalisering gør monteringsarbejdet nemmere
”Det er et godt eksempel på, hvordan digitaliseringen kan gøre vores arbejde nemmere. Ved at designe tavlerne i 3D sparer vi en arbejdsgang i produktionen. Vi kan være sikre på, at skabene bliver designet korrekt fra starten, så der er plads til alle komponenter – og at hullerne til montering bliver boret de rigtige steder", siger Flemming Egebjerg, der er salgschef i JE-Elkas, og fortsætter:
Om virksomhederne:
Stauning Whisky
Stauning Whisky er en vestjysk producent af single malt whisky, der siden 2009 har gjort sig bemærket internationalt for sin høje kvalitet. Det nye destilleri tidobler virksomhedens produktionskapacitet fra 80.000 liter til 900.000 liter whisky om året.
Flexmatic
Flexmatic leverer design, automation, levering og montage af produktionsenheder til procesindustrien i ind- og udland.
JE-Elkas
JE-Elkas er en dansk projektvirksomhed med 80 medarbejdere, der designer, leverer og servicerer paneler og strømforsyning.
"I takt med at vi kan trække tekniske data på flere og flere komponenter direkte fra leverandørernes databaser, bliver designarbejdet smidigere, og vi får samtidig en meget omfattende dokumentation”.
Allan Pedersen fra Siemens er enig:
”Man bruger lidt længere tid på designet, men sparer rigtig meget tid på opbygning og montering. Med den digitale tavleopbygning kan vi minere omkostningerne, fordi vi har den meget detaljerede information om vores komponenter", siger han og fortsætter:
"Lidt firkantet sagt, så koster det måske en krone at ændre på en komponent på en tegning, mens det koster 100 kroner at gøre det i virkeligheden. Derudover får vi ensartede og velbeskrevne tavler. Det er en stor fordel, når nye produktionsanlæg skal bygges, men også i virksomheder, der har egne serviceteams, er det en fordel, at tavlerne er ens og velbeskrevne i forbindelse med service og fejlfinding”.
Efterspørgsel fra slutkunder
Han peger på, at når de digitalt opbyggede elskabe skal serviceres eller udbygges, så har virksomheden en præcis tegning over komponenterne, der inkluderer metadata om komponenternes egenskaber og produktspecifikationer. Det minimerer detektivarbejdet med fejlfinding og reducerer serviceomkostninger.
… der kan være en barriere for de mindre installationsvirksomheder for at komme ind på markedet. Det kræver, at man både investerer tid på uddannelse og it-udstyr for at kunne håndtere opbygning af digitale eltavler.
Allan Pedersen, technology specialist hos Siemens
”Vi oplever en stigende efterspørgsel på digitalt opbyggede eltavler. Det er typisk slutkunderne, der ønsker samlede løsninger, hvor komponenter er sammensat fra så få leverandører som muligt, og hvor løsningen er veldokumenteret. Dernæst er det servicemontører, som har et ønske om at dokumentere og standardisere, så deres tavler er nemmere at servicere”, fortæller Allan Pedersen.
Hans vurdering er dog, at det indtil videre kun er de større slutkunder, tavlebyggere samt store installationsvirksomheder, der arbejder med digitale elskabe i 3D:
”De her ting begynder at udvikle sig til at være industristandarder, som alle leverandører kan tilbyde i et eller andet omfang. Vi ser dog, at der kan være en barriere for de mindre installationsvirksomheder for at komme ind på markedet. Det kræver, at man både investerer tid på uddannelse og it-udstyr for at kunne håndtere opbygning af digitale eltavler”, siger Allan Pedersen.