Otte tendenser for sanitet i 2020
Gode toiletter, håndvaske og badeværelser er standard i Danmark. Men der er ikke meget standard over udviklingen af området og produkter, hvor der sker mange ting. To toneangivende aktører fremhæver her otte tendenser, som vil præge sanitetsområdet i 2020 og frem.
FN’s verdensmål nummer seks hedder ”Rent vand og sanitet”, fordi det er en stor udfordring i store dele af den fattige del af verden, og fordi det er elementært for menneskers sundhed og trivsel. Der er ikke mange, som stiller spørgsmålstegn ved eller tænker nærmere over denne faktor i Danmark og Norden. Her betragter vi det som en selvfølge, at der er adgang til rent vand og gode toilet- og badeforhold. I Norden er adgang til rent vand og sanitet standard. Men der er ikke meget standard over den faglige og markedsmæssige udvikling af området, hvor der løbende sker landvindinger. Magasinet har talt med to af de toneangivende aktører på det danske marked, og de peger sammenlagt på otte nye og ”gamle” tendenser, som de forventer vil præge markedet i 2020. De to aktører er adm. direktør Daniel Jørn Nielsen fra Laufen Nordic og adm. direktør Bent Knudsen fra Geberit.
Den private forbruger sætter dagsordenen
Internettet, smartphones og generelt mere bevidste forbrugere har vendt op og ned på styrkeforholdet mellem forbrugere/kunder og detailhandel/leverandører helt generelt. Hvor det tidligere var detailleddet og virksomheder, der i høj grad kunne sætte dagsordenen for handel og samspil, så er det i dag forbrugerne, der har bukserne på og dikterer, hvordan samhandelen skal foregå. Det gælder også for sanitetsområdet, hvor forbrugerne har nem adgang til alverdens information. Det betyder, at det er forbrugernes smag og præferencer, der definerer markedet.
Bredde og kvalitet i produkter
Men hvad er det så, kunderne vil have? Ja, det er i sagens natur ret individuelt, fordi kunder er forskellige. Der er naturligvis tendenser, som går igen, og nogle af dem ser vi nærmere på i de næste tendenser. Men set fra producentens perspektiv i form af Daniel Jørn Nielsen fra Laufen Nordic og Bent Knudsen fra Geberit, så stiller tendens #1 først og fremmest store krav om bredde og kvalitet i produktsortimentet. Der skal være mange produkter, der kan tilfredsstille forbrugernes mange forskellige krav. Og produkter skal være i høj kvalitet, hvad angår funktion, æstetik, brugervenlighed, bæredygtighed og levetid.
Den nordiske smag
De fleste producenter af sanitetsprodukter er udenlandske aktører, der producerer til et bredt internationalt marked, og det gælder også for både Geberit og Laufen, som begge er schweiziske virksomheder. Men der er ifølge Daniel Jørn Nielsen dog store forskelle på kundernes smag og præferencer selv inden for det europæiske område:
”Vi oplever, at nordiske og danske forbrugere efterspørger design og specifikationer, der er karakteristiske for Norden. Vi har derfor et bredt sortiment med flere designlinjer specielt udviklet og tilpasset til det nordiske marked. Disse designlinjer fortsætter vi med at videreudvikle de kommende år”. Det er kendetegn som minimalisme og enkelhed i design samt specifikke nordiske installationskrav.
Væghængte toiletter er moderne
Det traditionelle toilet på danske badeværelser er gulvstående. Men det er på vej til at ændre sig, idet det væghængte toilet ifølge Bent Knudsen er i kraftig vækst. Årsagerne er formentlig, at der æstetisk er gået lidt mode i det væghængte look, og at det funktionsmæssigt er lettere at rengøre gulvet under et væghængt toilet frem for rundt om et gulvstående toilet.
Mere hygiejniske toiletter vinder indpas
Begge direktører fremhæver også en anden produkttendens, som vægter hygiejne, og som markedet ser ud til at være begejstret for. Ét eksempel er toiletter uden skyllekant, der er lettere at rengøre. Et andet eksempel er et nyt douche-toilet, hvor toilettet rengør brugeren med kropstempereret vand efter toiletbesøg. Doucheløsningen giver en mere hygiejnisk løsning.
Bæredygtighed
Rent vand og sanitet er som nævnt ét af FN’s 17 verdensmål, og det er selvsagt en tendens, der kun vil vokse i betydning også for sanitetsområdet. Det sker for eksempel i form af vandbesparende produkter, nye logistikløsninger eller energieffektive produktionsanlæg og ansvarsbevidst uddannelse. Begge de to direktører fremhæver, at bæredygtig tænkning og handling spiller ind på alle dele af producenternes hverdag, både hvad angår egen produktion og hvad angår nye produkter. Daniel Jørn Nielsen nævner, at Laufen lancerer et urin-separationstoilet, hvor urinen bliver skilt fra vandet, før det bliver ført ud til spildevandssystemet og på den måde hjælper rensningsanlæggets arbejde med at rense spildevandet. Principper om nul affald og genbrug i produktionssystemet står også højt på agendaen.
Installatørerne spiller en hovedrolle
Begge direktører fremhæver, at installatører spiller en hovedrolle på det danske marked for sanitet.
”Installatørerne er helt centrale for vores adgang til kunder og marked. Danske installatører har et højt fagligt niveau, og de er vigtige for rådgivningen af kunderne, ligesom deres rådgivning er vigtige for os i vores produktudvikling”, fortæller Daniel Jørn Nielsen og supplerer:
”Vi betragter installatørerne som ambassadører, der sikrer, at forbrugerne får den rette løsning både teknisk, funktionsmæssigt og æstetisk”. Bent Knudsen er helt på linje med sin kollega: ”Danske VVS-installatører har en stærk faglighed, og de er afgørende for salget af vores produkter over for forbrugerne. De har stor autoritet i dialogen med kunderne, og deres faglighed er også afgørende for, at forbrugerne får den rette løsning. Sanitet kræver faglighed”.
Endnu mere uddannelse og support
De to sanitetsproducenter lægger ikke skjul på, at de går langt for at understøtte installatørernes arbejde med at rådgive kunder og installere sanitetsløsninger. De arbejder begge med trænings- og uddannelsestilbud, hvor de uddanner installatører, lærlinge/elever og grossister. De arbejder også begge med teknisk support, hvor installatører og grossister kan indhente konkret rådgivning om alt fra teknik til priser, specifikationer og handelsvilkår. Og endelig tilbyder de også at hjælpe installatører med at etablere udstillinger, hvor forbrugerne kan få et direkte indtryk af sanitetsløsningerne – ligesom de også driver egne udstillinger, der kan supplere installatørernes udstillinger.