Rundsaven der blev kult
Uanset om du er professionel håndværker eller glad amatør, så har du brug for ordentligt værktøj. Nu har den tyske ZEIT-forlagsgruppe kåret Festool som århundredets mærke indenfor rundsave. For kunderne er det nærmest en kult.
I den ansete serie ”Tyske standarder – Århundredets Mærker” har ZEIT Fokus udvalgt virksomheder og anerkendt deres præstationer. Festool er strøget til tops indenfor kategorien ”Rundsaven”, og der lægges i begrundelsen vægt på, at Festool producerer stilsikkert, pålideligt og højkvalitetsværktøj.
Hos Festool er man beæret over kåringen. Det bekræfter virksomheden i, at man har bevæget sig i den rigtige retning, hvor fokus ligger på at tilbyde håndværkere produkter og løsninger, der sikrer høj kvalitet og innovative løsninger.
”Vores mål er at sikre, at vores kunder opnår deres mål hurtigere og bedre med vores værktøj. Samtidig vil vi hjælpe dem til at blive glade og stolte over deres arbejde. Kort sagt ønsker vi at levere værktøj, der begejstrer vores kunder”, siger Barbara Austel, medejer og bestyrelsesformand for TTS Tooltechnic Systems AG & Co.KG, der ejer mærket Festool.
Jeg er fan. Det er et kultmærke, som jeg aldrig viger fra. Det er elværktøjets Mercedes
Kurt Skovbjerg
Fra kvalitetsmærke til kultmærke
Festo blev grundlagt i 1925, og fem år senere var man klar med den første rundsav. Virksomheden vil kombinere tradition og innovation, og de har måttet opfinde sig selv på ny mange gange for at fremme arbejdssikkerhed, bæredygtighed og kvalitet. Det danske Festool-team var i maj rundt i Danmark for at møde kunderne, og det blev tydeligt, at det populære mærke er blevet et slags kultobjekt, der forener sine fans og giver dem et særligt image.
Læs også: Sebastian og Karl-Johan tester batteridrevet værktøj i 28 graders frost
”Jeg er fan. Det er et kultmærke, som jeg aldrig viger fra. Det er elværktøjets Mercedes. Det er gennemtænkt og fungerer bare hver gang”, lyder det fra hobby-håndværker Kurt Skovbjerg.
Hos Festool er netop brugeroplevelsen essentiel, og derfor inddrager man kunderne allerede i udviklingsfasen, hvor man spørger ind til behov, tendenser, uopfyldte ønsker og behov i det daglige arbejde.
”Man kan mærke, at der bare er tænkt lidt længere med det her værktøj. De små detaljer sidder i skabet, og samtidig er det jo bare rart, at det virker hver gang, er nemt at håndtere og have med sig”, siger tømrer Andreas Paarsgaard.
Lidenskab giver trofaste fans
I en verden, hvor der findes et hav af værktøjsproducenter, er netop kundeloyalitet af stor betydning for Festool, men man er klar over, at det ikke er noget, der sker automatisk. Derfor skal mærket overgå de forventninger, kunderne har.
”Vi skal gøre dagligdagen nem for håndværkere og gøre det bedre og smartere end andre produkter på markedet. Det gør vi ved at teste, teste og teste med baggrund i brugernes feedback. Vores kvalitet er det, vi har af værdi, derfor er kundernes input og mening så vigtig for os”, forklarer Paw Mikkelsen, tømrer og produktspecialist hos Festool.
Andreas Paarsgaard har anvendt Festool i mange år og beskriver valget som ”lidt af en religion”:
”Det er lidt en religion. Når man først kommer ind i det, så er der ikke noget at gøre; man kommer ikke ud af det igen. Jeg har prøvet adskillige andre værktøjsmærker, men når man får Festool i hånden, er det bare noget andet. Det er følelsen af kvalitet, det er lækkert, og man bliver aldrig skuffet, for der er lige tænkt skridtet videre”, siger Andreas Paarsgaard.