Sådan fastholder du en gravid medarbejder længst muligt

Det er ikke en sygdom at være gravid, men det er en fysisk belastning. Derfor skal der tages nogle individuelle hensyn for at undgå en sygemelding. Læs mere her.

Gravid medarbejder.

Typisk er danske kvinder langtidssygemeldt 1/3 af graviditeten, og i gennemsnit har de 48 fraværsdage (kilde: SFI). Det koster virksomhederne og samfundet mange penge.

Derfor er det som leder vigtigt at vide:

• Hvordan undgås en sygemelding?

• Hvad kan du som leder gøre?

En rapport fra SFI (Det National Forskningscenter for Velfærd) udarbejdet for Beskæftigelsesministeriet for nogle år siden forklarer, at det høje fravær bl.a. skyldes individuelle faktorer som eksempelvis tendens til bekymring hos kvinderne. Rapporten viser, at hvis virksomhederne kommer de gravide i møde ved aktivt at tage større hensyn, falder sygefraværet.
 

APV for gravide og ammende

Arbejdstilsynet stiller faktisk også krav om, at alle virksomheder udfører en arbejdspladsvurdering (APV) for gravide og ammende, så man på forhånd har afdækket risici i forhold til graviditeten og kortlagt, hvor den gravide medarbejder må arbejde.

Avidenz tilbyder at hjælpe med denne APV og med at vurdere, hvilke arbejdspladser, der på din virksomhed egner sig til en gravid medarbejder. Vi rådgiver også om, hvilke hensyn der generelt skal tages for at imødekomme kvindernes behov under graviditeten, så den gravide kan fastholdes i arbejdet og en sygemelding undgås.

Det er vigtigt, at du som leder aktivt viser den gravide medarbejder, at du vil hjælpe og tage nogle hensyn for at sikre et godt graviditetsforløb. 
 

Få viden om, hvordan en gravid medarbejder skal "behandles"

Kontakt Avidenz, og få mere viden, så du som leder ved, hvordan en gravid medarbejder skal ”behandles”, og hvad den første samtale med en gravid medarbejder bør indeholde. I dag har over halvdelen af alle private virksomheder faktisk en gravidpolitik. Måske det også kunne være relevant at din virksomhed fik udarbejdet en sådan gravidpolitik.

Kontakt os på telefon 66 17 34 55 eller mail info@avidenz.dk, og hør nærmere. 

Mere fra...

17.04.2024Avidenz A/S

Sponseret

Ny arbejdsmiljøkonsulent hos Avidenz

26.03.2024Avidenz A/S

Sponseret

Digitaliser arbejdsmiljøet, og spar tid

14.03.2024Avidenz A/S

Sponseret

Nye overenskomst-regler for helbredskontrol ved natarbejde

12.03.2024Avidenz A/S

Sponseret

NY hjemmeside er lanceret

05.03.2024Avidenz A/S

Sponseret

Arbejdstilsynet har afskaffet smiley-ordningen

01.12.2023Avidenz A/S

Sponseret

Velkommen til Mikkel, ny SOSWEB-konsulent hos Avidenz